• OJA77

    Bortglömd 6-åring på skolgården

    Jag är så arg nu och behöver skriva av mig. Behöver även tips och råd på hur jag ska gå vidare med det här.

    Har precis i dagarna skolat in min 6-åring på fritids och i går var det första dagen i skolan där vi fick information av rektorn om vissa förändringar. En av de större förändringarna skulle vara att skolan skulle vara låst fram till 7:50. Jag lämnar mitt barn 7:15 till fritids/frukostomsorg och enligt de nya riktlinjerna ska barnen äta frukost fram till 7:30 och därefter skulle de få vara ute tills skolan öppnar och de blir hämtade av respektive klassföreståndare. De skulle finnas "rastvakter" ute för att ha koll på baren. I morse lämnade jag barnet som vanligt och strax efter att jag kom till jobbet blev jag uppringd av en förälder som hade sett min dotter strax innan 8:00 ensam på gården, inga rastvakter och knappt några barn. Vi bor grannar och barnen känner varandra och oss föräldrar sen förskolan så hon tog med sig mitt barn in till klassrummet och lämnade henne där med fröknarna. Mitt barn är ju ny på skolan. Kunde lika gärna ha varit en främling som hade låtsas vara en lärare som hade kommit fram och fått med sig mitt barn och detta är något som verkligen har skrämt upp mig!!

    Jag blir så arg för vad som helst hade kunnat hända!!! Är det rimligt att de små barnen ska ha det så här?? Hur kan man bara låta 300 barn springa runt på gården med knappt några rastvakter och tro att man har koll?? Jag sitter och försöker formulera ett mail till rektorn nu men jag är så arg och upprörd att jag inte finner ord!!

    Nu blev detta långt men alla råd och tips tar jag emot mer än väl!! Är det så här på fler skolor???

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-08-22 09:49
    Nu har vi pratat både med de ansvariga lärarna samt rektorn på skolan. Efter en del bortförklaringar gällande bristande kontroll och ändrade rutiner visade det sig att många andra föräldrar med fritidsverksamhet har klagat på det nya upplägget vilket kommer föranleda till förändringar. När och hur fick vi inte svar på men en utredning är tillsatt både vad gäller missen att upptäcka att min dotter var borta, att hon lämnades in av en annan mamma utan att det ifrågasattes, att de inte följe de rutiner de själva hade satt upp och de ändrade rutinerna som rektorn nästan erkände att de inte var optimala. Vi kommer ha ett föräldramöte i september och hoppas på att de har då ett positivt beslut. Under tiden som de utreder lämnar jag min dotter kl 8 för att känna att hon är trygg och säker.

  • Svar på tråden Bortglömd 6-åring på skolgården
  • Penida

    Kontrollerar inte lärarna så att alla barn är där innan de går in?
    På vår skola är fritidsbarnen också ute efter frukost en stund, en skillnad är dock att även lärarna är det samt en del fritidspersonal och det är långt ifrån 300 barn på vår skola. När klockan ringer ska barnen ställa upp sig i led framför respektive klasslärare, läraren kontroller så att alla är där och sedan går de in.
    Jag skulle ifrågasätta deras rutiner om jag var du.


    Avskyr CIO-metoder
  • Fjärilslarv
    Penida skrev 2014-08-20 11:41:31 följande:

    Kontrollerar inte lärarna så att alla barn är där innan de går in?
    På vår skola är fritidsbarnen också ute efter frukost en stund, en skillnad är dock att även lärarna är det samt en del fritidspersonal och det är långt ifrån 300 barn på vår skola. När klockan ringer ska barnen ställa upp sig i led framför respektive klasslärare, läraren kontroller så att alla är där och sedan går de in.
    Jag skulle ifrågasätta deras rutiner om jag var du.


    så har jag aldrig haft det i skolan att man ska ställa upp sig på led.
  • Pajama

    Usch, har precis satt mitt eget barn på skolan för första dagen, men följde med honom in. Ruskigt om något sådant händer!
    De små barnen vet ju inte från början hur de ska göra om ingen kallar på dem och talar om det de första gångerna! Säkert lätt för läraren att göra ett misstag också, innan de lärt sig sina barn o.s.v. men det kan ju bli allvarligt!
    Ring rektorn istället, tycker jag! Maila inte bara. Ta mod till dig!

  • Penida
    Fjärilslarv skrev 2014-08-20 11:46:53 följande:
    så har jag aldrig haft det i skolan att man ska ställa upp sig på led.
    Okej, här är det så för de yngsta i alla fall. Förskoleklassens barn har även västar på sig när de är ute.

    Jag tycker Pajama här rätt ts, ring istället när du känner dig något lugnare. Det ger ofta mer och du kan ta upp sånt du kommer på under samtalets gång.
    Avskyr CIO-metoder
  • Malima

    Jag förstår din ilska och oro och tycker absolut att du ska lyfta det med rektorn!
    Har nu fått veta varför de gjort omorganisationen?
    Spontant tänker jag att det kanske är en ekonomisk fråga och då behöver man lyfta det ännu längre, till politiker. Förskolor och skolor har väldigt lite pengar och de ska räcka till mkt. Att prata med rektorn hjälper inte enbart, utan man behöver prata med de som fördelar pengarna. När föräldrar lyfter såna här saker brukar det ge bättre resultat än om enbart rektorer gör det!

  • Fjärilslarv
    Penida skrev 2014-08-20 11:58:43 följande:
    Okej, här är det så för de yngsta i alla fall. Förskoleklassens barn har även västar på sig när de är ute.

    Jag tycker Pajama här rätt ts, ring istället när du känner dig något lugnare. Det ger ofta mer och du kan ta upp sånt du kommer på under samtalets gång.
    ja alltså jag säger inte att det var rätt så som de hade med oss, det låter mycket vettigare att räkna in eleverna osv, men det har jag aldrig varit med om, inte ens på fritids.
  • viseversa

    Råkade ut för samma sak på min dotters förra skola när hon var ny. Glömd ute på gården HELT ensam. Och personalen hade inte ens märkt det och kommit ut och hämtat henne. Det var hennes förra förskolefröken som hittade och gick in med henne. "Oj då" liksom. När jag påpekade detta sa dom "men hon vet ju var klassrummet är hon får väl se till att komma in själv" jaha så det innebär att dom inte ens kommer KONTROLLERA att alla barn är med in efter rasten alls? Tänk om någon tagit henne? Det hade dom inte heller upptäkt då dom inte ens märkte att hon fattades. Såklart det inte är okej.

  • Dr Mupp

    Skolbarn förväntas förstå att bli de kvar ute så får de ju gå in till klassrummet. Det är och kommer aldrig bli samma kontroll som på förskolan.


    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • viseversa
    Dr Mupp skrev 2014-08-20 14:13:29 följande:

    Skolbarn förväntas förstå att bli de kvar ute så får de ju gå in till klassrummet. Det är och kommer aldrig bli samma kontroll som på förskolan.


    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
    Så med är samma sak som att personalen kan strunta i att räkna in barnen? För att se så alla är med. Jag menar det KAN ju hänt något som gör att ett barn inte kommer in till klassrummet. Olycka kidnappning virrat bort sig mm mm.
Svar på tråden Bortglömd 6-åring på skolgården