• blomma41

    Hur ska jag göra? Om min dotter.

    Hej
    Jag är 41 år och har haft min dotter i familjehem sedan hon vart 11månader då pappan kontakta soc o sa att han inte klarade av sin familj längre och påstod att jag var en dålig människa och mamma. Hoppar över en lång kamp som gäller att få hem min dotter igen till hur det ligger till nu. Jag gick in i väggen samtidigt som dottern togs och efter det levt som singel. Jag blev sjukpenionär för ca 3år sedan snart. Har haft umgänge med dottern vilket alla har fungerat bra. Nu är umgängesbegränsningen borta sedan innan sommaren och jag har haft dottern varannan lördag 13.00-18.00 och det har gått bra. Nu till saken soc vill gööra en vårdnadsöverflytt till familjehemmet(farmor 50år) så de ska ansöka om det i September. Jag har hittills inte fått hem dottern pga att de är rädda att min stresskänslighet kommer blossa upp om dottern kommer tillbaks hem till mej därför har de nekat alla mina försök. Jag undrar nu, har någon annan varit tvungen att gå denna vägen? Hur tänkte ni/du? Vilket beslut tog ni , eller fortsatte ni kämpa hem banret? Jag tänker o tänker, har kontaktat min advokat och frågat vad hon tycker. Tips o råd ? Tack.

  • Svar på tråden Hur ska jag göra? Om min dotter.
  • blomma41
    Korpen skrev 2014-08-20 17:21:09 följande:

    Ålder på barnet?

    Vad säger din advokat om dina chanser?


    Hon blir 6år i september Jag har inte fått något svar från advokaten ännu, jag mailade henne i eftermiddags.
  • blomma41
    blomma41 skrev 2014-08-20 17:31:59 följande:
    Hon blir 6år i september Jag har inte fått något svar från advokaten ännu, jag mailade henne i eftermiddags.
    Dottern har själv sagt så många gånger att hon vill bo hos mej. Jag tänker på detta och är rädd för att göra henne så lessen om jag väljer vårdnadsöverflytt. Ett av de värsta besluten i mitt liv. Vill dotterns bästa.
  • Drottningen70

    Barnet är 6 år och har varit hos farmor sedan hon var 11 månader. Utan tvekan ÄR farmor barnets känslomässiga mamma och barnet är alldeles för litet för att förstå den egentliga betydelsen av att flytta från sin mamma (farmor) till en snäll kvinna (dig) som hon träffar en gång i veckan. Barnet ska självklart bli kvar hos farmor. Lägg krutet på att jobba på ett utökat umgänge istället. Att du inte kämpar för att få "hem" flickan visar då att du har förmåga att se barnets behov.

  • puss
    Drottningen70 skrev 2014-08-20 18:50:14 följande:

    Barnet är 6 år och har varit hos farmor sedan hon var 11 månader. Utan tvekan ÄR farmor barnets känslomässiga mamma och barnet är alldeles för litet för att förstå den egentliga betydelsen av att flytta från sin mamma (farmor) till en snäll kvinna (dig) som hon träffar en gång i veckan. Barnet ska självklart bli kvar hos farmor. Lägg krutet på att jobba på ett utökat umgänge istället. Att du inte kämpar för att få "hem" flickan visar då att du har förmåga att se barnets behov.


    Klokt.
  • blomma41
    puss skrev 2014-08-20 18:53:16 följande:
    Klokt.
    Det umgänge som är idag varannan lördag  13.00-18.00 kommer vara kvar, men inget sagt om att det ska utökas utan vara kvar så. Känns oerhört hårt när man får höra den (snälla) flickan om sej själv, får jag fråga om du har någon egen erfarenhet om saken?
  • blomma41
    blomma41 skrev 2014-08-20 19:27:36 följande:
    Det umgänge som är idag varannan lördag  13.00-18.00 kommer vara kvar, men inget sagt om att det ska utökas utan vara kvar så. Känns oerhört hårt när man får höra den (snälla) flickan om sej själv, får jag fråga om du har någon egen erfarenhet om saken?
    Min advokats sekreterare ringde mej innan och hon sa att min avokat säger att jag INTE ska ge upp och att hon kommer att hjälpa mej när det är dags.
  • puss
    blomma41 skrev 2014-08-20 19:27:36 följande:
    Det umgänge som är idag varannan lördag  13.00-18.00 kommer vara kvar, men inget sagt om att det ska utökas utan vara kvar så. Känns oerhört hårt när man får höra den (snälla) flickan om sej själv, får jag fråga om du har någon egen erfarenhet om saken?

    "Känns oerhört hårt när man får höra den (snälla) flickan om sej själv,", vad betyder det?
    cuz i´m a wild wild bitch.
  • MxMeNow

    Låt säga att du kämpar för att få "hem" henne till dig, det är en enorm skillnad mellan några timmar varannan helg och heltid. Vad får dig att tro att du kommer klara av att ha henne hos dig? Risken finns ju att hon slits från farmor till dig för att sen tvingas flytta tillbaka till farmorn igen. Känns det rättvist?

  • FrauCasio

    Nä men.. Klart flickan ska stanna hos sin farmor den enda hon känner till som ger henne kärlek och omvårdan 24/7!

Svar på tråden Hur ska jag göra? Om min dotter.