• Anonym (Rädd)

    Är rädd att mamma är homosexuell

    Jag har inget emot homosexuella men min mamma har en vän som är lesbinna! Hon är extrem. Hon beter sig väldigt manligt och ska hålla på och prata som en man och bete sig störande. Nu till problemet. Jag misstänker att mamma har något med henne att göra, dvs att de möjligen har en relation. Mamma är singel sedan länge tillbaka. Det som gör mig fundersam är varför just mamma väljer att umgås med en lesbinna varje varje varje dag?! Och när de inte umgås så pratar de i telefon eller sms:ar. Så störande!!! Vill bara skrika på min mamma för inte fan vill jag att de ska vara lesbininnor ihop och skämma ut min familj! Okej om mamma gillar kvinnor, men att hon väljer just henne är bara ett stort stort NEJ! Fy.

    Va ska jag göra? E väldigt orolig. Allt är så nytt för mig.

  • Svar på tråden Är rädd att mamma är homosexuell
  • Kereza

    Skämma ut din familj? Seriöst? Vilket århundrade föddes du på, och hur kan du bete dej så illa mot din mor att du ens Funderar på att sätta dina åsikter över hennes potentiella lycka?! 

  • Anonym (Rädd)
    Kereza skrev 2014-08-20 20:28:03 följande:

    Skämma ut din familj? Seriöst? Vilket århundrade föddes du på, och hur kan du bete dej så illa mot din mor att du ens Funderar på att sätta dina åsikter över hennes potentiella lycka?! 


    Har inte bett om dina åsikter. Hade du sagt det framför mig skulle jag släppa en fjärt bredvid dig och bara gått. Bye!
  • Anonym (K)

    Du kan inte "låna" hennes mobil och kolla sms:en. Då får du ju veta vad de skriver och på så sätt veta hur det ligger till om du inte vågar fråga henne rakt ut?

  • Anonym (KP)

    Lesbinna? Seriöst?

    Din mamma har väl en bästa vän som är lesbisk. Big deal. Hur beter och pratar man som en man föresten?

  • Kereza

    Vems åsikter är det du vill ha då? Folk som uttrycker sej snällare och förstår din oro för att behöva skämmas för mamma, och säger att du har rätt?

    Eller?

    Sorry, men du frågade på ett offentligt forum och ditt inlägg stör mej, för du har inget att göra med vem din mamma ligger med - på sin höjd ska du vara glad för hennes skull om hon har någon hon trivs med, varesej de har sex eller inte. Oavsett kön.

    Men, förtydliga gärna vem du vill ha svar från, så att rätt människor kan se till att ge sin åsikt och resten av oss kan gå förbi. 

  • Panduro

    Nu är ju denna tråd förmodligen inte sann, men vi leker med tanken på att den är det. 


    På TS:s sätt att skriva får man lätt intrycket om att hon är i tonåren. Försök se tillbaka på er egen tonår. Hormoner, finnas, killar, alkohol. Om ni är riktigt ärliga, hade ni faktiskt inte tyckt det var pinsamt att er mor träffar en annan kvinna?


     


    Och att TS inte har något att göra med vem hennes mor ligger med? Nja. Återigen. Tänk efter hur ni resonerade när ni var yngre. När ni var 16, och er mor 45. Hade ni inte alls haft problem med att hon låg med t.ex en 20-årig kille? Eller som i detta fall, en kvinna som är en "stereotypisk" homosexuell kvinna?


    FL är full av moraltanter, som utan att tänka sig för svänger sig med ord som "Rasist!" och "Homofob!". 


    TS lever förmodligen på samma århundrade som du och jag, men det är inte särskilt svårt att förstå att hon skulle skämmas om hennes mor var lesbisk.

  • Påven Johanna

    Det är samma människa som skriver alla de här skittrådarna. 

  • Kereza
    Panduro skrev 2014-08-21 07:56:55 följande:

    Nu är ju denna tråd förmodligen inte sann, men vi leker med tanken på att den är det. 


    På TS:s sätt att skriva får man lätt intrycket om att hon är i tonåren. Försök se tillbaka på er egen tonår. Hormoner, finnas, killar, alkohol. Om ni är riktigt ärliga, hade ni faktiskt inte tyckt det var pinsamt att er mor träffar en annan kvinna?


