• Ankazz

    Köpa fritidshus. Strandtomt eller inte.

    Vi står i begrepp att köpa sommarhus. Jag älskar att bada, nåt som gör att jag tänker att en strandtomt vore fantastiskt.
    Å andra sidan är det ju dyrare och gör att vi kanske inte skulle göra så mycket annat än att "bara" vara på landet. Vi tittar i Norrlands ibland så priserna är ju högst rimliga oavsett iofs... De vi kollar på ligger mellan 200 k och 600.
    Hur hade ni valt? Nån med erfarenhet?Känner ni som har en bit till vattnet tex att det är bökigt att packa ihop och åka på bad, även om man har semester? Nån som kan råda?

  • Svar på tråden Köpa fritidshus. Strandtomt eller inte.
  • Malima

    Kan man så bör man tyckerjagð??? Köpa strandtomt också!
    Tänk vilken lyx att kunna ta morgondoppet eller kvällsdoppet hemma!

  • Stårschan
    viseversa skrev 2014-08-21 08:13:23 följande:

    Jag har barn så nej jag hade inte köpt strandtomt själv. Hellre en bit att gå till stranden.


    Eh, hur tänker du nu? Att barnen ska vara små i all evighet? Är inte poängen med att ha en sommarstuga att man ska kunna ha det så enkelt som möjligt? Det är en sanslös lyx att inte behöva förflytta sig från tomten för att kunna bada, eller fiska, eller paddla, eller vad man nu gillar med vatten. Jag är själv ingen storbadare, men kan sitta i timtal nere vid vattnet och bara sola, läsa, dricka kaffe och titta på småfiskarna och trollsländorna vid vattnet. Visst är stugor i skogen eller mitt inne i byn också charmiga, men om man nu ändå gillar att bada tror jag att man skulle ångra sig nåt kopiöst om man inte passade på att köpa en med strandtomt när man ändå har chansen.
  • Hobbyarkitekt

    Läget är A och O.
    Oavsett om man gillar att bada eller ej, så är en strandtomt definitivt mer attraktiv.

    Nu är inte jag så jättehemma på just Norrlands inland. Men se upp för myggsvärmar som är vanligt kring vatten högre upp i landet.

    Se även till så att det är en sjö och inte en damm som huset ligger vid. Dammar har en tendens att stinka något fruktansvärt under sommarmånaderna (pga alla grodor, ödlor och andra djur som föds och lever i dessa vatten kring dessa tider).

  • Tonårsmamman1

    Om priset är avgörande, så hade jag kunnat tänka mig en stuga som ligger så pass nära att jag inte behöver packa bilen full för att bada, utan att man kan gå ner eller cykla när andan faller på.

  • Ankazz

    Tack för alla svar!!

    Barnen är 7 och 10, när de var yngre hade jag aldrig kunnat tänka mig att bo så nära vatten... Känns mindre farligt nu.

    Nu tittar jag på ett billigt ställe med 100 m till strand där man kan ha båt. Känns helt ok. Som nån skrev, kan man gå dit enkelt är det ju en jättefördel. Är en riktig stor sjö. Men det är väl just det där med okomplicerade morgon/kvällsdopp som lockar! Ser framför mig hur jag går upp ur vattnet till en bastu...Svårt.

  • Ankazz

    Kruxet är också att till det dyrare huset för 600k behöver vi lägga in 90k, alltså typ alla besparingar vi har. Känns som att då har vi inte råd egentligen. Också dyrare driftskostnader på det.

  • Hobbyarkitekt
    Ankazz skrev 2014-08-21 11:36:21 följande:

    Tack för alla svar!!

    Barnen är 7 och 10, när de var yngre hade jag aldrig kunnat tänka mig att bo så nära vatten... Känns mindre farligt nu.

    Nu tittar jag på ett billigt ställe med 100 m till strand där man kan ha båt. Känns helt ok. Som nån skrev, kan man gå dit enkelt är det ju en jättefördel. Är en riktig stor sjö. Men det är väl just det där med okomplicerade morgon/kvällsdopp som lockar! Ser framför mig hur jag går upp ur vattnet till en bastu...Svårt.


    När det handlar om något så stort - då ska man verkligen slå på stort och köpa det man allra helst vill ha. UNNA dig detta, förtusan! Har du de ekonomiska möjligheterna att genomföra drömmen om ett strandnära hus, så KÖR PÅ DET! Man lever bara en gång. ;)
  • Stårschan

    Fördelen med att köpa en riktigt billig stuga är att man inte behöver känna sig låst av den. Det "gör" liksom ingenting om det går ett år när man knappt är där. Har man däremot köpt något större och dyrare, som dessutom kräver mer arbetsinsats, är risken att man känner att man MÅSTE tillbringa X antal nätter där per år vare sig man vill eller inte, för att inte ha gått back.

