• Anonym (Qqq)

    Hur mycket bör man vila till förmån för jobb?

    Hur mycket bör man vila på sin fritid för att klara av sitt jobb? Är gravid i vecka 30. Har långa dagar på jobbet, är borta 11 timmar inkl restid. Min man sköter det mesta hemma samt med vårt första barn, efter jobb är jag helt slut, har ont och ligger mest. Dock har vi ofta aktiviteter på helgen, vill ju inte sluta leva helt och försumma vår dotter bara för jag är gravid. På måndagen är jag totalt slut, är inte alls produktiv på jobbet och har ofta flexat eller jobbat hemma för jag inte kommer upp ur sängen. Känns skit men orkar verkligen inte. Borde jag lägga hela mitt privatliv åt sidan för att orka jobba heltid eller är det ok att ta ut sig på helgen under denna perioden i livet? Hur känner ni andra gravida det?

  • Svar på tråden Hur mycket bör man vila till förmån för jobb?
  • Anonym (S)

    Du ska vila så mycket du behöver. Du är inte till någon nytta för någon om du blir utbränd.

    Gå ner i tid om dt är möjligt, om du inte vill jobba så mycket. Eller ta det lugnt på helgen, det är inte så lång tid kvar. Man behöver inte vara ute på en massa aktiviter för att vara med sitt barn.

  • Anonym (Qqq)

    Vi har gemensamma intressen som vi åker iväg på, är borta 6-8 timmar ofta både lördag och söndag, hela familjen tycker det är superkul och vill verkligen inte skippa det när de andra åker :-/ kommer nog gå ner till 75% så fort jag kan ta ut föräldradagar men det känns också dumt att ta av den oföddas dagar för att orka med livet. Tar extra lång lunch på vardagarna så jag kan sova en stund och orka med jobb på eftermiddagen och då blir dagarna längre, om jag skulle gå ner i tid skulle jag kanske orka utan min lunchsiesta samt komma senare eller ta ledigt måndagar... Inte lätt detta, det dåliga samvetet gnager oavsett hur jag vänder på det.

  • Tow2Mater
    Anonym (Qqq) skrev 2014-08-20 22:37:41 följande:

     På måndagen är jag totalt slut, är inte alls produktiv på jobbet


    Oavsett anledning är man en dålig anställd om man inte tar sitt jobb på mer allvar än så. Klarar du inte av att vara produktiv på måndagar, ska du naturligtvis vila det du behover under helgen!
  • Vinterankan
    Tow2Mater skrev 2014-08-21 03:18:22 följande:

    Oavsett anledning är man en dålig anställd om man inte tar sitt jobb på mer allvar än så. Klarar du inte av att vara produktiv på måndagar, ska du naturligtvis vila det du behover under helgen!


    Instämmer. Du har själv valt att bli gravid och då måste du självklart anpassa din fritid till det. Om det är så att du är helt slut och inte klarar av att jobba trots att du vilar hela tiden när du inte är på jobbet så kan det vara så att du behöver sjukskrivas. Så var fallet för mig. Men om du orkar åka iväg på helgerna på aktiviteter får du skylla dig själv om du är slut på måndagen.
  • Anonym (Xander)

    Kan man inte jobba heltid ska man inte jobba heltid.

    Det är en begränsad period det gäller nu, jag skulle dra ner på aktiviteterna och jobba, inte ta barnets dagar.

  • Anonym (S)
    Anonym (Qqq) skrev 2014-08-20 23:02:21 följande:

    Vi har gemensamma intressen som vi åker iväg på, är borta 6-8 timmar ofta både lördag och söndag, hela familjen tycker det är superkul och vill verkligen inte skippa det när de andra åker :-/ kommer nog gå ner till 75% så fort jag kan ta ut föräldradagar men det känns också dumt att ta av den oföddas dagar för att orka med livet. Tar extra lång lunch på vardagarna så jag kan sova en stund och orka med jobb på eftermiddagen och då blir dagarna längre, om jag skulle gå ner i tid skulle jag kanske orka utan min lunchsiesta samt komma senare eller ta ledigt måndagar... Inte lätt detta, det dåliga samvetet gnager oavsett hur jag vänder på det.


    Fast då tror jag inte att du mår så dåligt, om du orkar vara så aktiv under helgen.


Svar på tråden Hur mycket bör man vila till förmån för jobb?