• Anonym (Ts)

    Ni med många barn, hur orka hämta och lämna på olika ställen i många år?

    Vi har två barn men jobbar på en trea. Nu har vår äldsta börjat skolan och vi har börjat hämta och lämna på flera ställen, klart tidskrävande och omständligt jämfört med bara ett ställe.

    Har då den här veckan verkligen funderat på det här med en trea, det innebär oerhört många fler år av hämtningar och lämningar i allmänhet, och på flera ställen i synnerhet. Orkar man det? Det blir ju liksom tio år av ens liv man håller på med detta stressande att hela tiden ha tider att passa och veta att någon väntar på en. Har ni reflekterat över detta? Hur gör ni det bästa av det?

  • Svar på tråden Ni med många barn, hur orka hämta och lämna på olika ställen i många år?
  • Anonym (n)

    vart hämtar o lämnar ni? 

    Jag har inget körkort, samt vi bor nära tunnelbana, jag slipper nog det :)

  • Vickan I

    Haha funderade på samma sak, fast mer hur man hinner och får ihop det bra. Har också "bara" två, men snart blir det lämning och hämtning på olika ställen (förskola och sexårs) och på det idrottsaktiviteter på em och helger (simskola och fotbollsskola) för den stora och gympa för den lilla. Blir en del flängande helt klart ihop ned allt annat.

  • Whitetrash86

    Flera olika bör det ju inte bli. Men iaf 2.
    Sen beroende på vart man bor så bör ju barnen i skolan tillslut kunna gå själva/med kompisar.
    Har själv precis börjar lämna på 2 ställen, min 6 åring i skolan och 2,5åringen kvar på förskolan.
    Skolan ligger 200 meter bort och hade det inte varit för vägen och det faktum att skolan vill att man "anmäler" barnet. Så hade min 6åring redan nu kunnat gå själv. Kör man bli kan det knappast vara jobbigt heller eftersom man bara behöver släppa av barnet som går i skolan och inte följa med in.

  • Anonym (Ts)
    Anonym (n) skrev 2014-08-20 20:24:36 följande:

    vart hämtar o lämnar ni? 

    Jag har inget körkort, samt vi bor nära tunnelbana, jag slipper nog det :)


    Förskola och skola, eller vad menar du?

    Vi gör det till fots och åker sen kommunalt till jobbet.
  • Anonym (Ts)
    Whitetrash86 skrev 2014-08-20 20:54:38 följande:

    Flera olika bör det ju inte bli. Men iaf 2.
    Sen beroende på vart man bor så bör ju barnen i skolan tillslut kunna gå själva/med kompisar.
    Har själv precis börjar lämna på 2 ställen, min 6 åring i skolan och 2,5åringen kvar på förskolan.
    Skolan ligger 200 meter bort och hade det inte varit för vägen och det faktum att skolan vill att man "anmäler" barnet. Så hade min 6åring redan nu kunnat gå själv. Kör man bli kan det knappast vara jobbigt heller eftersom man bara behöver släppa av barnet som går i skolan och inte följa med in.


    Fast vi måste in och anmäla och avanmäla barnet och jag tror inte ens man får låta dem gå själva i sexårs. Men på sikt kommer förstås barn nr ett kunna gå själv (vi har en väldigt enkel och trygg väg till skolan) men då är ju då problemet att lagom tills barn nr 2 börjar sexårs så har vi förhoppningsvis fått barn nr tre som då ungefär skulle börja förskola och så fortsätter allt i sjuttielva år till...
  • lövet2

    Jag har inte hämtat och lämnat särskilt mycket. Ett par veckor vid skolstarten och så hos kompisar i bland när det passat. Det där hänger nog mycket på var man bor.

  • MxMeNow

    Det krävs två bilar och mycket energi/organisering för att hämta och lämna fyra barn. Utöver skolan ska dom.till vänner och på olika aktiviteter. Men det handlar bara om några år och jag använder tiden till att prata med dem om hur dagen varit.

  • MxMeNow
    lövet2 skrev 2014-08-20 21:17:14 följande:

    Jag har inte hämtat och lämnat särskilt mycket. Ett par veckor vid skolstarten och så hos kompisar i bland när det passat. Det där hänger nog mycket på var man bor.


    Eller på hur man är som förälder.
  • En blå giraff

    Ja vi har också lämnat på två ställen nu i flera år. Det tar tid och är krångligt. Att gå ner i arbetstid under några år kan ju vara en lösning så man kanske man börja senare och slippa lite stress?

  • Dr Mupp

    Man vänjer sig. Vi har lämnat på två ställen i 6 år nu. Det här blir sista året med lämningar och hämtningar på två ställen om vi inte får igenom att lillen får börja skolan ett år senare.


    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Anonym (Ts)
    En blå giraff skrev 2014-08-20 22:01:31 följande:

    Ja vi har också lämnat på två ställen nu i flera år. Det tar tid och är krångligt. Att gå ner i arbetstid under några år kan ju vara en lösning så man kanske man börja senare och slippa lite stress?


    Vi jobbar redan deltid och man behöver ju ändå komma till jobbet i vettig tid för att kunna gå hem i vettig tid och därmed kunna hämta barnen i vettig tid så det hjälper inte riktigt.
  • cosinus

    Vi har 4 barn. Tycker ändå det går bra och man vänjer sig.

    Äldsta är 10 år, hon har gått/cyklat hem själv i över ett år nu så henne hämtar vi aldrig. Det är drygt 2 km från skolan till oss.

    Tvåan är 8, han kan om det krisar någon dag gå hem med syrran men är gärna på fritids. Förra året hämtade vi, i år ska han få gå över till lillebrors förskoleklass-byggnad (som p g a platsbrist inte är på skolan utan på ett nedlagt dagis 400 meter från skolan). Han kommer även släppas där på morgonen och får gå sista biten.

