• Foresi­ght
    Äldre 21 Aug 02:56
    6537 visningar
    58 svar
    58
    6537

    I Somalia är det fred, varför kommer det Somalier?

    Islamisterna är utdrivna och härjar i andra länder nu, Somalia är et vackert varmt land med fred. Varför kommer det då Somalier?

  • Svar på tråden I Somalia är det fred, varför kommer det Somalier?
  • mr me
    Äldre 21 Aug 04:59
    #1

    Tänk dig att det fanns ett land du skulle kunna utvandra till där du inte behövde jobba. Där du fick fri lyxbostad på 400 kvadratmeter med swimmingpool och privat tennisbana. Där du fick ett bankonto som staten satte in en halv miljon på varje månad. Skulle du överväga att utvandra dit?

    Det är, på ett ungefär, den relativa rikedom som somalierna kommer till i Sverige. De utvandrar hit pga de bidrag man får här. De bidrag som en somalisk familj kan få under en enda månad här i Sverige motsvarar flera årslöner för en hyfsat hårt arbetande somalier i Somalia.

    De flesta som invandrar till Sverige, varav 90-95 invandrar hit illegalt, gör det pga de generösa bidragssystem som vi har här. Majoriteten av somalierna passar på att åka tillbaka till Somalia på semester och för att hälsa på vänner och släktingar så snart de fått sitt uppehållstillstånd. De är inte på flykt undan någonting annat än ett liv där de behöver jobba för brödfödan, vilket de inte behöver göra i Sverige. Det gör du istället åt dem.

  • Äldre 21 Aug 09:23
    #2
    mr me skrev 2014-08-21 04:59:50 följande:

    Tänk dig att det fanns ett land du skulle kunna utvandra till där du inte behövde jobba. Där du fick fri lyxbostad på 400 kvadratmeter med swimmingpool och privat tennisbana. Där du fick ett bankonto som staten satte in en halv miljon på varje månad. Skulle du överväga att utvandra dit?

    Det är, på ett ungefär, den relativa rikedom som somalierna kommer till i Sverige. De utvandrar hit pga de bidrag man får här. De bidrag som en somalisk familj kan få under en enda månad här i Sverige motsvarar flera årslöner för en hyfsat hårt arbetande somalier i Somalia.

    De flesta som invandrar till Sverige, varav 90-95 invandrar hit illegalt, gör det pga de generösa bidragssystem som vi har här. Majoriteten av somalierna passar på att åka tillbaka till Somalia på semester och för att hälsa på vänner och släktingar så snart de fått sitt uppehållstillstånd. De är inte på flykt undan någonting annat än ett liv där de behöver jobba för brödfödan, vilket de inte behöver göra i Sverige. Det gör du istället åt dem.


    Bla bla spy spy bla skit spy bla bla.
  • Äldre 21 Aug 09:26
    #3

    Hur kan man vara så sjukt dum i huvet att du tror att det går till på det viset? Tror du man bara får put och bidrag helt utan vidare?

  • Äldre 21 Aug 09:35
    #4
    puss skrev 2014-08-21 09:26:45 följande:

    Hur kan man vara så sjukt dum i huvet att du tror att det går till på det viset? Tror du man bara får put och bidrag helt utan vidare?


    Nu förstår jag inte vad du vill ha sagt. 60 % av alla som söker får PUT. Att så många fortfarande anländer från Somalia beror delvis på anhöriginvandring. Många "anhöriga" ljuger så klart om sin identitet. De saknaf legitima skäl ens under rådande lagar att vistas i Sverige.
  • Äldre 21 Aug 10:55
    #6
    puss skrev 2014-08-21 09:26:45 följande:

    Hur kan man vara så sjukt dum i huvet att du tror att det går till på det viset? Tror du man bara får put och bidrag helt utan vidare?


    Jag lever varje dag med konsekvenserna av denna massinvandring, vi går på knäna av den snart i mitt jobb.

    Och jo, de somalier jag träffar säger ungefär detsamma som sägs här i tråden.

    Det bästa man kan uppnå är att ha pengar till att bara sitta och dricka te och tugga kat.

    Det ger vi dem gratis här.

    Jämför med somalier i England. Där är de alls inte lika utskällda som här. Där driver de företag och arbetar. För där måste de.

    Sedan möter jag även dem som skäms för sina landsmän. Som drar luvan över huvudet för att slippa prata med männen som mitt på dagarna sitter på caféet, varje dag. De skäms över sina släktingars inställning- om de nu är släktingar, just det ja...

    Sedan är det enorm skillnad på vanliga somalier och de som kommer från Somaliland och även Puntland. Det är dessa man hittar på högre utbildningar, inte ovanligt med läkare och ingenjörer. Det är en helt annan klass...

