• Anonym (Frustrerad)

    Vet inte hur jag ska göra med jobbet?! Råd?

    Hej, jag tycker att jag har hamnat i en jobbig situation som rör mitt arbete. Jag kanske inte borde skriva om det här, och jag vill ju inte att någon ska tala om för mig vad jag ska göra, jag känner mig bara så frustrerad just nu och hade tyckt det var skönt med någon att "diskutera" saken med! Är det någon som har ett råd eller bara en tanke om saken så får ni gärna stötta mig lite...
    Jag har ett arbete, 100 %, som jag klart är glad för. Jag vet att det är svårt att få det i nuläget. Men, jag trivs inte alls! Det har att göra med många olika faktorer men det är väldiga problem på arbetsplatsen och inget tycks bli bättre som det ser ut nu och jag trivs inte heller med kollegorna. Det är även så att jag pendlar ganska många mil om dagen och det gör arbetet än jobbigare tycker jag. I en sån här situation, borde man säga upp sig eller borde man stanna kvar?! Jag söker andra jobb kontinuerligt men har inte fått något. Jag är med i a-kassan, men har ingen aning om vad som skulle hända om jag bara en dag säger upp mig? Jag har även en rätt bra utbildning. Vad hade ni gjort i denna situation?
    Mvh en som sitter på ett i-landsproblem, men som ändå är ett problem!

  • Svar på tråden Vet inte hur jag ska göra med jobbet?! Råd?
  • Birgitta02

    Jag hade stannat kvar tills jag fått nytt jobb. Faktiskt. Om du säger upp dig har du 45 dagars karens. Det är en och en halv månad utan minsta lilla krona. Och sen börjar du rapportera på ditt a-kassekort och det är väl inte igång förrän månaden därpå. Dvs 2,5 månad utan inkomst.

    Sök, sök, sök..... och fortsätt sök. Nytt jobb kommer du få så småningom. Se det hela som en prövning. Ge det ett halvår och bit ihop. Det hade i alla fall jag gjort. Men andra kanske kommer med bättre tips här.

  • Anonym (fantasten)

    Stanna tills du fått en nytt jobb. Du måste bara tänka så. Under tiden kan du väl undersöka om du inte kan få hjälp med din depression.
    Kontakta företagshälsovården, om ni har en sådan.

  • cykeln

    Det är jätteolika hur man sköter såna här situationer.

    Jag personligen säger alltid upp mig om jag känner att det påverkar mig mycket. Att jag känner mig känslomässigt uttömd, mår mindre psykiskt bra eller att mitt mående kring jobbet påverkar familj eller vänner. Då säger jag upp mig oavsett hur situationen ser ut och så får det bära eller brista. Ibland kan en jobbsituation vara så jobbig att vara kvar i den kan var rent skadligt.
    För mig har det fungerat bra, lättnat direkt efter uppsägning samt en kick i baken att hitta något annat ganska fort vilket jag lyckats med båda gångerna jag gjort så.

    Men självklart bör man stanna kvar tills man hittat något annat, om inte annat för att inte skapa en alltför stressig tillvaro för sig själv. 

  • Anonym (Wildrat)

    Om du har svårt att hitta nytt jobb nu fastän du har bra utbildning och jobb så blir det inte lättare när du är arbetslös. Det enda som kommer hända är att du får sämre ekonomi. Som sagt är det först karens för att du säger upp dig själv, sen när du börjar stämpla får man dessutom inget för första veckan. Sen är ju ersättningen lägre än lönen...


    Om det inte är alldeles odrägligt så jobba kvar tills du hittar nytt. 

  • MajaVira
    Birgitta02 skrev 2014-08-21 14:31:05 följande:
    Jag hade stannat kvar tills jag fått nytt jobb. Faktiskt. Om du säger upp dig har du 45 dagars karens. Det är en och en halv månad utan minsta lilla krona. Och sen börjar du rapportera på ditt a-kassekort och det är väl inte igång förrän månaden därpå. Dvs 2,5 månad utan inkomst.

    Sök, sök, sök..... och fortsätt sök. Nytt jobb kommer du få så småningom. Se det hela som en prövning. Ge det ett halvår och bit ihop. Det hade i alla fall jag gjort. Men andra kanske kommer med bättre tips här.

    Det är 45 arbetsdagars karens från a-kassan om man säger upp sig själv, så 9 veckor utan ersättning.
  • Anonym (rrr)

    Hade stannat kvar tills jag hittade ett nytt jobb.

  • Anonym (Frustrerad)

    Tack hörni för att ni ger mig lite respons! Jättegulligt! Jag tänker ju egentligen så som ni skriver, de flesta av er, att jag "måste" stanna tills jag hittar nåt nytt. Det är ju verkligen det förnuftigaste! Bra att höra att jag inte är ensam om att tänka så. Men vissa dagar är det klart man tvivlar...

Svar på tråden Vet inte hur jag ska göra med jobbet?! Råd?