• Äldre 21 Aug 10:42
    1098 visningar
    13 svar
    13
    1098

    Bjuda eller inte bjuda på kalaset?

    Vi tänkte bjuda alla 3, 4 och 5 åringar på min dotters dagis när hon ska ha kalas. (det blir 11 barn) Ett litet dilemma har dock dykt upp. Det har börjat en flicka på min dotters avdelning som är tre år och henne tänkte vi naturligtvis bjuda även om hon precis börjat. Hon har en storasyster som går på avdelningen bredvid och storasystern är 5 år (hon har precis börjat på den avdelningen). Min dotter är 5 år, men hon har inte lekt med storasyster, men kanske kan hon komma att göra det framöver.

    Skulle ni bjuda storasystern också eller skulle ni bara bjuda 3 åringen som går på samma avdelning?

    Min dotter leker ibland med andra barn från de andra avdelningarna när hon är ute på gården. Tror inte att hon leker med dem när de är inne. Hennes bästisarna är tre stycken på hennes egen avdelning.

    Någonstans måste man dra gränsen. Men jag tycker det är svårt i detta fallet. Hur skulle ni ha gjort? Ska man skriva en inbjudan till 3 åringen och däri skriva att storasyster också är välkommen ifall hon också vill komma? Dvs en indirekt inbjudan till storasystern.

  • Svar på tråden Bjuda eller inte bjuda på kalaset?
  • london
    Äldre 21 Aug 10:48
    #1

    Jag hade bjudit storasystern också och jag hade riktat inbjudan till båda syskonen, alltså "Välkomna på kalas Anna & Alma!". Fast jag tycker inte att du BEHÖVER bjuda storasyster också i det här fallet, då de inte går på samma avdelning. Men så hade jag gjort.

  • Äldre 21 Aug 10:51
    #2

    Bjuder du alla på kalas måste du naturligtvis bjuda ALLA. Tänk dig själv att vara den enda som inte får komma när tom lillasyster får. Hur kan du ens tänka tanken att utesluta någon?

  • Äldre 21 Aug 10:53
    #3

    Om du inte bjuder några andra barn från storasysterns avdelning och hon inte heller leker med storasystern så finns det inget konstigt alls med att du bjuder bara lillasystern. Sedan så kan du ju såklart bjuda storasystern om du vill. Det är ju mycket möjligt att de kanske kommer börja i samma förskoleklass och att det är kul för din dotter om de har möjlighet att bli kompisar.

  • london
    Äldre 21 Aug 11:07
    #4
    Vinterankan skrev 2014-08-21 10:53:18 följande:

    Om du inte bjuder några andra barn från storasysterns avdelning och hon inte heller leker med storasystern så finns det inget konstigt alls med att du bjuder bara lillasystern. Sedan så kan du ju såklart bjuda storasystern om du vill. Det är ju mycket möjligt att de kanske kommer börja i samma förskoleklass och att det är kul för din dotter om de har möjlighet att bli kompisar.


    Så tänker jag med.
  • london
    Äldre 21 Aug 11:07
    #5
    Annelie 76 skrev 2014-08-21 10:51:21 följande:

    Bjuder du alla på kalas måste du naturligtvis bjuda ALLA. Tänk dig själv att vara den enda som inte får komma när tom lillasyster får. Hur kan du ens tänka tanken att utesluta någon?


    Nu läste du nog inte ordentligt.
  • Äldre 21 Aug 11:15
    #6

    Jag tänker lite som vinterankan, men OM du bjuder även storasyster kanske det finns barn som din dotter leker med som oxå vill komma eller känner sig åsidosatta (av de som går på andra avdelningen alltså, men som kanske leker ihop ute). Svårt

  • pgw
    Äldre 21 Aug 12:24
    #7

    Är 3-åringen den enda som har ett syskon? Är andra barns syskon välkomna?

  • Äldre 21 Aug 14:42
    #8

    Ja jag hade bjudit storasystern också.

  • Äldre 21 Aug 15:04
    #9
    pgw skrev 2014-08-21 12:24:48 följande:

    Är 3-åringen den enda som har ett syskon? Är andra barns syskon välkomna?


    Det finns andra barn som också har syskon, men har inte koll på om några har syskon på den andra avdelningen. Just denna familjen känner jag till i och med att det stod om det i förskolans nyhetsbrev.

    Jag lutar nog åt att bjuda även storasystern. Men funderar lite på om det verkar konstigt då ingen annan på den avdelningen blir bjuden.
  • Äldre 21 Aug 16:33
    #10

    OM det ar det ENDA syskonet till de barn du tankt bjuda skulle jag ha inkluderat henne. Om andra barn har syskon pa den andra avdelningen, sa verkar det konstigt att bjuda bara ett syskon, sarskilt som ni inte kanner barnet i fraga. Om jag hade plats for fler an 11 barn skulle jag ha lagt till pa inbjudan att ev syskon som gar pa andra avdelningen oxa ar valkomna. Man behöver ju inte skriva ut deras namn, utan kan ta det vid osa i sa fall.

  • Äldre 21 Aug 19:56
    #11

    Jag tycker det låter väldigt mycket med att bjuda 11 barn i den åldern. Oftast brukar man ju få höra att rekommendationen är att bjuda så många barn som barnet fyller, dvs skulle 5 barn vara mer lagom. Dottern bjöd 6 st när hon fyllde 5, varav 4 kom och det kändes väldigt lagom ( alla 5-åringar). Men om ni nu ändå gör valet med storkalas så känns det inte nödvändigt att bjuda ett barn på en annan avdelning som hon inte leker med.

  • Äldre 23 Aug 14:26
    #12
    glassen skrev 2014-08-21 19:56:47 följande:

    Jag tycker det låter väldigt mycket med att bjuda 11 barn i den åldern. Oftast brukar man ju få höra att rekommendationen är att bjuda så många barn som barnet fyller, dvs skulle 5 barn vara mer lagom. Dottern bjöd 6 st när hon fyllde 5, varav 4 kom och det kändes väldigt lagom ( alla 5-åringar). Men om ni nu ändå gör valet med storkalas så känns det inte nödvändigt att bjuda ett barn på en annan avdelning som hon inte leker med.


    Jag hade gärna velat att det stannade på 5 st. Men i dagens samhälle så förväntas man ju bjuda hela avdelningen på dagis. De andra föräldrarna har gjort samma sak. Vi drar gränsen på 3 år av den anledningen att vår dotter leker mycket med en som är tre år och bjuder vi en av 3-åringarna så känner vi att vi måste bjuda de andra två treåringarna också.

    Jag hoppas det blir bättre när hon börjar skolan. Vill ju inte behöva bjuda 30 st som jag hört att de är i en skolklass.
  • Äldre 23 Aug 15:23
    #13
    FCBJ skrev 2014-08-23 14:26:29 följande:
    Jag hade gärna velat att det stannade på 5 st. Men i dagens samhälle så förväntas man ju bjuda hela avdelningen på dagis. De andra föräldrarna har gjort samma sak. Vi drar gränsen på 3 år av den anledningen att vår dotter leker mycket med en som är tre år och bjuder vi en av 3-åringarna så känner vi att vi måste bjuda de andra två treåringarna också.

    Jag hoppas det blir bättre när hon börjar skolan. Vill ju inte behöva bjuda 30 st som jag hört att de är i en skolklass.
    Men treåringar fattar ju inte ens att de inte blir bjuda, så jag har svårt att se att det är nödvändigt att bjuda de andra som hon inte leker med.
Svar på tråden Bjuda eller inte bjuda på kalaset?