• Emilias mamma

    Vatten täta vinterkängor!!

    Hej! Jag har ett stort problem (tycker jag)!
    Har två knattar på snart 3 och snart 5! Under dessa år som förälder har jag inte någon gång lyckats hitta ett par vinter känger som tål vatten pölar ?! Jag vill ha ett par varma kängor som tål iallafall -15 grader, men även ska klara när snön smälter och det är slask och vattenpölar överallt! Finns inte det att hitta? Blir snart galen på detta! Hittade nyss ett par viking gummistövlar på nätet som såg rejäla ut, fodrade och så men det står absolut ingenting om hur mycket kyla dem tål..grrr! 
    Någon som har ett bra tips på en bra känga...snälla hjälp mig! 
    Mvh Jeanette
  • Svar på tråden Vatten täta vinterkängor!!
  • cosinus

    Jag har alltid två par. På vintern har de vanliga vinterskor (kuoma) som klarar kyla väldigt bra och när smältvattnet ska bort fodrade gummistövlar (viking och slusher är favoriterna)

    Har heller aldrig upplevt att vinterskor klarar stora pölar över hela skol/dagisgården och framförallt inte mot vårkanten då de börjar vara använda ett längre tag.

  • Sisisisi

    Superfit och Ecco är de bästa jag testat till mina ungar. Goretex-kängor alltså. Viking brukar tyvärr inte hålla en hel vinter utan släpper i sömmarna.


    Keep your child rear facing for as long as possible!
  • Flickan och kråkan

    Vi har alltid haft viking goretex och de har hållit hela vintern. Däremot tycker jag inte att de håller för långa "badstunder" i vattenpölar.....men det gör nog inga vanliga vinterstövlar med goretex. Kamik kanske kan vara något? Jag funderar på att testa dem då vi bor i västsverige däre det ofta är mycket vatten i blandade former.

  • vi och pyret

    Vi har alltid kört på Vikingkängor. Tror vi har 4 par hemma och inga har någonsin gått sönder.

    Tycker att de klarar vattenpölar/slask. Men har inte prova att ligga i pölar med dem.

  • Sisisisi
    Emilias mamma skrev 2014-08-21 14:52:37 följande:

    Tack för era svar! Dem goretex kängorna, klarar dem vatten pölarna också tro?


    Ja, det gör de. Superfit-stövlarna använde min unge som gummistövlar och de läckte aldrig igenom vatten.
    Keep your child rear facing for as long as possible!
  • Alexi

    Min son på tre år hade viking vinterkängor hela vintern och gick många gånger med dem rakt igenom vattenpölar utan problem.

  • daimstrut

    Viking Goretex har funkat här men vi använder gärna fodrade gummistövlar i slaskväder. Viking Thermo Ultra är bra, varma gummistövlar, kanske var det dem du tittade på?

  • Pascal

    Vi har alltid haft powerboots både när vi var små och nu. Funkar prima både som skoterskor och att leka i :) Bor i Jämtland kanske jag ska tillägga så vi har ofta vintrar med 20- och neråt. Har aldrig frusit om fötterna elr blivit blöt i dom stövlarna :)

  • Natulcien

    Vi har kört med Viking Goretex varje vinter för vår snart 4-åring. Och det har funkat väldigt bra. Aldrig varit kall, och har hoppat i vattenpölar på våren utan att bli blöt. Och då har det dessutom varit ärvda Vikingkängor...

  • Mammasan

    De enda vinterskor jag tycker håller måttet för både kyla o väta är Sorel.

    Har 5 barn så har testat en del olika. Men inget slår Sorel!!!

    I den åldern tycker jag Sorel snow commander är kanon. Inte för höga för de relativt korta ben de har. Öppnas med en bred kardborrslejf o öppningen blir så stor o bra att dom lätt kan klä på sig skorna själva.

    Dom ska klara ner till 30 eller 40 minus, minns ej 100.

    Även billigare än Viking (som mina varit kalla i)

    Jag rekommenderar dig verkligen att kolla in dom. :)

  • Maddi

    Har du provat att impregnera skorna, de ska då göras en gång i veckan för bästa resultat. Tyvärr är de så att många tror att de är att köpa ett par skor och sen att dom ska hålla väta hela tiden och slarvar med impregnering. Det gäller inte bara skor, utan även overaller på utsatta ställen och skalkläder.  

Svar på tråden Vatten täta vinterkängor!!