• Anonym (Oroli­g)
    Äldre 20 Aug 22:07
    470 visningar
    5 svar
    5
    470

    Ej berättigad till studiestöd trots bra orsak

    Skall inom kort börja studera på högskolan. Förberedande för detta har jag 2 ggr läst 2 kurser som jag tyvärr ej klarat. Anledningen för första kursen var att jag hade en mycket tuff graviditet och kräktes i stort sätt konstant i 14 veckor ( detta finns dokumenterat i mina journaler). Andra kursen klarade jag inte då jag fick dagisplats först när det bara var 1 vecka kvar av kursen. Dottern sover ej dagtid och äldre barnet gick 15 h. Båda barnen hade även vattkoppor under denna kursen ( självklart inte samtidigt utan efter varann). Är detta giltiga orsaker till varför jag ej klarat kurserna enligt CSN tro? Är nämligen inte berättigad till studiestöd pga dessa 2 kurser.

  • Svar på tråden Ej berättigad till studiestöd trots bra orsak
  • SatanL­endMeA­Dollar
    Äldre 20 Aug 22:10
    #1

    Eftersom du inte var sjukskriven är du förmodligen körd.

  • Äldre 20 Aug 22:10
    #2

    CSN är ju tydliga med att de kräver ett visst antal lägsta poäng på tidigare studier för att man ska beviljas fortsatt studiestöd. Som jag uppfattar tog du 0 poäng?
    Du kunde ju ha hoppat av dom alternativt frågat om du kunde behålla platsen men göra studieuppehåll så hade det nog varit ok.

  • Anonym (hm)
    Äldre 20 Aug 22:14
    #3

    Ska erkänna att jag är dåligt insatt i detta, eftersom jag aldrig varit sjuk, eller vårdat barn under studietiden. Men på CSNs hemsida kan man läsa "Den tid du är sjuk och har studiemedel räknar vi inte in i det totala antalet veckor du haft studiemedel. De veckorna räknas inte heller med när vi prövar dina studieresultat. Även kortare sjukperioder kan påverka prövningen av dina studieresultat. Det är därför viktigt att du alltid anmäler till Försäkringskassan när du är sjuk." Samma sak gäller vård av barn.Har du anmält det till CSN?

    www.csn.se/hogskola/sjuk/nar-du-blir-sjuk-1.2609 Här kan du se vad de har för krav när du är sjuk. Har du uppfyllt dem? 

  • SatanL­endMeA­Dollar
    Äldre 20 Aug 22:16
    #4
    Anonym (hm) skrev 2014-08-20 22:14:54 följande:

    Ska erkänna att jag är dåligt insatt i detta, eftersom jag aldrig varit sjuk, eller vårdat barn under studietiden. Men på CSNs hemsida kan man läsa "Den tid du är sjuk och har studiemedel räknar vi inte in i det totala antalet veckor du haft studiemedel. De veckorna räknas inte heller med när vi prövar dina studieresultat. Även kortare sjukperioder kan påverka prövningen av dina studieresultat. Det är därför viktigt att du alltid anmäler till Försäkringskassan när du är sjuk." Samma sak gäller vård av barn.Har du anmält det till CSN?

    www.csn.se/hogskola/sjuk/nar-du-blir-sjuk-1.2609 Här kan du se vad de har för krav när du är sjuk. Har du uppfyllt dem? 


    Man måste sjukanmäla sig i samband med att man blir sjuk. Så antar att TS inte uppfyller det kravet.
  • Anonym (Ander­s)
    Äldre 20 Aug 22:22
    #5

    Om du sjukanmält dig när du var sjuk och anmält att du tog hand om sjukt barn när barnen var sjuka hade det varit giltiga orsaker. Att vara hemma för att man ej får dagisplats är inte giltig orsak.

    Men ring eller skriv till CSN och fråga så får du nog bättre svar än på ett forum...

Svar på tråden Ej berättigad till studiestöd trots bra orsak