     


    Och att TS inte har något att göra med vem hennes mor ligger med? Nja. Återigen. Tänk efter hur ni resonerade när ni var yngre. När ni var 16, och er mor 45. Hade ni inte alls haft problem med att hon låg med t.ex en 20-årig kille? Eller som i detta fall, en kvinna som är en "stereotypisk" homosexuell kvinna?


    FL är full av moraltanter, som utan att tänka sig för svänger sig med ord som "Rasist!" och "Homofob!". 


    TS lever förmodligen på samma århundrade som du och jag, men det är inte särskilt svårt att förstå att hon skulle skämmas om hennes mor var lesbisk.


    Nej, förhoppningsvis är det ett troll - men det finns ju människor som resonerar såhär.

    Helt ärligt då alltså - nej, jag skämdes inte för min mamma, vad hon än gjorde. 
    Jag fick nämligen lära mej, under min uppväxt, att föräldrar är människor och har känslor och egna liv.
    Om min mamma knullar hela byn, eller blir nunna, så påverkar det faktiskt inte mej utöver hur jag väljer att hantera det - det är inte, var aldrig, kommer aldrig att bli, min ensak hur mina föräldrars sexliv ser ut.
    Det lärde jag mej när jag var drygt 7 och de tog ett uppehåll första gången - vi barn var ledsna och saknade pappa, och min mor gjorde mej den enorma tjänsten att förklara för mej att hon också var ledsen - inget jäkla "spela stark för barnens skull" utan hon förklarade hur det kändes för henne, så att vi kunde förstå att andra människor också har känslor - bara att vi inte kan känna deras känslor. 

    Min mamma är en människa och jag respekterar henne, hennes val och hennes liv - det är Hennes, inte mitt.

    Jag fattar inte det här med att man ska visa förståelse för själviska snorungar som tror att hela världen cirkulerar kring dem hela tiden - men jag är plötsligt hemsk glad att jag inte kommer få barn. Jag skulle aldrig kunna offra allt jag tycker om för att inte någon skulle skämmas. Och jag gillar Många pinsamma saker. 
  • Panduro
    Kereza skrev 2014-08-21 08:08:37 följande:
    Nej, förhoppningsvis är det ett troll - men det finns ju människor som resonerar såhär.

    Helt ärligt då alltså - nej, jag skämdes inte för min mamma, vad hon än gjorde. 
    Jag fick nämligen lära mej, under min uppväxt, att föräldrar är människor och har känslor och egna liv.
    Om min mamma knullar hela byn, eller blir nunna, så påverkar det faktiskt inte mej utöver hur jag väljer att hantera det - det är inte, var aldrig, kommer aldrig att bli, min ensak hur mina föräldrars sexliv ser ut.
    Det lärde jag mej när jag var drygt 7 och de tog ett uppehåll första gången - vi barn var ledsna och saknade pappa, och min mor gjorde mej den enorma tjänsten att förklara för mej att hon också var ledsen - inget jäkla "spela stark för barnens skull" utan hon förklarade hur det kändes för henne, så att vi kunde förstå att andra människor också har känslor - bara att vi inte kan känna deras känslor. 

    Min mamma är en människa och jag respekterar henne, hennes val och hennes liv - det är Hennes, inte mitt.

    Jag fattar inte det här med att man ska visa förståelse för själviska snorungar som tror att hela världen cirkulerar kring dem hela tiden - men jag är plötsligt hemsk glad att jag inte kommer få barn. Jag skulle aldrig kunna offra allt jag tycker om för att inte någon skulle skämmas. Och jag gillar Många pinsamma saker. 

     


    Jag  förstår hur du tänker, även om jag själv inte tänker likdant. Jag är uppväxt på landet, i en väldigt liten stad. Kanske man tänker lite annorlunda i storstäder, jag vet inte. Vet  ju inte ens om du är från en storstad. Jag bor förresten i Finland, och upplever (åtminstone på FL, men också i övrig media), att ni svenskar är mer öppna och toleranta mot det mesta - på gott och ont. 


