• Äldre 21 Aug 16:25
    1920 visningar
    4 svar
    4
    1920

    Gå ner i vikt, hur??

    Jag har börjat ta lite promenader och brukar gå minst en halvmil om dagen i rask takt, men det har vart ganska tråkigt väder på sistone så har inte kunnat gå varje dag. Men till helgen ska jag hämta hem mitt löpband så jag kan gå trots det dåliga vädret. Men Hör ofta att jag inte kommer gå ner nånting om jag inte drar ner på kaloriintaget.

    Vill inte köra på lchf, vill alltså inte äta mer fett. Vill äta som vanligt fast istället för att äta mycket makaroner och 5 köttbullar, tänkte jag äta betydligt mkt mindre makaroner och kanske 10 köttbullar + sallad. samma med potatis och ris osv..

    Läste också nånstans att man ska dricka vatten. Vanligt eller kolsyrat/smaksatt.. Så jag har börjat dricka loka crush, tror ni det funkar? Är det mer kalorier osv i loka crush än i vanlig loka?

    Går alltiså 5 km som minst, men ska försöka gå en mil om dagen, när jag får hit mitt löpband. Kan inte springa eller något sånt, eftersom jag har sjukt dåliga knän, kan få svinont av att bara gå men att gå är det som gör minst ont så det får jag bara leva med, måste ju motionera på något sett..

    Så vad tror ni, kommer jag gå ner nånting om jag gör så här? Är inte överviktig men har ändå några kilon jag vill gå ner.

  • Svar på tråden Gå ner i vikt, hur??
  • PaRa
    Äldre 21 Aug 16:39
    #1

    Jättebra att du rör på dig och tänker på maten. 

    Rekommenderar Lifesum. Kostnadsfritt, och du fyller i vad du äter och får en bra uppfattning om hur mycket kalorier saker innehåller. 
    Själv gått ned 14 kilo på det systemet. Finns även stegräknare att koppla till appen. 


    Gällande Loka Crush, så se upp med den. Den är bättre än läsk, men inte bättre än vanlig Loka/Ramlösa. 


    Loka Crush innehåller 20 kalorier per 100 ml (rätta mig om jag minns fel). I en 1.5 l flaska går det 1500 ml. 
    20 kalorier delat på 100 ml är 0.2 kalorier mer 1 ml. 0.2x1500 är 300. Så du har 300 kalorier i en Loka Crush på 1.5 l 


     


    The problem is not the problem. The problem is your attitude about the problem.
  • Äldre 21 Aug 17:58
    #2

    Loka crush är ju som läsk inte bubbelvatten...

  • Äldre 21 Aug 22:46
    #3

    Skippa Loka Crush, det är massa socker i. Bra att du rör dig men när det gäller viktnedgång så är det kosten som betyder nästan allt. Varför inte LCHF? I ditt exempel skulle du kunna äta kanske 6-7 köttbullar och en sallad med fetaost eller gräddsås.

    Äter man för mycket protein så går man inte ner i vikt, dvs du kan inte äta mkr mindre kolhydrater och fylla på med mkt mer protein eftersom ett överskott av protein i kroppen görs om till socker. 

    Har du svårt för ost, sås, röror, kryddsmör? Man ska inte vräka i sig fett på lchf, man bara äter lite till måltiderna, det man tycker är gott och så man blir mätt

  • Äldre 21 Aug 22:47
    #4

    Och man äter mycket goda grönsaker och sallader på lchf :-P

Svar på tråden Gå ner i vikt, hur??