• Anonym (Fegisen)

    Brevet till min man jag inte vågar skicka.

    Älskling.

    Jag lämnar dig nu, iallafall ett tag.

    Jag har med mig L, men jag kommer såklart inte hindra er från att ses. Så fort du vill träffa honom så kan du komma eller så kommer jag med honom, vad du än vill.

    Jag vill inte vara i ett förhållande med någon som inte älskar mig på det sättet man ska älska sin livspartner på. Jag orkar inte vara den som tar initiativet till sex hela tiden. Jag känner mig ful, tjock och klumpig. Ord räcker inte, jag behöver se handling. Jag upplever att du inte är intresserad av mig längre. Att du inte har lust att anstränga dig för min skull.

    Jag vet att du är inne i någon slags depression just nu och att du har tappat glädjen med livet. Vad jag har förstått så är vår son det enda som ger dig glädje. Jag (tycker att jag) har försökt få dig att öppna ögonen och bli mer intresserad av livet, men ofta så blir jag själv nedstämd och skamsen efter att jag har försökt.

    Du ser så mycket negativt i världen och så lite positivt. Jag menar inte att man ska ignorera allt hemskt som händer i världen, men jag orkar inte leva med någon som inte kan se något positivt förutom sin son. Det tar för mycket energi. Du kan sitta i timmar på forum och kolla artiklar och sprida ditt budskap, men du kan inte leka med din son i samma mängd tid. Det tror jag är för att du blir trött och för att du är beroende av internet. Jag önskar att vi inte hade internet på telefonerna, och att vi inte hade en TV.

    Att ständigt få höra svaret "jag vet inte" eller "spelar ingen roll" gör att jag känner att du inte bryr dig. Du ger mig detta svar på 99 av 100 frågor som jag ställer. För att du inte vill ta ansvar och kanske för att du faktist inte bryr dig. Men jag vill vara med någon som VILL saker. Jag kan inte vilja för oss båda.

    Jag är trött på att du har en tråkig ton med mig 50 % av tiden. Såsom du pratar med mig skulle du aldrig prata med någon annan. Jag förtjänar mer respekt.

    Om du vill ha mig tillbaka så får du vet. Min kärlek till dig är just nu minskad, men jag vet att den kan blomma upp igen. Frågan är om din kärlek till mig kan blomma igen; jag vet inte, men jag hoppas det.

    Det enda du behöver göra är att säga att du vill. Be mig komma hem. Säg att du ser vår framtid och berätta hur den ser ut.

    /din bästa vän, din fru.

  • Svar på tråden Brevet till min man jag inte vågar skicka.
  • Anonym (Skicka!)

    Skicka, skicka, skicka! 

    Levde i en liknande relation tills för ett par månader sedan och ingen är gladare än jag just nu när jag är ute ur den! Våga ta steget om du mår så dåligt som du beskriver i brevet! Då kan du bara må bättre - antingen med en förändrad man eller helt utan honom, beroende på vad han väljer. Oavsett är det sämsta alternativet att gå kvar i den relation du uppenbarligen inte trivs i. Kör hårt! Jag hejar på dig!

  • Anonym (Skicka2)

    Tycker också skicka!!! Att du lämnar han får han kanske att vakna upp om inte så blir nog du i slutändan lyckligare.

  • Påven Johanna

    Jag tycker inte att du ska skicka det där brevet. Jag tycker heller inte att man gör som du - åtminstone i brevet ger uttryck för att vilja göra - och tar med sig gemensamma barn. Sådant anser jag att man tillsammans ska bestämma om/när en separation är aktuell. Du har inte ensam rätt att bestämma över ert gemensamma barn och barnet bör inte tas som gisslan för att du är missnöjd med din man och ert sexliv (och annat i relationen). Helt förkastligt i mitt tycke. 

  • Anonym (oj då)

    Lever själv mitt i en depression just nu. Tycker du har väldigt lite förståelse för din man. Men lämna han så han får chansen att träffa någon med empati. Lycka till.

  • Anonym (Fegisen)

    Barnet ammar fortfarande och vägrar all annan form av mat. Han får vara med honom så mycket han vill står det i brevet, han bestämmer hur han vill ha det.


    Påven Johanna skrev 2014-08-20 19:07:08 följande:

    Jag tycker inte att du ska skicka det där brevet. Jag tycker heller inte att man gör som du - åtminstone i brevet ger uttryck för att vilja göra - och tar med sig gemensamma barn. Sådant anser jag att man tillsammans ska bestämma om/när en separation är aktuell. Du har inte ensam rätt att bestämma över ert gemensamma barn och barnet bör inte tas som gisslan för att du är missnöjd med din man och ert sexliv (och annat i relationen). Helt förkastligt i mitt tycke. 