    Trean är 6, han har då precis börjat 6-års, egen byggnad på andra sidan en lite större gata (grön gubbe övergångsställ) än skolan och 1.5 km från dagis.

    Fyran är 4 år. Går på dagis, mindre än en km hemifrån men långt från skola/sexårs då.

    Så min plan är att storebror får som stående order att infinna sig på lillebrors sexårs kl 15:30 varje dag. Målet är att redan ha hämtat lillsyrran då men är vi sen från jobbet får hon helt enkelt hämtas 15:45 ist. Det löser sig. Vi är ju inne på 5e året på två ställen och i början kändes det jättejobbigt men nu är det helt lungt.

    Och vad gäller en trea, du förlänger tiden ja men samtidigt börjar ju de ju gå hem också relativt fort. Det är inte så många år det handlar om.

  • fyrabarnsmor4

    Ja.. Igår är det FÖRSTA GÅNGEN jag lämna barnen på samma plats. 2 skolbarn och 2 förskolebarn som går på förskola som har lokal i skolan (egen våning)
    Åhh vilken lyx!

    Tidigare var det två platser, en kortperiod var det TRE platser.
    Det är bara att stå ut. Det är ju för barnens bästa.

  • Anonym (e)
    cosinus skrev 2014-08-21 08:43:12 följande:

    Vi har 4 barn. Tycker ändå det går bra och man vänjer sig.

    Äldsta är 10 år, hon har gått/cyklat hem själv i över ett år nu så henne hämtar vi aldrig. Det är drygt 2 km från skolan till oss.

    Tvåan är 8, han kan om det krisar någon dag gå hem med syrran men är gärna på fritids. Förra året hämtade vi, i år ska han få gå över till lillebrors förskoleklass-byggnad (som p g a platsbrist inte är på skolan utan på ett nedlagt dagis 400 meter från skolan). Han kommer även släppas där på morgonen och får gå sista biten.

    Trean är 6, han har då precis börjat 6-års, egen byggnad på andra sidan en lite större gata (grön gubbe övergångsställ) än skolan och 1.5 km från dagis.

    Fyran är 4 år. Går på dagis, mindre än en km hemifrån men långt från skola/sexårs då.

    Så min plan är att storebror får som stående order att infinna sig på lillebrors sexårs kl 15:30 varje dag. Målet är att redan ha hämtat lillsyrran då men är vi sen från jobbet får hon helt enkelt hämtas 15:45 ist. Det löser sig. Vi är ju inne på 5e året på två ställen och i början kändes det jättejobbigt men nu är det helt lungt.

    Och vad gäller en trea, du förlänger tiden ja men samtidigt börjar ju de ju gå hem också relativt fort. Det är inte så många år det handlar om.


    Ska tvåan stå utanför förskolan och vänta tills ni kommer eller hur tänker ni lösa det? Att använda storebror som ständig barnhämtare låter inte så rättvist. Han slutar väl inte skolan 15.30 varje dag eller? Brukar han aldrig leka med kompisar efter skolan?
  • Stårschan

    Ju äldre barnen blir, desto mer eget ansvar kan de få.

    Beroende på hur man bor kan barnen gå till och från skolan från ettan-tvåan. Eller att de går själva på morgonen men att man hämtar på eftermiddagen.

  • Stårschan

    Skjutsning till och från träningar kan man om man har tur lösa med samåkning med andra, så att man kanske skjutsar varannan eller var tredje gång.

    Från mellanstadiet (förslag) kan barnen själva ta bussen till träningen, och så kanske man plockar upp dem efteråt.

    Behoven av skjutsning förändras över tiden, med barnens ålder och intressen, samt hur mycket man kan samarbeta med kompisars föräldrar mm.  Vill man så går det. Det är ju en relativt kort period av ens liv det handlar om.

  • Anonym
    Anonym (e) skrev 2014-08-21 10:40:13 följande:
    Ska tvåan stå utanför förskolan och vänta tills ni kommer eller hur tänker ni lösa det? Att använda storebror som ständig barnhämtare låter inte så rättvist. Han slutar väl inte skolan 15.30 varje dag eller? Brukar han aldrig leka med kompisar efter skolan?
    Nä han slutar skolan 13:20 och skulle få gå hem och han vill som storasyster men han trivs på fritids.

    Förra året ringde jag fritids när jag åkte från dagis och bad honom gå ut till vägen vid skolan och så hämtade jag honom där. Men ibland svarar de inte (fullt förståeligt) så jag tänkte att det vore enklare för honom att ha en tid då han helt enkelt ska gå från fritids. Som alltid gäller. Går han 15:20 så hinner han packa ihop sina saker och gå över till sexårs till 15:30. Då är ju jag/mannen där och möter honom. Kommer vi före så börjar vi väl hämta lillebror vilket tar typ 2 minuter och ser han bilen är det ju bara att han kommer in. Annars får han vänta vid grinden eller gå in i kapprummet och vänta där.

    Han ska inte hämta lillebror, vill han till kompisar så får de antingen göra upp det dagen innan eller ringa från fritids när de kommer på det. Det går ju bra att han tar med en kompis som också möter vid sexårs.

    Det här blir enligt mig ett bra sätt att träna ansvar i att gå hem från skolan utan att för den skull behöva gå de dryga 2 km hem själv och utan att behöva vara hemma själv för han är inte jättesugen på nåt av det.

    På morgonen får han hoppa av vid sexårs och gå till skolan, jämförbart med om han gått själv hemmifrån men vi bott mycket närmare.
Svar på tråden Ni med många barn, hur orka hämta och lämna på olika ställen i många år?