• Anonym (?)
    Äldre 21 Aug 11:02
    1848 visningar
    15 svar
    15
    1848

    "Får" man utesluta barn från ett barnkalas?

    Mitt barn (som blir fyra år i vinter) går på en förskola som är indelad i två olika avdelningar. Dock är det endast under maten som dörren mellan avdelningarna är stängd. Resterande tid så får barnen springa hur de vill mellan avdelningarna, liksom personalen.

    Det är totalt 36 barn på förskolan, i åldrarna 1-5(6) år.

    Hur gör jag när jag ska bjuda in till barnkalas nu i vinter?
    Jag kan omöjligt bjuda 36 barn (där de flesta av barnens föräldrar kommer att stanna kvar, förmodar jag).

    "Får" jag "utesluta" alla barn i en viss årskull? - Exempelvis att jag endast bjuder 11:orna, 10:orna, samt 9:orna.
    Fast det blir också "fel", då mitt barn endast leker med några av 11:orna (de som är födda tidigare på året och således är jämngamla med mitt barn).

    Eller ska jag endast bjuda de mitt barn leker med? (Då utesluts några ur varje årskull).

    Hade jag bott i ett palats och haft obegränsat med pengar, så hade jag bjudit samtliga på hela förskolan, samt samtliga på vår gata. Men nu tillhör jag arbetarklass och har varken råd eller plats för ett brakkalas.

    Så, snälla, hjälp! Hur "får" man göra?
    Jag vill inte att någon ska ta illa upp. Men alla kan inte bli bjudna. HJÄLP!

  • Svar på tråden "Får" man utesluta barn från ett barnkalas?
  • Anonym (tjena­)
    Äldre 21 Aug 11:05
    #1

    Jag tycker att det är okej att utesluta om det sker gruppvis. Typ att ni bara bjuder ena sidan eller 11:orna. Eller nåt liknande. Tycker inte att det är okej att bjuda alla 11:or förutom alva däremot.

  • Anonym (....)
    Äldre 21 Aug 11:05
    #2

    Jag har löst det så att jag har bjudit barnen som barnet leker med, och inbjudningarna har jag lämnat privat, inte i förskolan.

  • Anonym (ingen­fara)
    Äldre 21 Aug 11:09
    #3
    Anonym (....) skrev 2014-08-21 11:05:40 följande:

    Jag har löst det så att jag har bjudit barnen som barnet leker med, och inbjudningarna har jag lämnat privat, inte i förskolan.


    Instämmer!

    När det är så pass många barn kan det inte förväntas att alla ska vara med, och tycker det är helt okej att sålla ut dom som barnet leker med och endast bjuda in dom. Men som föregående sa så skulle jag nog dela ut dom privat snarare än på förskolan.
  • Anonym (?) Trådstartaren
    Äldre 21 Aug 11:21
    #4

    Tack för svar!

    Jag kommer endast att bjuda de barn som mitt barn leker med, oberoende av årskull, kön och avdelning på förskolan.

    Inbjudningarna får för övrigt inte lämnas på förskolan (toppenbra tycker jag). :)

  • Litet My
    Äldre 21 Aug 11:27
    #5

    Det tycker jag absolut att man får, dvs utesluta gruppvis tex bara bjuda tjejerna, eller bara bjuda de närmsta. Vad som däremot inte känns okej såsom många tyvärr gör är att utesluta en enskild individ, tex bjuda hela klassen utom "Pelle" för "Pelle" är jobbig, har sagt en dum sak till mitt barn eller dyl.

  • Anonym (?) Trådstartaren
    Äldre 21 Aug 11:33
    #6
    Litet My skrev 2014-08-21 11:27:04 följande:

    Det tycker jag absolut att man får, dvs utesluta gruppvis tex bara bjuda tjejerna, eller bara bjuda de närmsta. Vad som däremot inte känns okej såsom många tyvärr gör är att utesluta en enskild individ, tex bjuda hela klassen utom "Pelle" för "Pelle" är jobbig, har sagt en dum sak till mitt barn eller dyl.


    Nej, fy, så skulle jag aldrig nånsin göra.
    Hade det endast funnits 10 barn totalt på hela förskolan, så skulle jag bjudit samtliga (det är typ så många som skulle få plats här - plus några föräldrar).
  • Anonym (Pepp)
    Äldre 21 Aug 14:28
    #7

    Till fyraårskalas bjuder man lämpligen bara tre barn. Fyra barn totalt i den ålder är fullt tillräckligt för ett kalas.

  • Anonym
    Äldre 21 Aug 14:34
    #8

    Jag har någon gång läst "mindre än hälften eller alla" och tagit det till mig. Och ja då räcker det ju per grupp.

    T ex säg att det är 7 st barn födda 2011, då är det helt ok att välja 3 av dessa men inte 5.

