• robinminson

    valp morrar åt barn

    Hej! 


     


    Vi har en amstaffvalp (hane) på 11 veckor. Vi har snart haft honom i 1månad.


    Han är alltid glad och framåt för det mesta. Men sen 2dagar efter att vi köpte honom så började han morra när man tog bort honom t.ex när han började bita väldigt hårt eller dra i byxor eller bita barnen så dom börja gråta. 


    Han har blivit bättre med det nu men nu har han börjat morra och hugga åt vår äldsta son på 21månader så fort han kommer i närheten av honom och han har ett ben t.ex. Eller bara en leksak. Vi har sagt till sonen att lämna honom ifred men han vill såklart fram till vovven hela tiden. Och han gör inget elakt utan bara sätter sig vid hunden och då morrar hunden och hugger ifrån ibland. 


     


    Han brukar inte göra så mot oss vuxna utan bara åt våran son. Det har hänt någon enstaka gång att han morrat åt oss fortfarande när man säger till honom. 


     


    Jag undrar då om detta beteende är normalt? Vi vill absolut inte riskera att våra barn blir bitna i framtiden. Speciellt av en så kraftfull ras. 

  • Svar på tråden valp morrar åt barn
  • Birgitta02

    Beteendet är normalt för vissa valpar. Framförallt brukshundar. Jag kan inte mycket om den ras du nämner. Men vår rottis morrade vid sitt ben när hon var runt 10 veckor. Vi bannade henne rejält med arga ögon, arg röst "nej!" och tog benet. Vi lämnade tillbaka benet efter bara några sekunder och berömde. Vi behövde bara göra detta två gånger och efter det slutade hon vakta ben. Och vaktade överhuvudtaget inte något.

    Vissa hundar tar det längre tid för att förstå. Ni får vara på hugget om ni märker att valpen morrar. Det är INTE acceptabelt.

  • isabellab

    Håller med Birgitta02.

    För många hundar är det också en del av att växa upp, de hittar sin rang i nya flocken och de utmanar. Då måste man vara tydlig och visa vad som är ok och inte, det är enda sättet för valpen att lära sig hur det funkar hos er och dess plats i flocken.

  • Whitetrash86

    Som tidigare säger är det en del av uppväxten och hitta sin plats i flocken.

    Det är bara att vara "hård", säg ifrån och ta benet och ge sedan tillbaka. Visa att det är du (ni) som bestämmer.
    Amstaff är en envis ras så det blir mycket tjat precis som med vanliga barn Flört På min amstaff har jag märkt att hon svarar bättre på att man morrar åt henne ist för att säga nej/fy.
    Det är bara testa sig fram med olika metoder för att se vad som funkar på hunden och vad som känns bra för er. Ge varje metod minst 2 veckor för att se om det ger effekt, eftersom det är en valp så får ni titta på dom allra minsta förändringarna.
    Sen tänka på ett inte träna flera olika saker samtidigt, utan 1 sak i taget, så att den lilla valpen inte drabbas av härdsmälta Glad

  • Dexter dot com

    Det är normalt och kallas resursförsvar när hundar försvarar mat,ben,leksaker, ägare osv. Låt hunden äta och tugga ben i fred där ingen stör den !

    Att vara hård och ta ben ifrån en hund tycker jag personligen är helt galet och nu har ni en terrier som oftast triggas igång av fysiska korrigeringar och det kommer bara bli en tråkig kamp som oftast leder till ökat resursförsvar och bett.
    Kör byteshandel istället, locka med något godare och när hunden frivilligt släpper ben/leksak får den gottet och ni lämnar tillbaka ben/leksak. På så sätt avdramatiserar ni rädslan hos hunden att ni ska ta det goda den har utan den lär sig att när ni kommer i närheten är det inte för att ta ifrån den något utan för att ge den något extra gott.

  • kanske kanske inte

    Har 3 terrier själv, och 4 barn. Ni ska absolut inte tillåta morrande från hunden, vi tränar alla våra hundar på liknande sätt som nämndes tidigare i tråden, men efter att det fungerar med vuxna tränar vi med barnen. När ni har hundar och barn skall ni vara hundra på att hunden inte gör något mot barnen. Att barnen måste visa respekt mot hunden är också viktigt, men små barn glömmer gärna bort det ibland exempelvis tar hundens ben och lägger dompå "rätt" ställe mm. Om då hunden inte har lärt sig att inte försvara sina grejer från barnen, är det ju inte hundens fel när den biter barnet.. Inget drömscenario precis..

