• Anonym (Orolig)

    Förlora sgi pga att jag ej uppfyller kraven för studiestöd?

    Hej,
    Skall inom kort börja studera och har fått besked om att jag ej uppfyller kravet för rätt till studiestöd. Jag har fått underkänt på två kurser och behöver därmed visa klarade poäng innan jag får studiemedel igen. Kommer jag nu då förlora min sgi pga att jag intehar rätt till studiemedel från start.

  • Svar på tråden Förlora sgi pga att jag ej uppfyller kraven för studiestöd?
  • Försäkringskassan

    Hej!

    Om du inte har rätt till studiemedel från CSN från första början uppfyller du inte kravet för att skydda din sjukpenninggrundande inkomst (SGI). Men du har möjlighet att skydda din SGI genom att ansöka om föräldrapenning. Jag rekommenderar att du kontaktar kundcenter på nummer 0771 524 524 för att titta på just ditt ärende.

    Hälsningar
    Tella, handläggare

  • Anonym (Orolig)

    Men jag skall inte vara föräldraledig utan studera på heltid i 3 år. Vart i kontakt med CSN och de säger att jag kommer bli berättigad först 2,5 veckor in i kursen då de poängen är det som saknas för att jag skall vara berättigad. Har man rätt att ta föräldrapenning de 2,5 veckorna innan mina studiemedel kommer igång då?

  • Anonym (Orolig)

    Skulle då även få retroaktivt från dag 1

  • Försäkringskassan

    Hej!
    Om du har föräldrapenning på barnet och vårdar det kan du ansöka föräldrapenning. Har du arbetat innan studierna eller har du haft föräldrapenning, vi behöver få svar på en del frågor för att kunna ge ett så bra svar som möjligt  kontakta Kundcenter ska vi hjälpa dig.

    Hälsningar
    Ebba, handläggare

  • Anonym (Orolig)

    Jag har ca 300 fp dagar kvar. Innan studierna är jag föräldraledig. Kommer börja studera på heltid om 1 vecka och har fått besked om att jag inte kommer vara berättigad till studiemedel från dag 1 eftersom jag misslyckats med en kurs tidigare. Efter 2,5 veckor in i utbildningen kan jag få ett intyg och därmed få studiemedlet retroaktivt från dag 1 eftersom jag då tagit igen de missadepoängen. Anledningen till min oro är att jag vet att det med 2 småbarn på dagis även kommer komma en hel del vabb i höst/ vinter och det är då viktigt att min sgi är kvar.

  • Försäkringskassan

    Hej!


     


    Om du skulle få studiemedel retroaktivt som gäller från terminstart kommer din SGI att vara fortsatt skyddad. Om du har en vilande SGI som är baserad på den inkomst som du hade innan du började studera kommer den SGI:n inte att gälla om skulle behöva vabba under hösten.

    För att ha rätt till tillfällig föräldrapenning (VAB) måste man gå miste om förvärvsarbete. Om du kommer att arbeta extra vid sidan av studierna kommer du att ha en studietids-SGI och det är utifrån den SGI:n som din ersättning för VAB kommer att baseras.


     


    Jag rekommenderar att du kontaktar vårt Kundcenter på 0771-524 524 för att få svar på dina frågor. Vi behöver ställa några följdfrågor för att säkerställa att du får rätt information.


     


    Hälsningar


     


    Ella, handläggare

Svar på tråden Förlora sgi pga att jag ej uppfyller kraven för studiestöd?