    Så antingen väljer du ett fåtal barn födda 2010 och 2011 de han leker med och kan du inte välja ut nog få 2010or så välja alla dessa då och så de 2011 han leker med.

    Det som blir känsligt är ju om det upplevs att barn väljs bort, att välja till är aldrig ett problem.

  • Äldre 21 Aug 14:34
    #9
    Anonym skrev 2014-08-21 14:34:07 följande:

    Jag har någon gång läst "mindre än hälften eller alla" och tagit det till mig. Och ja då räcker det ju per grupp.

    T ex säg att det är 7 st barn födda 2011, då är det helt ok att välja 3 av dessa men inte 5.

    Så antingen väljer du ett fåtal barn födda 2010 och 2011 de han leker med och kan du inte välja ut nog få 2010or så välja alla dessa då och så de 2011 han leker med.

    Det som blir känsligt är ju om det upplevs att barn väljs bort, att välja till är aldrig ett problem.


    Men vad f-n, varför anonymiserar den automatisk. Jaja det var jag...
  • Äldre 21 Aug 19:56
    #10

    Instämmer i det att se på barnen som grupper. Tex bjuda alla tjejer, eller alla i en viss årskull eller blandat men då inte så att någon blir utesluten (tex alla

  • Äldre 22 Aug 19:37
    #11

    Det är helt okej både att bjuda gruppvis eller bara de barnet leker med. Tror knappast någon väntar sig att 36 barn ska bjudas på fyraårskalas, det lär inte bli lyckat i vilket fall utan bara ett brutalt kaos.

    Dom säger väl att ett kalas ska ha så många kompisar som år barnet fyller (alltså fyra kompisar, men det kan ju vara bra med några extra p.ga sjukdom etc)

    Det som inte är okej är ju att bjuda alla utom en eller ett par i någon logisk "gruppering" så att det blir ett utpekande uteslutande.

  • Äldre 22 Aug 23:44
    #12

    Jag har hållit i typ 30 kalas. Här är vad jag kommit fram till.
    1. Max åtta barn.
    2. Helst samma ålder.
    3. Pojkar ELLER flickor.
    4. Fasta klockslag 14-16.00.
    5. Kör ut föräldrarna (annars har du ett kalas till i köket att sköta).
    6. Glass istället för tårta.
    7. Ha ett schema och håll det.
    8. Fiskdamm vid hemgång (inte innan).

  • Anonym (Party­y)
    Äldre 22 Aug 23:50
    #13
    Cafe Solo skrev 2014-08-22 23:44:03 följande:
    Jag har hållit i typ 30 kalas. Här är vad jag kommit fram till.
    1. Max åtta barn.
    2. Helst samma ålder.
    3. Pojkar ELLER flickor.
    4. Fasta klockslag 14-16.00.
    5. Kör ut föräldrarna (annars har du ett kalas till i köket att sköta).
    6. Glass istället för tårta.
    7. Ha ett schema och håll det.
    8. Fiskdamm vid hemgång (inte innan).
    Jag antecknar detta till framtiden, har inga barn men det låter som jättebra tumregler.
    Sen kan man kanske ha 2 kalas om barnet/barnen har många vänner, ett kalas på fredag och ett på lördag, 16 barn uppdelat i 2 = 8 barn per kalas.
  • Anonym
    Äldre 23 Aug 10:45
    #14
    Anonym (Partyy) skrev 2014-08-22 23:50:13 följande:
    Jag antecknar detta till framtiden, har inga barn men det låter som jättebra tumregler.
    Sen kan man kanske ha 2 kalas om barnet/barnen har många vänner, ett kalas på fredag och ett på lördag, 16 barn uppdelat i 2 = 8 barn per kalas.
    Heh, kan kan man ju, om man är en superhjälte.

    + risken för den reaktionen vi fick från sonen efter att vi firat jul hos farmor 23, mormor och morfar 24 och farfar 25. På annandagen "Men mamma när kommer tomten idag egentligen?" 
  • Äldre 23 Aug 10:56
    #15

    Haha, de bästa kalasen vi haft är den sonen som bjudit hela sin dagisavdelning. Och vi har hunnit många kalas på våra 4 barn genom åren :)

    Fasta tider håller jag med om men det har varit runt 15 ungar både tjejer och killar och de har lekt jättefint och lungt.

    Föräldrarna som stannade första året var helt förundrade och jag gillar när föräldrarna stannar. Får man ju lite socialt själv också :)

    Fast schema gillar jag inte heller, leker de bra med nåt får de gärna fortsätta så länge det funkar.

    Fiskdamm kör jag gärna med 30 min kvar. Då sitter barnen och äter stilla i soffan och det blir ett break :)

    Glass ja!!!! Men även tårta vill alla mina utom den äldsta ha, men det är ju inte så att den går åt. :)

    Men start och sluttid håller jag med om :D

Svar på tråden "Får" man utesluta barn från ett barnkalas?