• Anonym (ts)

    Hur köper jag bostadsrätt utan jobb?

    Om jag har pengar att köpa en nyproduktion utan bolån. Måste jag ändå ha ett jobb? Vem ska kolla upp isf? bostadsföreningen finns inte ens än. Nån som vet hur det funkar?

  • Svar på tråden Hur köper jag bostadsrätt utan jobb?
  • tjockobbe

    Jättebra att du har kontanter!

    Dock tror jag väl att de kollar så du har råd att betala hyra varje månad. Hur du finansierar själva insatsen bryr de sig inte om.


    Vera 130923
  • Anonym (ts)
    tjockobbe skrev 2014-08-20 22:28:51 följande:

    Jättebra att du har kontanter!

    Dock tror jag väl att de kollar så du har råd att betala hyra varje månad. Hur du finansierar själva insatsen bryr de sig inte om.


    Är fast anställning det enda som räknas isf? Så tycker iaf banken när vi köpte nuvarade bostad. Så även om man är stenrik får man inte köpa en bostad utan jobb. Jag undrar hur byggfirman resonerar.
  • Anonym (A)
    Anonym (ts) skrev 2014-08-20 22:31:33 följande:
    Är fast anställning det enda som räknas isf? Så tycker iaf banken när vi köpte nuvarade bostad. Så även om man är stenrik får man inte köpa en bostad utan jobb. Jag undrar hur byggfirman resonerar.
    Är du stenrik då, även när du betalt lägenheten?


  • Anonym (ts)
    Anonym (A) skrev 2014-08-20 22:33:09 följande:
    Är du stenrik då, även när du betalt lägenheten?
    nä, kanske inte stenrik jämfört med kungen, men några mille har jag kvar efter köpet. 

    Banken tyckte inte jag har några tillgångar alls iom mina pengar är investerade i aktier.
  • Anonym (A)
    Anonym (ts) skrev 2014-08-20 22:38:22 följande:
    nä, kanske inte stenrik jämfört med kungen, men några mille har jag kvar efter köpet. 

    Banken tyckte inte jag har några tillgångar alls iom mina pengar är investerade i aktier.
    Så du har inga lösa pengar som du kan betala avgiften med?

    Ska du bo själv?
  • tjockobbe

    Aktier räknas väl inte som tillgångar idag, imorrn kan det stå 0 på dem..

    Fast jobb är alltid det bästa. Ett långt vikariat går med i vissa fall. Arbetslös brukar inte vara speciellt poppis... men kolla med föreningen vad de säger.


    Vera 130923
  • Anonym (ts)
    Anonym (A) skrev 2014-08-20 22:42:52 följande:
    Så du har inga lösa pengar som du kan betala avgiften med?

    Ska du bo själv?
    jo, har även några hundratusen i vanlig sparkonto. Har tänkt köpa bostad för mitt barn. Barnet är fortfarande liten, men jag såg att det planeras bygga en drömbostad i perfekt läge som jag bara inte kan missa.

    Har tänkt hyra ut den som andrahand som täcker utgiften, tom få vinst.
  • Anonym (ts)
    tjockobbe skrev 2014-08-20 22:48:10 följande:

    Aktier räknas väl inte som tillgångar idag, imorrn kan det stå 0 på dem..

    Fast jobb är alltid det bästa. Ett långt vikariat går med i vissa fall. Arbetslös brukar inte vara speciellt poppis... men kolla med föreningen vad de säger.


    Fast det är ju ännu större risk att bli av med ett jobb på en dag. 
Svar på tråden Hur köper jag bostadsrätt utan jobb?