• isolande

    Vår 1 ½ åring äter så ganska lite och är så himla smal!

    Har en 1½-åring som alltid varit smal. Matlusten verkar gå i vågor, ibland verkar han inte ha någon botten och i perioden äter han halva måltider. Han är vääääldigt aktiv, i princip aldrig stilla en sekund under vaken tid. Springer ist för att gå, klättrar och hoppar.... Nu har han börjat dagis och om man jämför honom med de andra små knubbisarna så ser han så jättesmal ut!

    I samma veva äter han nu väldigt dåligt. Favoritmaten ratas, han blir arg och viftar bort tallriken eller det han har framför sig. Han försöker klättra ur matstolen och blir galen när det inte går, liksom låser sig. Har han väl gjort det äter han garanterat inget mer. Inte ens vällingen går ner. Förut drack han 250 ml på kvällen, nu spottar han ut flaskan efter 100 ml.

    Gah, jag får panik alltså, man kan ju inte tvångsmata honom! Vi försöker ha fett på maten, laga sådant som brukar slinka ner, ge kaloririka mellanmål osv. Men han ser ut som en spindel i jämförelse med jämnåriga. Nån som känner igen sig och har några lugnande ord eller tips?

  • Svar på tråden Vår 1 ½ åring äter så ganska lite och är så himla smal!
  • Tebriane

    Är han pigg och glad och leker så skulle jag inte bli orolig... Om du ändå är det kontakta BVC :)

  • Alexi

    Men vad är problemet? Växer han på längden? Är han pigg och glad och orkar? Barn får vara smala liksom. kör med näringsrika mellanmål och se till att det inte går för länge mellan måltiderna.

    Vår dotter var en liten plutt första åren men det är ok. Som läkaren på sexmånaderskontrollen sa, det finns en normalkuva men för att den ska finnas måste ju det finnas både sörre och mindre barn.

  • Veritaslux

    Jag kan inte heller se problemet. Om barnet är friskt så är det inget att oroa sig för! Barn ska smalna av i den åldern. Min dotter har aldrig varit stor i maten. Men växer gör hon. Frisk, pigg och aktiv. Hennes kurva planade något vid två så så fick vi en extra kontroll vid 2,5 och då hade hon hämtat sig.

    En "normal" måltid för dottern ser ut som en babyportion. Hon är tre idag, ligger på medel på längd och en standardavvikelse under på vikt, men den kurvan följer hon.

  • Stjärnebo

    Åååh vi har det likadant! Rynkar på näsan


    Dottern är strax 14 månader och har alltid varit liten i maten. 
    Hon äter aldrig så mycket som hon borde och många gånger så vägrar hon att äta även om det är favoriträtten (lax med potatis). Hon bara vänder huvudet åt andra hållet och säger"NEJ!" och så kastar hon allt på golvet. Hela dagarna försöker vi truga med maten och ger många mellanmål men ändå går hon inte upp i vikt..
    Hon väger 10kg. Hur mycket väger din son?

    Blev chockad när jag såg dom andra 1-åringarna på inskolningen förra veckan, dom va sååå mycket större och hade stl 86 i kläder och stl 6 i blöjor! 
    Och min lilla dotter sitter där bredvid med stl 80 i kläder som fortfarande är lite stora och stl 4 i blöjor som hon kommer att kunna ha i flera månader till. 

    Ska prata med bvc nu i veckan om det finns ngt att köpa som ger massa kalorier. Något pulver eller liknande och blanda i mjölken så att hon kan få lägga på sig lite.

  • Alexi

    Stjärnebo: sluta truga och hålla på! Ni förstör ju barnets egna hungers- och mättnadskänslor. Så länge barnet mår bra och sjukvården inte säger annat, låt barnet äta som det vill.

    Vem säger hur mycket hon BORDE äta, har ni bestämt möngden? Hon kanske är liten i maten och måste få vara det.
    Vår dotter vägde 8 kg vid ett år, men hon är helt normalstor som femåring, det är inget problem att vara liten och äta dåligt i den åldern, det är jättevanligt!

  • Alexi

    Jag fattar faktiskt inte vad många föräldrar till små barn är galet nojjiga över matintag och vikt. Titta på allmäntillståndet sa alltid vår bvcsköterska. Det är inte storleken som är avgörande, det är hur barnet mår!

  • isolande

    Åh, vad skönt med lugnande ord!

    BVC har hela tiden kommenterat att han är smal, - 2 på kurvan och över medel i längd. Vi har följt alla tips de gett oss, vi är noga med tre huvudmål och två mellanmål och inte en massa småätande hela tiden.

    Han har varit pigg och glad och i farten fram till för en vecka sedan ungefär. Då sammanföll sämre matlust med grinigare humör OCH förskolestart. Så det är klart att man blir extra nojjig nu när man inte kommer kunna följa honom varje dag....

    Ska försöka slappna av. Har ingen BVC tid föränn i mitten på september. Får se vad de säger då.

  • isolande

    Vet inte hur mycket han väger numera, det var länge sedan vi var på BVC som sagt, men då tror jag han vägde runt 8 kilo.

  • Baktakt

    Att börja förskolan är rätt tungt när man inte är van. Det blir så mycket att processa för de små, för att inte tala om hur trötta de kan bli. Inte konstigt om det rubbar allt annat en period! Men det går över och snart har ni en pigg och glad liten filur igen

  • Natulcien
    Stjärnebo skrev 2014-08-20 12:27:29 följande:

    Åååh vi har det likadant! Rynkar på näsan


    Dottern är strax 14 månader och har alltid varit liten i maten. 
    Hon äter aldrig så mycket som hon borde och många gånger så vägrar hon att äta även om det är favoriträtten (lax med potatis). Hon bara vänder huvudet åt andra hållet och säger"NEJ!" och så kastar hon allt på golvet. Hela dagarna försöker vi truga med maten och ger många mellanmål men ändå går hon inte upp i vikt..
    Hon väger 10kg. Hur mycket väger din son?

    Blev chockad när jag såg dom andra 1-åringarna på inskolningen förra veckan, dom va sååå mycket större och hade stl 86 i kläder och stl 6 i blöjor! 
    Och min lilla dotter sitter där bredvid med stl 80 i kläder som fortfarande är lite stora och stl 4 i blöjor som hon kommer att kunna ha i flera månader till. 

    Ska prata med bvc nu i veckan om det finns ngt att köpa som ger massa kalorier. Något pulver eller liknande och blanda i mjölken så att hon kan få lägga på sig lite.


    Men du, en 14 månaders som väger 10 kg är ju inte liten!
    Vår son vägde 10,7 i samma ålder, och han är längre än genomsnittet.
    Han gick dessutom ner i vikt en period efter att jag helt slutade amma, runt 10-11 månaders ålder. Men det är ingen fara. Så länge barnet mår bra och växer på längden så är det ingen fara.
    Och strl 6 i blöjor? Det hade aldrig sonen öht. Han hade strl 4,5 när han slutade med blöjor vid drygt 3 års ålder.
    Ta det du lugnt och truga inte med maten, det får bara motsatt effekt. Försök att inte fokusera på maten alls, utan bara ha en trevlig stund vid matbordet.
Svar på tråden Vår 1 ½ åring äter så ganska lite och är så himla smal!