• Anonym (rädsla)

    Vad händer när en kvinna med förlossningsskräck får värkar?

    Berätta gärna om era erfarenheter, vad som händer mentalt etc.

  • Svar på tråden Vad händer när en kvinna med förlossningsskräck får värkar?
  • Anonym (ej erfarenhet)

    Saknar personlig erfarenhet av det men antar att de har svårare att hantera förlossningen. Och att risken för utdragen förlossning samt komplikationer är större.

  • Volt
    Anonym (ej erfarenhet) skrev 2014-08-21 12:03:07 följande:
    Saknar personlig erfarenhet av det men antar att de har svårare att hantera förlossningen. Och att risken för utdragen förlossning samt komplikationer är större.
    Varför? 
  • Anonym (ej erfarenhet)
    Volt skrev 2014-08-21 12:15:20 följande:

    Varför? 


    Stresspåslaget antar jag.
  • Malinpetronella

    Jag höll mig lugn till en början. Men nnär värkarna blev kkraftigare och så täta att jag inte hann hämta andan i mellan då tappade jag greppet. Fick panik ångest och började sskrika och trodde jag skulle dö. Bad för mitt liv att de skulle hhjälpamig mm.

    Men ut kom hon till slut, helt perfekt =)

  • carolina03

    Vad exakt är rädslan för ??
    Smärtan ??
    Exponeringen ??
    Nåt annat ??

    Jag försvann in i min egna lilla bubbla av syrgas och gungade "aldrig mer, aldrig mer, aldrig mer" Mindre än 5 minuter efter dottern kommit ut sa jag "älskling, nästa gång...."
    Ha ha ha

  • Anonym (britta)

    Denhär grejen sitter tll 99% mellan öronen, klarar du av att face situationer o fokusera på det som är väsentligt samt har lite jävlaranamma i dig så klarar du även av att ta emot värkarna. Att nån som haft en traumatisk förlossning tidigare är rädd kan man förstå på ett annat sätt men en som skall få sitt första barn, hur KAN dom veta att dom inte vill föda....

  • Anonym (rädsla)
    Anonym (britta) skrev 2014-08-22 08:00:28 följande:

    Denhär grejen sitter tll 99% mellan öronen, klarar du av att face situationer o fokusera på det som är väsentligt samt har lite jävlaranamma i dig så klarar du även av att ta emot värkarna. Att nån som haft en traumatisk förlossning tidigare är rädd kan man förstå på ett annat sätt men en som skall få sitt första barn, hur KAN dom veta att dom inte vill föda....


    Okej skulle varit lite tydligare. Vad händer när man får första känningarna av att förlossningen är på gång? Panik?

    Detta handlar alltså om förlossningsskräck, så ja helt uppenbart sitter det i huvudet 
  • Eisa

    Jag blev helt lugn när värkarna satte igång. "Jaha, är det SÅN HÄR typ av smärta? Då var inte så farligt som jag trodde" Och "Nu är jag mitt i det, och klarar det!"

    När det blev verkligt försvann rädslan helt och jag blev bara koncentrerad.

  • sextiotalist

    En kompis till mig hade förlossningsskräck och blev övertalad att föda vaginalt, det blev en mycket långdragen förlossning och slutade med tång. Nästa gång fick hon ks

  • Anonym (rädsla)
    sextiotalist skrev 2014-08-22 09:29:56 följande:

    En kompis till mig hade förlossningsskräck och blev övertalad att föda vaginalt, det blev en mycket långdragen förlossning och slutade med tång. Nästa gång fick hon ks


    Tång är en av anledningarna till att jag helst vill ha KS. Jag har skrivit i mitt förlossningsbrev att tång/sugklocka absolut inte ska användas
Svar på tråden Vad händer när en kvinna med förlossningsskräck får värkar?