• Anonym (Hanna­h)
    Äldre 20 Aug 15:24
    1474 visningar
    10 svar
    10
    1474

    Tar relationen slut när barn kommer? :(

    Känner mig så deppig!
    Är gravid i vecka 20 och från alla håll hör jag hur deras förhållande tagit slut när barnet kom till världen, för att man inte har tid med varandra, man är så trött, så stor omställning. Det var ju verkligen inte detta jag ville med att skaffa barn med min man, känns som folk menar att barn är början på slutet för förhållandet

  • Svar på tråden Tar relationen slut när barn kommer? :(
  • Anonym (Yes)
    Äldre 20 Aug 15:29
    #1

    För min egen del så var det absolut så. Jag är skild idag.

    Relationen förändras absolut när man får bar, det är relation 2.0 som startar då. Om ni båda inser det och har förmågan att kommunicera behöver det inte alls vara slutet. Men när man slutar prata med varandra och tror att allt bara ska rulla på av sig själv så kommer slitningarna som ett brev på posten.

    Mina barn förstörde absolut min relation, därmed inte sagt att jag ångrar mina barn eller skulle önska att de inte fanns. Och vem vet om jag och exmaken hade varit gifta idag om vi inte haft barnen. Men relationen förändrades absolut när barnen kom vilket vi inte fattade och tog hand om.

  • Litet My
    Äldre 20 Aug 15:31
    #2

    För oss blev det bara bättre. Dock har det för oss mycket handlat om att vara ärliga och ta tillvara de "små stunderna".

  • Anonym (AM)
    Äldre 20 Aug 15:34
    #3

    Varför skulle förhållandet ta slut för att ni får barn? Vad tycker din man om detta påstående? Håller han med? "Schysst" folk du har runt dig som säger sådana och skrämmer upp dig nu när ni ska få barn föresten.

    Visst är det nog en stor omställning att få barn, men det är ju långt ifrån alla relationer som tar slut bara för det. Men det är nog smart att i förväg göra upp om hur ni bäst fördelar sysslorna kring barnet (ta varannan nattning osv) och att ni försöker se till att ni båda kan få lite andrum och egentid när det behövs. Kollar man runt här i trådarna på FL så är det oftast grejerna runtom som brukar skapa konflikter mellan föräldrarna, inte själva barnets existens.

  • Anonym (Isabe­ll)
    Äldre 20 Aug 15:40
    #4

    Så det blev det för mig och min man, vi bröt när barnet var 2 år. Kan tillägga att vi var väldigt kära i varandra innan barnet kom. Men sömnlösa nätter, konstant trötthet, barnskrik, blöjbyten, gnäll, aldrig få vara ifred eller ensamma med varandra, långa nattningar varje kväll tog ut sin rätt. Kärleken dog liksom ut.

    Idag är barnet 8 år och allt är så mycket lättare. Jag har en ny relation sedan 3 år tillbaka och även om en 8-åring kräver sitt så går det inte att jämföra med att ha en 1- åring.

  • Anonym (kemis­ka beräkn­ingar)
    Äldre 20 Aug 15:41
    #5

    Rent biologiskt är det nog så, att de hormoner som styr förälskelse upphör efter ett tag, inte sällan ungefär när man har skaffat barn tillsammans. Hormonerna är naturens sätt att ordna det så att det blir barn, naturen bryr sig dock lite om normen som säger att föräldrar ska leva tillsammans.

    Men socialt finns ingenting som säger att förhållandet behöver ta slut för det, men det krävs nog mer av en viljeansträngning för att förhållandet som saknar påslag av förälskelsehormon och utsätts för de påfrestningar som föräldraskapet innebär, ska klara sig.

    Mitt eget förhållande har haft en rätt kraftig svacka under småbarnsåren, med lite tid och ork till allt som har med ett förhållande att göra, men nu känns det lika starkt som förut, och då är barnen också som ett "klister" som håller ihop oss, förutom annat vi har gemensamt förstås. Jämställdhet i föräldraskapet är viktigt (delat ansvar för allt som har med barn och hushåll att göra). Också viktigt att man inte upphör att ha sex, även om det antagligen för de flesta blir mindre ofta, av många orsaker.

  • Stårsc­han
    Äldre 20 Aug 15:42
    #6

    Verkligen inte, men man ska inte tro att det går av sig självt. Man måste aktivt jobba för att ta sig tid att umgås som kärlekspar och inte bara som föräldrar. Underskatta inte värdet i att ge varandra små komplimanger, eller att ge partnern en sovmorgon trots att det kanske var din tur att få sova. Och skulle det bli så att vardagen äter upp er - be om hjälp. Låt farmor vara barnvakt en helg och åk bort och njut av varandra. Slarva inte bort romantiken.

  • Lindse­y Egot the only one
    Äldre 20 Aug 16:11
    #7

    Vi fick vårt första barn 1995 och vårt sjätte barn nu i år och vi är starkare ju fler barn vi fått.

  • Lindse­y Egot the only one
    Äldre 20 Aug 16:12
    #8
    Stårschan skrev 2014-08-20 15:42:28 följande:

    Verkligen inte, men man ska inte tro att det går av sig självt. Man måste aktivt jobba för att ta sig tid att umgås som kärlekspar och inte bara som föräldrar. Underskatta inte värdet i att ge varandra små komplimanger, eller att ge partnern en sovmorgon trots att det kanske var din tur att få sova. Och skulle det bli så att vardagen äter upp er - be om hjälp. Låt farmor vara barnvakt en helg och åk bort och njut av varandra. Slarva inte bort romantiken.


    Ja ett äktenskap/förhållande är ju en pågående prisras som man aldrig kan lägga vilande och tro att den fixar sig själv.
  • Anonym (..)
    Äldre 20 Aug 16:34
    #9

    Nej, alla relationer tar (givevis) inte slut när barnen kommer. Vissa blir till och med starkare! Jag upplever att vårt har blivit starkare, trots all turbulens som det innebär att ha småbarn i fokus dygnet runt, år efter år, så blir det också ett band som gjort oss starkare.
    Livet bli totalförändrat och för att relationen ska orka hänga med så tror jag det är viktigt att man har en stark grund att stå på, en tydlig kommunikation (prata, prata, prata) och jämställdhet i form av att man måste dela, måste hjälpas åt. Samt en förståelse från bägge sidor att livet KOMMER förändras! Man får tänka om lite, hitta de små sakerna i vardagen för att underhålla förhållandet. Kramas, prata, ta en dusch tillsammans, ha en regelbunden tv-fri-kväll mitt i veckan osv osv. Och komma ihåg att det blir bättre, det första året är hårdast tycker jag och sen blir barnet större och sover (oftast) bättre tex.


    Bland de jag känner som gått skilda vägar kan jag tyvärr säga att det inte var någon större överraskning, man hade det lite på känn redan innan att det av olika anledningar inte skulle hålla för påfrestningen..   

  • Äldre 20 Aug 16:48
    #10

    Nej - men den blir annorlunda och man får ju anstränga sig lite så man inte bara är föräldrar, utan även ger tid till sin relation - det behöver ju inte betyda att man måste åka iväg med sin man på semester, men att man pratar och umgås med varandra och inte bara pratar om barnen och praktiska saker!

Svar på tråden Tar relationen slut när barn kommer? :(