Adhd-utredning. Hur har ni tagit upp det med barnen?
Jag har en 10-årig son som jag under många år undrat om han har adhd/add eller något åt det hållet. När han började skolan visade han tydliga problem med koncentrationen och det gjordes ett åtgärdsprogram för att hjälpa honom och det pratades om att göra en utredning. Detta med utredningen rann dock ut i sanden då väntetiden verkade vara lång och dom efter ett tag tyckte deras egna åtgärder räckte till. Han har klarat lågstadiets kunskapsmål och det gick bara bättre och bättre och sista terminen på 3:an tyckte de inte ens att åtgärdsprogram behövdes för han klarade sig så bra.
Problemet kvarstår dock enligt mig. I skolan skärper han sig men han orkar inte mer sen. Läxorna är ett helvete för honom och han glömmer saker, kan inte ta instruktioner och han känner sig dålig som inte klarar av saker. Nu när 4:an börjar vill jag ta tag i det. Är så trött på bråken hemma som uppstår pga hans svårigheter. Det som är knepigt nu är hur jag tar upp ämnet med honom då adhd tyvärr redan fått dålig klang för honom eftersom den stora mobbaren i klassen är känd för att ha adhd. Han kopplar alltså ihop diagnosen med en person som slåss, skriker glåpord,stör alla i klassen på lektionstid osv osv. Det har ju inte med enbart diagnosen i sig att göra utan ett barn som inte fått den hjälp det behöver plus hemförhållanden som inte är de bästa.
Vi kom in på ämnet adhd idag när vi pratade om klasskompisen och då försökte jag prata om vissa svårigheter som man kan ha då och då kom han själv med frågan "har jag adhd?". Då sa jag att det kanske han har och sen försökte jag förklara att adhd inte betyder att man är som klasskompisen utan vad det kan vara mer. Pratade även om att man kan kolla om det är så att man har det så att man kan få stöd och hjälp med de saker man har svårt för. Han verkade INTE glad över tanken. Känner nu att jag kanske inte alls skulle tagit det på detta sätt. Men nu är samtalet redan igång. Hur gör jag nu? Min plan var redan att ringa BUP och starta igång. Måste dock få med mig honom också.