• Äldre 20 Aug 23:23
    1647 visningar
    11 svar
    11
    1647

    får inte jag vara hemma med sjukt barn nu?

    Jag arbetar på ett familjeföretag o vi är bara 2"ordinarie" anställda nu. Sen är det familjen. Nu har chefen o den andre anställda åkt på semester o jag står ensam med sommarvikarier. Kommer vara så här i 2 veckor till. Jag jobbar mon - fredag 9-18 o dom andra 4 delar på resten av tiderna. Vissa av dom pluggar o kan inte hoppa in o sen har nån ett annat jobb. O sen jobbar den ena på natten. Nu undrar jag... har jag hela ansvaret o MÅSTE jag ställa upp. Tänk om mina barn blir sjuka o jag måste vara hemma. Min sambo tjänar det dubbla av vad jag gör så d e bara i riktigt krispiga situationer som han vabbar. Hur ska jag göra om den situationen händer. Sonen blir oftast sjuk på natten o då ka jag inte få tag på dom andra... kan säga att d e ett gatukök jag jobbar på o vi är bara 1 som jobbar förutom över lunchen mellan 11-13 då e vi 2 st.


    2 barns mamma till en riktig diva och en krigare
  • Svar på tråden får inte jag vara hemma med sjukt barn nu?
  • Äldre 21 Aug 03:14
    #1

    Klart din sambo ska vabba då du måste ta ansvar på jobbet! Spelar väl ingen roll vad ni tjänar.

  • Äldre 21 Aug 05:51
    #2

    Jag tycker att det låter som rätt trist inställning till jobbet. Jag förstår inte varför den som tjänar minst alltid ska ta all vabb. Jag skulle inte gå med på det även fast min lön är något lägre än mannens, tycker att det är oschyst mot både min arbetsgivare och mina kollegor.

    Om det alltid är du som vabbar tycker jag gott att din man kan göra det under dessa två veckor som det handlar om, om det nu skulle behövas.

  • Äldre 21 Aug 06:10
    #3

    Jag tycker din partner får ta och vabba om situationen skulle uppstå.


  • Äldre 21 Aug 06:46
    #4

    Som andra sagt, du är inte ensamstående så det är väl bara för sambon att vabba.

  • Äldre 23 Aug 22:07
    #5

    Då finns det ju bara tre möjligheter, antingen vabbar din man, du vabbar och får tag i någon som kan stå i gatuköket eller du vabbar och gatuköket håller stängt.

  • jenny9­9
    Äldre 23 Aug 22:18
    #6

    Men din man kan ju vabba.sak samma vad man förlorar.Man har ett ansvar för både arbete och barn och ni är två som kan turas om.Nin man har alltid tjänat mer än mig men våra jobb har varit viktiga,precis som barnen.Om det är extra kris på nån av våra jobb har vi alltid tagit hänsyn till det.

  • Äldre 24 Aug 05:41
    #7

    Man får ju dessutom ersättning för vab, så skillnaden i hur mycket man förlorar är inte så stor som man brukar tro. Om man når över taket så att ersättningen blir relativt låg i förhållande till lönen så betalar man ju också 50% i skatt på det man skulle fått i lön så även om skillnaden kan se stor ut när man ser på bruttolönen så handlar det antagligen bara om några hundralappars skillnad.

  • Äldre 24 Aug 06:14
    #8
    Vinterankan skrev 2014-08-24 05:41:58 följande:

    Man får ju dessutom ersättning för vab, så skillnaden i hur mycket man förlorar är inte så stor som man brukar tro. Om man når över taket så att ersättningen blir relativt låg i förhållande till lönen så betalar man ju också 50% i skatt på det man skulle fått i lön så även om skillnaden kan se stor ut när man ser på bruttolönen så handlar det antagligen bara om några hundralappars skillnad.


    Min man förlorar nästan 1000 kr per dag om han vabbar. Jag förlorar 0 kr. Självklart måste jag vara hemma mest. Men i bland kan jag verkligen inte stanna hemma då måste han ju ta den dagen. Känns riktigt surt!

    Jag hade försökt få in en vikarie om jag var du
  • Äldre 24 Aug 06:55
    #9
    5by5 skrev 2014-08-24 06:14:25 följande:

    Min man förlorar nästan 1000 kr per dag om han vabbar. Jag förlorar 0 kr. Självklart måste jag vara hemma mest. Men i bland kan jag verkligen inte stanna hemma då måste han ju ta den dagen. Känns riktigt surt!

    Jag hade försökt få in en vikarie om jag var du


    Då måste han ha en extremt hög lön eller jobba långa dagar som ger ett högt avdrag. Jag har en lön på 44 000 och får löneavdrag på dryga 2000 och ersättning på ca 900 vilket ger en förlust på ca 600 kr efter skatt.
  • Äldre 24 Aug 08:05
    #10

    Men har du inte gjort upp med din arbetsgivare om hur eventuell vab och sjukdom hos dig ska lösas under tiden du är själv och de är på semester? Vab går ju för dig att lösa genom att din make är hemma, värre är det ju om du blir sjuk.

  • Äldre 25 Aug 15:05
    #11
    emsjus skrev 2014-08-20 23:23:24 följande:

    Jag arbetar på ett familjeföretag o vi är bara 2"ordinarie" anställda nu. Sen är det familjen. Nu har chefen o den andre anställda åkt på semester o jag står ensam med sommarvikarier. Kommer vara så här i 2 veckor till. Jag jobbar mon - fredag 9-18 o dom andra 4 delar på resten av tiderna. Vissa av dom pluggar o kan inte hoppa in o sen har nån ett annat jobb. O sen jobbar den ena på natten. Nu undrar jag... har jag hela ansvaret o MÅSTE jag ställa upp. Tänk om mina barn blir sjuka o jag måste vara hemma. Min sambo tjänar det dubbla av vad jag gör så d e bara i riktigt krispiga situationer som han vabbar. Hur ska jag göra om den situationen händer. Sonen blir oftast sjuk på natten o då ka jag inte få tag på dom andra... kan säga att d e ett gatukök jag jobbar på o vi är bara 1 som jobbar förutom över lunchen mellan 11-13 då e vi 2 st.


    Om du måste stanna hemma av någon anledning så kontaktar du chefen som får lösa problemet på lämpligt sätt. Det är ju något chefen borde klargjort innan han/hon åkte på semester, om det är viktigt att hålla öppet.
Svar på tråden får inte jag vara hemma med sjukt barn nu?