  • Påven Johanna
    Anonym (Fegisen) skrev 2014-08-20 19:16:20 följande:

    Barnet ammar fortfarande och vägrar all annan form av mat. Han får vara med honom så mycket han vill står det i brevet, han bestämmer hur han vill ha det.


    Jag läste det, jag anser ändå att den sortens beslut fattar man gemensamt om man nu skaffat gemensamma barn. Det hör till vuxenlivet att bete sig vuxet och att skriva ett brev och sedan dra är inte för mig förenligt med att agera vuxet. 
  • Anonym (Fegisen)

    Jag har också levt i en depression, som jag fick ta mig ur på egen hand och som ofta gör sig påmind. Jag vill hjälpa, jag vill verkligen det. Men ingenting fungerar. Jag tänker att han kanske är deppig för att han är gift med mig, och om jag då försvinner ur ekvationen så blir han kanske gladare? Står tiden man ska stå ut med dåligt beteende i relation till hur mycket man älskar personen? Det tror inte jag, men jag kanske har fel.


    Anonym (oj då) skrev 2014-08-20 19:12:04 följande:

    Lever själv mitt i en depression just nu. Tycker du har väldigt lite förståelse för din man. Men lämna han så han får chansen att träffa någon med empati. Lycka till.


  • Anonym (Fegisen)

    Det håller jag med om. Skulle jag någon gång lämna skulle jag inte göra det på detta sätt.


    Påven Johanna skrev 2014-08-20 19:17:58 följande:

    Jag läste det, jag anser ändå att den sortens beslut fattar man gemensamt om man nu skaffat gemensamma barn. Det hör till vuxenlivet att bete sig vuxet och att skriva ett brev och sedan dra är inte för mig förenligt med att agera vuxet. 


  • Anonym2

    Det skulle kunna vara jag som skrev detta! Gråter

    Lever med en partner som har varit deprimerad under flera år (6-7 år). Min partner har till största del tagit sig ur sin depression nu men lever bara upp med sina vänner ej med mig dvs jag kan se hen skina upp när hen pratar med vänner om vad de gjort eller skall göra men aldrig med mig. Hen tar heller aldrig initiativ till sex eller beröring samt vet inte vad hen riktigt känner. Känner även igen mig i att känna sig ful, fet och oatraktiv med helt tappat självförtroende som följd. 

    Efter att depressionen börjat avta så fick min sambo en tungt sjukdomsbesked med en dipp tillbaka i depression som följd. Hen reste sig upp mycket fortare denna gång. Jag fick kämpa med att hålla ihop för barnen och slöt mig ändå mer då jag inte kunde bryta ihop själv.

    Delvis på grund av sjukdomen så återkom en del gamla vänner samt en del nya som min sambo kan prata med och som tydligen fungerar mycket bättre att prata med än med mig. 

    En stor del av skulden till att förhållandet är som det är beror på mig, som inte orkat vara den "starka" personen hela tiden och lyssna på all negativitet och ångest som min sambo formligen har ångat ut. Jag stängde av för att klara mig själv tillslut. 

    Nu står vi här.. Har varit i parterapi som inte gett något annat en ny ångest och brutet förtroende. Hen tyckte att jag inte har velat prata på flera år samt att jag inte delar med mig någonting av mig själv. Problemet är att jag har sedan länge "stängt av" för att alla samtal bara handlar om hen och hens problem. Jag tyckte mig ha varit öppen person som kunnat dela med mig av mig själv under många år men stängde till slut ner då dessa samtal bara handlar om det som är negativt och aldrig om något positivt eller om framtid. 

    Har försökt att öppna upp mig igen men hur gör man det när allt har varit som det har varit under så lång tid? 

    När lämnar man? Jag vet inte. Jag har inte lämnat "ännu" av rent själviska orsaker, jag vill inte leva med mina barn på halvtid. Jag vill se dom varje dag och få ta del i hela deras uppväxt. Hen är emot att vi skall bryta av samma skäl men är även beroende av mig ekonomiskt då hen rehabiliterar sig fortfarande. 

    Har försökt prata om att vi kanske måste bryta ändå då jag inte tror att jag kan klara mig utan beröring och någon form av uppskattning resten av livet. Eller leva med en partner som inte älskar mig. Min sambo vill inte att vi skall bryta då hen inte valt att ha barnen på halvtid. Allt är så oerhört känsligt att ta upp att vi båda skyr vidare diskussioner.. 

