• Anonym (Kort.)

    Min 4 åring är kort!

    Egentligen inget gigantiskt problem men jag blir ändå lite påverkad av det.

    Både jag och pappan är rätt korta. Sonen föddes mindre än genomsnittet och har hållit sin kurva fint men är alltså kortare än genomsnittet fortfarande. Pratade med BVC som inte tycker det är något konstigt och behöver därför alltså inga tillväxthormoner enligt dem.

    När han var på 4 årskontrollen så var han 97 cm.

    Så han har 104 i kläder.

    Det känns som att alla andra barn är så mycket större än honom och jag blir lite orolig för att han ska bli retad för detta. Jag får ofta reaktionen att han är så liten från andra vuxna..

  • Svar på tråden Min 4 åring är kort!
  • Anonym (kortis)

    Jag har en vän som är 60 år gammal men bara 159 cm lång. Han är man. Och har korta föräldrar.

    Tyvärr är det ju så att längden är genetisk. Korta föräldrar ger nästan alltid korta barn. Behöver inte vara så, om era föräldrar är långa (vilket jag tvivlar på efter som era föräldrar fick korta barn). Så tyvärr får du nog acceptera att din son blir en kortis.

    Jag hade en väldigt kort kompis i skolan (4-5-6 klass). Minst i klassen. Han blev aldrig retad. Troligtvis för att han var en självsäker kille som gillade sig själv. Så ni har en del att jobba med och ge killen självförtroende.

  • Anonym (Kort.)
    Anonym (kortis) skrev 2014-08-21 14:46:00 följande:

    Jag har en vän som är 60 år gammal men bara 159 cm lång. Han är man. Och har korta föräldrar.

    Tyvärr är det ju så att längden är genetisk. Korta föräldrar ger nästan alltid korta barn. Behöver inte vara så, om era föräldrar är långa (vilket jag tvivlar på efter som era föräldrar fick korta barn). Så tyvärr får du nog acceptera att din son blir en kortis.

    Jag hade en väldigt kort kompis i skolan (4-5-6 klass). Minst i klassen. Han blev aldrig retad. Troligtvis för att han var en självsäker kille som gillade sig själv. Så ni har en del att jobba med och ge killen självförtroende.


    Tack för svar. Nu är det inte så att vi är så korta som 159.
    Jag själv är 165 och hans pappa är 175. Ca.

    Min pappa är ca 182. Har en kusin på pappas sida som är 196. Men min farfar var liten på 173 cm. Så vi har en bred variation.

    Jag är dock tämligen säker på att min son kommer att bli någonstans mellan 170-175 cm lång.

    Han är en fin kille som trivs bra på dagis och har bra med vänner där.

    Undrade mest om det finns andra med kortare barn :)
  • Anonym (kortis)
    Anonym (Kort.) skrev 2014-08-21 14:54:01 följande:
    Tack för svar. Nu är det inte så att vi är så korta som 159.
    Jag själv är 165 och hans pappa är 175. Ca.

    Min pappa är ca 182. Har en kusin på pappas sida som är 196. Men min farfar var liten på 173 cm. Så vi har en bred variation.

    Jag är dock tämligen säker på att min son kommer att bli någonstans mellan 170-175 cm lång.

    Han är en fin kille som trivs bra på dagis och har bra med vänner där.

    Undrade mest om det finns andra med kortare barn :)
    Killarna brukar ofta bli längre än deras pappor. Och lite till. Min man var 185. Sonen är 196:).... och sonen var minst i klassen tills han blev 15 och rasslade iväg uppåt:)
  • MissDecibel

    Just det där med längd är rätt känsligt. Vår yngsta dotter som blir 12 i november är 137 cm. Hon har varit liten från födseln. Hon lider av att vara kort, hennes klasskompisar är över ett huvud längre. Hon vill inget annat än att bli längre. Storasyster som är 15 år är 170 cm och vi föräldrar är inte jättekorta. Jag 165 och barnens pappa är 180.

  • Anonym (oj)
    Anonym (kortis) skrev 2014-08-21 15:01:34 följande:

    Killarna brukar ofta bli längre än deras pappor. Och lite till. Min man var 185. Sonen är 196:).... och sonen var minst i klassen tills han blev 15 och rasslade iväg uppåt:)


    Oj då.. Jag är 174 cm, pappan till sonen är 193cm och lite längre än sin far..

    Mina föräldrar är 172cm på mors sida och far min runt 187cm.

    Enda "korta" är farmor och farmors mor till sonen på 165-170cm..

    Sonen är idag 13 månader och 12kg lätt och 85,5cm

    Undrar vart längden blir på sonen då..
  • MajaVira
    Anonym (kortis) skrev 2014-08-21 15:01:34 följande:
    Killarna brukar ofta bli längre än deras pappor. Och lite till. Min man var 185. Sonen är 196:).... och sonen var minst i klassen tills han blev 15 och rasslade iväg uppåt:)

    Längden ökar knappast i varje generation. Alla pojkar blir definitivt inte längre än sina pappor, då hade de flesta killar varit över 2 meter vid det här laget. Vissa pojkar blir kortare än sina pappor, vissa lika långa och andra längre.
  • mammatill2rara

    Ditt barn är i storleken med mitt barn då han var 4 år. Han har från att ha legat i magen alltid legat under snittet, 46 cm då han föddes, 1 meter då han var 5 år, nu är han 7 år och 116 cm lång... Vi jobbar hårt med hans ssjälvförtroende, men det är rätt tungt då barnen i hans klass är minst 1 DM längre ooch retar honom, över hans kortet, och små fötter.... det hjälper inte heller att han bara? Väger 16.5 kilo..

    SONEN har fel på hypofysen, som utsöndrar för få hormoner, men han låg sist 2 cm över gränsen för att slippa sprutor. ..

  • BrödernaBus

    Jag har också korta barn - 5.5 åringen är 108 cm och väger knappt 17,8 kg. 4 åringen är 93 cm och väger 13,3 kg. Men båda följer sina kurvor och mår alldeles utmärkt så BVC är inte ett dugg oroliga över det.
    Den stora vägde 2870 gram och var 49 cm när han föddes och den lilla vägde 2585 gram och var 46 cm så dom har varit små hela tiden. Jag är 161 cm lång och pappan är 171 cm så dom har att brås på...

  • tjoohalia

    min fyraåring är också "kort". eller jag vet inte om han är kort egentligen,
    nu är han nog 100cm (4,5år). det känns som att han är väldigt liten men
    det kan vara för att jag jämför med hans storebror som vid 4,5år var
    över 115cm.
    lillebror hade dock en "svårare" start och hade svårt att äta när han föddes,
    mjölkproteinallergi och sväljproblem. 


Svar på tråden Min 4 åring är kort!