• Anonym (Anonym)

    Föräldrapenning

    Hej,

    Vad baseras föräldrapenningen på? Är det min aktuella månadslön nu eller den totala årsinkomsten? Jag ska ha barn i december. Vad gör man om man får lönehöjning efter man har skickat in till fsk? 

    Jag undrar även när man räknas som egenföretagare. Jag äger 16% av företaget jag är anställd i och får lön från. Då räknas jag som anställd va?

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Föräldrapenning
  • Anonym

    Hej!


    Det är i allmänhet din aktuella inkomst som ligger till grund för din sjukpenninggrundande inkomst. Den kan också beräknas på en tidigare arbetsinkomst. Men Försäkringskassan kan i regel bara ta hänsyn till arbetsinkomster som:


    ·         beräknas pågå under minst sex månader eller


    ·         är årligen återkommande.



    Årsinkomsten beräknas med hjälp av din totala lön före skatt. Förutom lön kan även andra ersättningar i pengar räknas med i årsinkomsten. Det gäller till exempel ersättning vid obekväm arbetstid, vikariatstillägg och provision.


    På den här sidan finns information hur årsinkomsten beräknas: http://www.forsakringskassan.se/privatpers/bra_att_veta/om_sjukpenninggrundande_inkomst/!

    Om du får höjd lön under föräldraledigheten kan du anmäla detta. 


    Om du arbetar i eget företag kan vi även räkna inkomster företaget.
    Är det ett aktiebolag kan du räkna med den lön som du tar ut varje månad .
    Om du arbetar i enskild firma kan även den inkomsten räknas med på din beräknade årsinkomst.


    Vänligen ring vårt kundcenter på 0771-524 524 så kan du få information vilken blankett du behöver för att anmäla inkomst från eget företag.


    Hälsningar 
    Vera, handläggare

Svar på tråden Föräldrapenning