    Känner bara en stor sorg och tomhet inom mig. Problemet är att jag fortfarande älskar min sambo men är nu helt knäckt. Själv har jag inte kunnat få känslor för någon annan men min partner har för flera år sedan varit intresserad av en person vilket avslöjades. Min partners försvar för detta var att hen såg hen och kunde dela med sig av sig själv..

    Jag ser nu, desto längre jag skriver att det inte finns något val.. 

    Ursäkta att jag stal din tråd en kort stund. Känner med dig. Om det går att reparera så försök och gör inte som mig dvs sluta prata med din sambo.

  • Elliema

    För en del personer är det inte så lätt att förmedla sig när man pratar eller att få sagt just det man känner. Så jag kan absolut förstå behovet av att skriva ner det man vill få fram men jag tycker inte att man skall lämna någon genom ett brev. 

    Du kanske ändå ska prata med honom om hur du upplever ert förhållande och hur hans beetende (oavsett depression) får dig att må.

  • weeelma

    Jag tror inte Påven Johanna fattar att man har ensamrätt med ett spädbarn som mamma. Kolla lagen. Nus äger dock TS att pappan får se barnet hur mycket han vill, men annars så har en mamma inga problem med att ensam ha barnet det första året.
    Sedan tycker jag att du ska skicka. Att han får känna av tomheten utan er kommer han då komma ihåg och bli påmind av om ni återförenas. Han kommer nog bli noggrannare med att inte göra om samma misstag då han har fått uppleva hur det känns att förlora det. Övertalar han dig TS innan du flyttar ifrån honom för ett tag, så har han aldrig upplevt den där tomheten.

  • Anonym (Fegisen)

    Jag förstår det där med att stänga av sig. Jag gör det ibland också.

    Jag blir också ledsen av tanken på att ha vår son på halvtid. Jag tror iofs att min man inte skulle klara av halvtid ens när barnet blir äldre, så det skulle nog bli vh. Men då blir jag ledsen för barnets skull, han vill ju träffa sin far mer än vh :( eller kommer vilja när han blir äldre iaf.

    Bra att vi är fler som kan stötta varandra (eller inte bra, men du förstår vad jag menar :) )


    Anonym2 skrev 2014-08-21 21:23:54 följande:

    Det skulle kunna vara jag som skrev detta!

    Lever med en partner som har varit deprimerad under flera år (6-7 år). Min partner har till största del tagit sig ur sin depression nu men lever bara upp med sina vänner ej med mig dvs jag kan se hen skina upp när hen pratar med vänner om vad de gjort eller skall göra men aldrig med mig. Hen tar heller aldrig initiativ till sex eller beröring samt vet inte vad hen riktigt känner. Känner även igen mig i att känna sig ful, fet och oatraktiv med helt tappat självförtroende som följd. 

    Efter att depressionen börjat avta så fick min sambo en tungt sjukdomsbesked med en dipp tillbaka i depression som följd. Hen reste sig upp mycket fortare denna gång. Jag fick kämpa med att hålla ihop för barnen och slöt mig ändå mer då jag inte kunde bryta ihop själv.

    Delvis på grund av sjukdomen så återkom en del gamla vänner samt en del nya som min sambo kan prata med och som tydligen fungerar mycket bättre att prata med än med mig. 

    En stor del av skulden till att förhållandet är som det är beror på mig, som inte orkat vara den "starka" personen hela tiden och lyssna på all negativitet och ångest som min sambo formligen har ångat ut. Jag stängde av för att klara mig själv tillslut. 

    Nu står vi här.. Har varit i parterapi som inte gett något annat en ny ångest och brutet förtroende. Hen tyckte att jag inte har velat prata på flera år samt att jag inte delar med mig någonting av mig själv. Problemet är att jag har sedan länge "stängt av" för att alla samtal bara handlar om hen och hens problem. Jag tyckte mig ha varit öppen person som kunnat dela med mig av mig själv under många år men stängde till slut ner då dessa samtal bara handlar om det som är negativt och aldrig om något positivt eller om framtid. 

    Har försökt att öppna upp mig igen men hur gör man det när allt har varit som det har varit under så lång tid? 

    När lämnar man? Jag vet inte. Jag har inte lämnat "ännu" av rent själviska orsaker, jag vill inte leva med mina barn på halvtid. Jag vill se dom varje dag och få ta del i hela deras uppväxt. Hen är emot att vi skall bryta av samma skäl men är även beroende av mig ekonomiskt då hen rehabiliterar sig fortfarande. 

