• Anonym (Orolig)

    Havandeskapspenning - vad räknas som risk?

    Hej!
    Jag undrar vad som räknas som riskfyllt arbete för att man ska uppfylla kriterierna för havandeskapspenning? Jag arbetar med barn som har autism + utvecklingsstörning och som ofta kan vara utåtagerande, vilket gör att jag riskerar att bli påhoppad eller slagen. I takt med att magen växer känns detta än mer olustigt. Kan man söka havandeskapspenning för detta? Själva blanketten i sig verkar ju endast gjord utifrån tunga lyft.

  • Svar på tråden Havandeskapspenning - vad räknas som risk?
  • Försäkringskassan

    Hej!

    I grund och botten är det arbetsgivaren som är ansvarig för att bedöma om du har ett riskfyllt arbete, och om omplacering inte är möjlig att göra, ska stänga av dig från ditt arbete med stöd av arbetsmiljölagen .

    Riskfyllt arbete kan vara arbete där man hanterar kemikalier, det finns hot och hot om våld, vibrationer i arbetet etc.

    Finns det en uttalad risk för dig eller barnet ska du alltså stängas av av arbetsgivaren. Blanketten arbetsgivaren ska använda sig av finns på vår hemsida.

    http://www.forsakringskassan.se/privatpers/blanketter_och_intyg/blanketter

    Välj Förälder och en graviditetspenning. Blanketten heter 7206. Punkt 5 och framåt avser Risker i arbetsmiljön.

    Kontakta gärna Kundcenter på 0771-524 524 så kan vi hjälpa dig att gå djupare i just din situation.

    Hälsningar
    Stella, handläggare

  • Anonym (Orolig)

    Tack för svaret!

    En tilläggsfråga: Kan man bli avstängd från arbetet på 50 % eller endast 100 %? Mitt arbete innebär inte en risk i alla moment samtidigt som det är svårt att begränsa till riskfritt inom t.ex. halvtid då det är omöjligt att bedöma exakt NÄR risken är som störst.

  • Försäkringskassan

    Hej igen!


    Det är din arbetsgivare som får göra bedömning om avstängning gäller helt eller delvis. Din arbetsgivare kan specificera detta under punkt 5 i blanketten ?7206 Utlåtande från arbetsgivare vid graviditet ? omplacering ? beskrivning av uppgifter?.


    Hälsningar
    Agda, handläggare

Svar på tråden Havandeskapspenning - vad räknas som risk?