    Dra inte alla över en kam- samtidigt är det så att väldigt mycket som sägs stämmer !

    Mogadishu anses för övrigt fortfarande vara en av världens farligaste städer. Så helt lugnt är det inte i Somalia.
  • mr me
    Äldre 21 Aug 12:07
    #6

    Eftersom jag, trots att Familjeliv anser att jag ska finna mig i det, inte tolererar "puss" påhopp på mig och att hon får stå oemotsagd när hon kallar mig "dum i huvudet" så klistrar jag in det svar jag skrev och som moderatorerna på Forumet så fegt tog bort. Här kommer det igen:

    "Jag är inte 'sjukt dum i huvudet'.

    Jag är, tillskillnad från du, istället insatt och påläst. Jag ha tagit mig tid att sitta ned och prata med somalier om hur det faktiskt går till. De flesta, så snart de tror att man är "på deras sida", gör ingen hemlighet av att de ljugit för svenska myndigheter, att de sagt sig vara på flykt trots att det inte är det osv.

    En somalier sa t.o.m rakt ut, när jag frågade honom om det inte var farligt att åka till Somalia på semester, att "nej nej nej", det var det inte. De som bråkade/krigade bryr sig inte om dem som inte är involverade i konflikten, påstod iaf han.

    Nu undrar jag hur många somalier du själv känner eller har pratat med om hur det faktiskt gått till för dem när de fått uppehållstillstånd i Sverige? Eller är det så att du, som vanligt, mest har en massa fördomar och förutfattade meningar?"

  • mr me
    Äldre 21 Aug 12:11
    #7
    amalie79 skrev 2014-08-21 10:55:20 följande:
    vi går på knäna av den snart i mitt jobb
    Får man fråga vad det är du jobbar med?
    amalie79 skrev 2014-08-21 10:55:20 följande:
    Mogadishu anses för övrigt fortfarande vara en av världens farligaste städer. Så helt lugnt är det inte i Somalia.
    Ja, om man tillhör någon av de stridande parterna. Dvs regeringssidan eller de militanta muslimerna, vilket väldigt många gör. Enligt de somalier som jag pratat med, och jag valde att tro dem, så är man trygg i Mogadishu om man är somalier och inte tillhör någon av de parter som ligger i luven på varandra.
  • Äldre 21 Aug 12:43
    #8
    mr me skrev 2014-08-21 12:11:00 följande:
    Får man fråga vad det är du jobbar med?
    amalie79 skrev 2014-08-21 10:55:20 följande:Mogadishu anses för övrigt fortfarande vara en av världens farligaste städer. Så helt lugnt är det inte i Somalia.
    Ja, om man tillhör någon av de stridande parterna. Dvs regeringssidan eller de militanta muslimerna, vilket väldigt många gör. Enligt de somalier som jag pratat med, och jag valde att tro dem, så är man trygg i Mogadishu om man är somalier och inte tillhör någon av de parter som ligger i luven på varandra.
    Jag jobbar i ett kommunalt bostadsbolag i en förort till en hyfsat stor svensk stad.

    Många hamnar här, på olika sätt, på egna kontrakt, sociala kontrakt, olovlig eller tillåten andrahandsuthyrning, eller bara som inneboende hos släktingar- vilket är ett stort problem, de som har en trea och uppåt kan inte enligt tradition säga nej till nyanlända kusinen med familj. Då anses man konstig, " ni har ju flera rum"

    Detta skapar trångboddhet, inget lugn för läxor för alla barnen, och ett enormt slitage på en lägenhet. Tänk ett badrum i ett 70-talshus i en lägenhet avsett för fyra. Helt plötsligt ska upp till 15 personer duscha där- fuktskador kommer som ett brev på posten...

    Slitage även på utemiljö eftersom man inte kan ha alla barnen inne och de stora ( som kanske i bästa fall är 7-9 år) förväntas ansvara för 2-3 åringarna, vilket såklart inte går alls så de springer sönder rabatter osv...
  • Äldre 21 Aug 14:19
    #10
    sanningssägare skrev 2014-08-21 09:35:27 följande:
    Nu förstår jag inte vad du vill ha sagt. 60 % av alla som söker får PUT. Att så många fortfarande anländer från Somalia beror delvis på anhöriginvandring. Många "anhöriga" ljuger så klart om sin identitet. De saknaf legitima skäl ens under rådande lagar att vistas i Sverige.
    Så du tror att om man har en anhörig i Sverige är det bara att komna hit och få bidrag?
  • Äldre 21 Aug 14:43
    #14
    puss skrev 2014-08-21 14:38:59 följande:
    Klart de inte bor tio personer i en trea! Alla får väl egen lägenhet, eller?
    Nu menar du inte allvar eller?
Svar på tråden I Somalia är det fred, varför kommer det Somalier?