    Har försökt prata om att vi kanske måste bryta ändå då jag inte tror att jag kan klara mig utan beröring och någon form av uppskattning resten av livet. Eller leva med en partner som inte älskar mig. Min sambo vill inte att vi skall bryta då hen inte valt att ha barnen på halvtid. Allt är så oerhört känsligt att ta upp att vi båda skyr vidare diskussioner.. 

    Känner bara en stor sorg och tomhet inom mig. Problemet är att jag fortfarande älskar min sambo men är nu helt knäckt. Själv har jag inte kunnat få känslor för någon annan men min partner har för flera år sedan varit intresserad av en person vilket avslöjades. Min partners försvar för detta var att hen såg hen och kunde dela med sig av sig själv..

    Jag ser nu, desto längre jag skriver att det inte finns något val.. 

    Ursäkta att jag stal din tråd en kort stund. Känner med dig. Om det går att reparera så försök och gör inte som mig dvs sluta prata med din sambo.


  • Anonym (Fegisen)

    Du har nog rätt i det. Men, som mitt nick säger, så är jag så jäkla feg... Vågar liksom i te ta steget, är rädd för att han inte kommer vilja vara tillsammans (och då är det ju lika bra att lämna ändå, men jag är rädd ändå)


    weeelma skrev 2014-08-22 01:11:18 följande:

    Jag tror inte Påven Johanna fattar att man har ensamrätt med ett spädbarn som mamma. Kolla lagen. Nus äger dock TS att pappan får se barnet hur mycket han vill, men annars så har en mamma inga problem med att ensam ha barnet det första året.

    Sedan tycker jag att du ska skicka. Att han får känna av tomheten utan er kommer han då komma ihåg och bli påmind av om ni återförenas. Han kommer nog bli noggrannare med att inte göra om samma misstag då han har fått uppleva hur det känns att förlora det. Övertalar han dig TS innan du flyttar ifrån honom för ett tag, så har han aldrig upplevt den där tomheten.


  • Anonym (Fegisen)

    En liten uppdatering:

    Jag har börjat drömma konstiga drömmar om min man. Förut drömde jag att han förändrades och började älska mig igen, och att vi hade fantastiskt sex. Nu har jag drömt följande:

    - Att han börjar slå mig (han har aldrig lagt ett finger på mig eller varit våldsamt någon öh) och att jag lyckas lämna honom genom att få honom i fängelse för att fortsatte jaga mig

    - Att han hotad mig med hemskheter, och hotade att göra hemska saker med vår son för att göra mig illa. När vi lyckads fly från honom så sa han att han hade mitt DNA på ett hemligt ställe och att han skulle göra en klon av mig som han kunde plåga, så jag aldrig skulle vara fri från honom på riktigt.

    Någon amatör-drömtydare som vill ge en tolkning ;) ?

  • traveler

    Hej TS. Vanligtvis så tycker jag att man skall prata med varandra och kanske inte göra på det här sättet, men........... Jag måste säga att du berörde mig med det här brevet och som jag förstått det så har du säkerligen redan pratat med honom åtskilliga ggr utan något vidare resultat.

    Ja, from the bottom of my hearth jag tycker att du ska skicka brevet.

  • Anonym
    Anonym2 skrev 2014-08-21 21:23:54 följande:

    Det skulle kunna vara jag som skrev detta! Gråter

    Lever med en partner som har varit deprimerad under flera år (6-7 år). Min partner har till största del tagit sig ur sin depression nu men lever bara upp med sina vänner ej med mig dvs jag kan se hen skina upp när hen pratar med vänner om vad de gjort eller skall göra men aldrig med mig. Hen tar heller aldrig initiativ till sex eller beröring samt vet inte vad hen riktigt känner. Känner även igen mig i att känna sig ful, fet och oatraktiv med helt tappat självförtroende som följd. 

    Efter att depressionen börjat avta så fick min sambo en tungt sjukdomsbesked med en dipp tillbaka i depression som följd. Hen reste sig upp mycket fortare denna gång. Jag fick kämpa med att hålla ihop för barnen och slöt mig ändå mer då jag inte kunde bryta ihop själv.

    Delvis på grund av sjukdomen så återkom en del gamla vänner samt en del nya som min sambo kan prata med och som tydligen fungerar mycket bättre att prata med än med mig. 

    En stor del av skulden till att förhållandet är som det är beror på mig, som inte orkat vara den "starka" personen hela tiden och lyssna på all negativitet och ångest som min sambo formligen har ångat ut. Jag stängde av för att klara mig själv tillslut. 