    Vi tränar också hundarna med matskålarna, leksakerna mm. Vill tillägga att vi inte haft några incidenter och hundarna 8,6 och 1,5 år. (dessutom två okastrerade hanar och en tik på 6 år.) inga problem mellan dom heller. Brukshundar kräver aktiva ägare, anmäl er till valpkurs, lydnadskurs mm. Och var tydliga ledare och tolerera aldrig minsta utfall mot er eller barnen, framförallt barnen. Gör det och ni får en underbar familjemedlem som skänker både er och Barnen mycket glädje! :)

    Lycka till!

  • kanske kanske inte
    Birgitta02 skrev 2014-08-21 13:57:24 följande:

    Beteendet är normalt för vissa valpar. Framförallt brukshundar. Jag kan inte mycket om den ras du nämner. Men vår rottis morrade vid sitt ben när hon var runt 10 veckor. Vi bannade henne rejält med arga ögon, arg röst "nej!" och tog benet. Vi lämnade tillbaka benet efter bara några sekunder och berömde. Vi behövde bara göra detta två gånger och efter det slutade hon vakta ben. Och vaktade överhuvudtaget inte något.

    Vissa hundar tar det längre tid för att förstå. Ni får vara på hugget om ni märker att valpen morrar. Det är INTE acceptabelt.


    Vill bara förtydliga att jag syftade till detta inlägg och inte "byteshandel" mm..

    vi gör exakt så här vi också :)
  • Dexter dot com
    kanske kanske inte skrev 2014-08-21 17:13:18 följande:
    Vill bara förtydliga att jag syftade till detta inlägg och inte "byteshandel" mm..

    vi gör exakt så här vi också :)
    Av ren nyfikenhet måste jag fråga varför fysiska korrigeringar är bättre än byteshandel när det gäller att bygga upp förtroendet hos en hund eftersom det är det resursförsvar handlar om?
    Hur tycker du Ts ska agera om hunden triggas igång av korrigeringar och blir värre och tom biter tillslut?
  • Whitetrash86
    Dexter dot com skrev 2014-08-21 17:55:54 följande:
    Av ren nyfikenhet måste jag fråga varför fysiska korrigeringar är bättre än byteshandel när det gäller att bygga upp förtroendet hos en hund eftersom det är det resursförsvar handlar om?
    Hur tycker du Ts ska agera om hunden triggas igång av korrigeringar och blir värre och tom biter tillslut?
    Jag förstår inte varför hundar ska jämföras med människor, det är hundar. Valpens mamma har och skulle aldrig agera i byteshandel om valpen gör något som är oacceptabelt för tiken.
    Skillnaden är HUR man gör det, vi pratar inte om att man ska börja slå och skrika på hunden. Utan att tydligt visa att beteendet som hunden uppvisar inte är acceptabelt under några som helt omständigheter, exakt som tiken eller andra vuxna hundar skulle göra mot valpen/hunden.
  • kanske kanske inte
    Dexter dot com skrev 2014-08-21 17:55:54 följande:

    Av ren nyfikenhet måste jag fråga varför fysiska korrigeringar är bättre än byteshandel när det gäller att bygga upp förtroendet hos en hund eftersom det är det resursförsvar handlar om?

    Hur tycker du Ts ska agera om hunden triggas igång av korrigeringar och blir värre och tom biter tillslut?


    förstår inte riktigt vad du får det sk. "fysiska" ifrån. Syftar du på att fysiskt avlägsna det som orsakar skyddsbeteendet hos hunden ex. Ett ben. För i övrigt handlar det om att verbalt och med kroppsspråk tydliggöra TYDLIGT att utfall från hundens sida inte accepteras.

    En hund som är en valp och blir bra omhändertagen testar gärna gränserna, desto envisare, desto oftare, och vid tillsägelse och korrigering av beteendet lär sig hunden vilka regler som gäller. En valp som vid korrigering inte tar till sig något och istället eskalerar i kraft och intensitet i utfallet, har antingen blivit traumatiserad eller är sjuk. För att förtydliga, korrekt korrigering dvs ALDRIG skada hunden.

    Bra jämförelse med hundens naturliga beteende. Tror inte byteshandel har någon effekt, finns ju inga belägg för det. Men om vi pratar om barnuppfostran rekommenderar jag gärna byteshandel :)
  • kanske kanske inte

    Måste bara fråga, vad säger uppfödaren till er att ni skall göra? Vad för information har ni fått vid valpköpet?

    Vilka frågor ställde uppfödaren till er innan köpet? Ni verkar, och detta säger jag i all välmening, inte ha så mycket erfarenhet eller kunskap om hundar och ni har valt en ganska "krävande" ras - något som uppfödaren borde ha tagit ställning till innan köp och definitivt vara aktiv och behjälplig - ge råd och tips - erbjuda och rekommendera utbildningar mm.

Svar på tråden valp morrar åt barn