    100 m till strand är ju inte exakt strandläge, men jag tycker att det låter tillräckligt attraktivt i och med att man har båtplats där. Ligger stugan högre, så att det är utsikt? Finns det en bra altan där man kan sitta och njuta av tillvaron? Är det vinterbonat? Hur är det med skoterleder?

  • viseversa
    Stårschan skrev 2014-08-21 08:21:35 följande:
    Eh, hur tänker du nu? Att barnen ska vara små i all evighet? Är inte poängen med att ha en sommarstuga att man ska kunna ha det så enkelt som möjligt? Det är en sanslös lyx att inte behöva förflytta sig från tomten för att kunna bada, eller fiska, eller paddla, eller vad man nu gillar med vatten. Jag är själv ingen storbadare, men kan sitta i timtal nere vid vattnet och bara sola, läsa, dricka kaffe och titta på småfiskarna och trollsländorna vid vattnet. Visst är stugor i skogen eller mitt inne i byn också charmiga, men om man nu ändå gillar att bada tror jag att man skulle ångra sig nåt kopiöst om man inte passade på att köpa en med strandtomt när man ändå har chansen.
    Jag tänker att jag inte vill bo nära vatten med barn som inte kan simma. Hur tänkte du? Är det okej att jag känner som jag vill eller har du problem med det?
  • Stårschan
    viseversa skrev 2014-08-21 14:28:06 följande:
    Jag tänker att jag inte vill bo nära vatten med barn som inte kan simma. Hur tänkte du? Är det okej att jag känner som jag vill eller har du problem med det?
    Att barn som bor nära vatten väldigt snabbt lär sig simma. Man är ju där och badar med dem tills man vet att man kan lämna dem ensamma. Och att det är fullt naturligt även för småbarnsfamiljer att äga/spendera somrarna i sommarstugor med strandläge. Men absolut, tänk som du vill.
  • viseversa
    Stårschan skrev 2014-08-21 16:11:29 följande:
    Att barn som bor nära vatten väldigt snabbt lär sig simma. Man är ju där och badar med dem tills man vet att man kan lämna dem ensamma. Och att det är fullt naturligt även för småbarnsfamiljer att äga/spendera somrarna i sommarstugor med strandläge. Men absolut, tänk som du vill.
    Jag har mina anledningar till att jag inte vill bo nära vatten med mina barn. Har dessutom fler än ett litet barn och tre av mina barn är såna som kan få för sig att själva dra ner till vattnet och bada. För nej jag sitter inte och stirrar på mina barn varje vaken minut och det tar 5 min att drunkna. På dom fem min kanske jag står och lagar mat eller sitter på toa eller gör något annat.
  • Gryntroll
    Hobbyarkitekt skrev 2014-08-21 11:41:55 följande:

    När det handlar om något så stort - då ska man verkligen slå på stort och köpa det man allra helst vill ha. UNNA dig detta, förtusan! Har du de ekonomiska möjligheterna att genomföra drömmen om ett strandnära hus, så KÖR PÅ DET! Man lever bara en gång. ;)


    Delar helt klart den åsikten. Har ni råd så kör på strandtomt.
  • Gryntroll
    Hobbyarkitekt skrev 2014-08-21 11:41:55 följande:

    När det handlar om något så stort - då ska man verkligen slå på stort och köpa det man allra helst vill ha. UNNA dig detta, förtusan! Har du de ekonomiska möjligheterna att genomföra drömmen om ett strandnära hus, så KÖR PÅ DET! Man lever bara en gång. ;)


    Delar helt klart den åsikten. Har ni råd så kör på strandtomt.
    Stårschan skrev 2014-08-21 16:11:29 följande:

    Att barn som bor nära vatten väldigt snabbt lär sig simma. Man är ju där och badar med dem tills man vet att man kan lämna dem ensamma. Och att det är fullt naturligt även för småbarnsfamiljer att äga/spendera somrarna i sommarstugor med strandläge. Men absolut, tänk som du vill.


    Tror som du, har man vatten i sin råhet när barnen är små lär de sig simma tidigare eftersom det ger dem en större frihet när simkunnighet är på plats. Men jag kan förstå oron.

    Skulle dock inte låta oron över barn och vatten hindra mig från att köpa en egendom (hus, båt) som jag planerar att ha länge. Barnen växer ju och tillfället kanske inte kommer tillbaka...
  • Ankazz

    Huset vi tittade på som var billigt ligger inget vidare. Ingen sjöutsikt fr altanen, liten tomt. Nej vi letar vidare, kände ännu tydligare nu att det är strandtomt jag vill ha. Alla hus runtom hade det så det var tom svårt att veta var man skulle gå ner och bada...

    Tack igen för era svar, hjälpte mig att bestämma mig för att satsa stort i stället ????????

Svar på tråden Köpa fritidshus. Strandtomt eller inte.