    Nu står vi här.. Har varit i parterapi som inte gett något annat en ny ångest och brutet förtroende. Hen tyckte att jag inte har velat prata på flera år samt att jag inte delar med mig någonting av mig själv. Problemet är att jag har sedan länge "stängt av" för att alla samtal bara handlar om hen och hens problem. Jag tyckte mig ha varit öppen person som kunnat dela med mig av mig själv under många år men stängde till slut ner då dessa samtal bara handlar om det som är negativt och aldrig om något positivt eller om framtid. 

    Har försökt att öppna upp mig igen men hur gör man det när allt har varit som det har varit under så lång tid? 

    När lämnar man? Jag vet inte. Jag har inte lämnat "ännu" av rent själviska orsaker, jag vill inte leva med mina barn på halvtid. Jag vill se dom varje dag och få ta del i hela deras uppväxt. Hen är emot att vi skall bryta av samma skäl men är även beroende av mig ekonomiskt då hen rehabiliterar sig fortfarande. 

    Har försökt prata om att vi kanske måste bryta ändå då jag inte tror att jag kan klara mig utan beröring och någon form av uppskattning resten av livet. Eller leva med en partner som inte älskar mig. Min sambo vill inte att vi skall bryta då hen inte valt att ha barnen på halvtid. Allt är så oerhört känsligt att ta upp att vi båda skyr vidare diskussioner.. 

    Känner bara en stor sorg och tomhet inom mig. Problemet är att jag fortfarande älskar min sambo men är nu helt knäckt. Själv har jag inte kunnat få känslor för någon annan men min partner har för flera år sedan varit intresserad av en person vilket avslöjades. Min partners försvar för detta var att hen såg hen och kunde dela med sig av sig själv..

    Jag ser nu, desto längre jag skriver att det inte finns något val.. 

    Ursäkta att jag stal din tråd en kort stund. Känner med dig. Om det går att reparera så försök och gör inte som mig dvs sluta prata med din sambo.


    Kunde varit jag som skrev detta. Min "hen" är så trött på mig och det är så jobbigt att leva med en människa som tappat all respekt för en. Sanningen är den att vi bara är kvar för att ingen av oss klarar av att ha barnen på halvtid.
  • traveler
    Anonym skrev 2014-09-02 10:29:40 följande:
    Kunde varit jag som skrev detta. Min "hen" är så trött på mig och det är så jobbigt att leva med en människa som tappat all respekt för en. Sanningen är den att vi bara är kvar för att ingen av oss klarar av att ha barnen på halvtid.
    Vad menar du med "klara av" menar du att det inte går att få ihop rent praktiskt eller att ni skulle sakna barnen så mycket?
  • Anonym (Fegisen)

    Usch. Idag bråkade vi lite igen, han ska till London imorgon i tre dagar på svensexa så när han kom hem efter jobbet tyckte jag han skulle ta vår son lite extra så jag kunde få ladda batterierna inför helgen (vi pratar om en två timmar extra). Han sa nej jag vill sova nu blabla la sen bråkade vi lite. Jag beställde en pizza till mig men inte till honom. Jag vet att det var barnsligt och elakt, har bett om ursäkt, men enl honom har jag kanske sabbat förhållandet för gott nu, för att jag var så elak som inte beställde en pizza till honom. Har erbjudit mig att laga mat eller köpa men nej, jag har sabbat allt. Måste hålla leendet uppe för sonen. Han ska sova om en halvtimme, då får jag äntligen gråta.

  • traveler
    Anonym (Fegisen) skrev 2014-09-04 19:25:40 följande:

    Usch. Idag bråkade vi lite igen, han ska till London imorgon i tre dagar på svensexa så när han kom hem efter jobbet tyckte jag han skulle ta vår son lite extra så jag kunde få ladda batterierna inför helgen (vi pratar om en två timmar extra). Han sa nej jag vill sova nu blabla la sen bråkade vi lite. Jag beställde en pizza till mig men inte till honom. Jag vet att det var barnsligt och elakt, har bett om ursäkt, men enl honom har jag kanske sabbat förhållandet för gott nu, för att jag var så elak som inte beställde en pizza till honom. Har erbjudit mig att laga mat eller köpa men nej, jag har sabbat allt. Måste hålla leendet uppe för sonen. Han ska sova om en halvtimme, då får jag äntligen gråta.


    Han verkar onekligen lättirriterad och jag tror ni behöver hjälp ganska omgående. Vill ni rädda förhållandet så sök hjälp nu eller fundera över separation för ingen av er tjänar ju på det här.
Svar på tråden Brevet till min man jag inte vågar skicka.