    Hur som helst. Egentligen har man inte något att göra med ens föräldrars sexliv, men man kan ändå inte komma ifrån att många tonåringar är väoldigt känsliga. Som TS skriver, det känns så nytt för henne. I min stad finns inte särskilt många homosexuella människor, vet faktiskt inte en enda som är öppen med det. Om man aldrig stött på homosexualitet förr kan det vara ganska omvälvande att ens egen mor är det. 


    Jag känner en tjej, vars pappa for till Thailand och tog hem en betydligt yngre tjej. Min kompis tyckte det var oerhört pinsamt i skolan när folk pikade henne för det. Och jag förstår henne. Det är inte kul när kompisarna pratar om ens föräldrar sexliv, något som de förmodligen också kommer att göra om TS:s mamma skaffar flickvän (åtminstone om de bor i en liten stad där homosexualitet är något ovanligt och exotiskt)


    Jag tror, precis som Påven Johanna, att många av dessa trådar startas av samma person.

  • Kereza
    Panduro skrev 2014-08-21 08:31:25 följande:

     


    Jag  förstår hur du tänker, även om jag själv inte tänker likdant. Jag är uppväxt på landet, i en väldigt liten stad. Kanske man tänker lite annorlunda i storstäder, jag vet inte. Vet  ju inte ens om du är från en storstad. Jag bor förresten i Finland, och upplever (åtminstone på FL, men också i övrig media), att ni svenskar är mer öppna och toleranta mot det mesta - på gott och ont. 


    Hur som helst. Egentligen har man inte något att göra med ens föräldrars sexliv, men man kan ändå inte komma ifrån att många tonåringar är väoldigt känsliga. Som TS skriver, det känns så nytt för henne. I min stad finns inte särskilt många homosexuella människor, vet faktiskt inte en enda som är öppen med det. Om man aldrig stött på homosexualitet förr kan det vara ganska omvälvande att ens egen mor är det. 


    Jag känner en tjej, vars pappa for till Thailand och tog hem en betydligt yngre tjej. Min kompis tyckte det var oerhört pinsamt i skolan när folk pikade henne för det. Och jag förstår henne. Det är inte kul när kompisarna pratar om ens föräldrar sexliv, något som de förmodligen också kommer att göra om TS:s mamma skaffar flickvän (åtminstone om de bor i en liten stad där homosexualitet är något ovanligt och exotiskt)


    Jag tror, precis som Påven Johanna, att många av dessa trådar startas av samma person.


    Nja, jag är själv uppvuxen på landet (i skogen utanför en kommun på totalt 20K personer) Såpass mycket på landet att min farfar, som bor någon kilometer bort, har bondgård. Jag vet inte hur de tänker i storstäder, den största stad jag bott i är Cork, som inte direkt är stor ens med svenska mått ;) 

    Jag är dock fortfarande av åsikten att det borde vara självklart att ens föräldrar är sina egna människor - ok, så barnen i skolan retar mej för att mina föräldrar är fula/fattiga/nymfomaner - de skulle troligen hitta en annan orsak att retas om inte annat - så länge det inte är mej de attackerar så är det liksom inte mitt problem.

    Jag vill inte gärna vifta med "oj så ovanlig jag måste vara" för jag vet själv att jag är ganska trångsynt och fördömande när jag känner för det. Men just det där med att barn och deras föräldrar är separata individer tycker jag är viktigt. Jag tror dessutom att det skadar alla - barnen, föräldrarna, barnens framtida relationer och egna barn, om det inte visas tydligt att andra människor har egna känslor.

    Äh, jag vet inte - men jag gillar inte alls när människor fördömer saker som faktiskt inte kan hjälpas, om TS mamma är lesbisk (och det kan ju även vara så att de bara är kompisar - jag kan inte påstå att jag vill ligga med alla män jag träffar :P ) så ska hon inte behöva leva resten av sitt liv ensam och olycklig bara för att TS inbillar sej att mammans liv på något sätt förstör hennes.

    Men, jag tror jag håller tummarna för att det är ett troll :) 
    Då slipper jag ju iaf vara upprörd.
Svar på tråden Är rädd att mamma är homosexuell