• Crash Man

    Är det moraliskt riktigt att döma Jens Waldmann till fängelse? [Cannabis]

    Jag vet att det är lite uttjatat att debattera cannabis på familjeliv. Men jag tycker detta är en viktig fråga.

    I en artikel från Nyheter24 berättar en tatuerare vid namn Jens Waldmann att han kommer eventuellt att dömas till fängelse för att ha självmedicinerat sig med marijuana. Han valde cannabis istället för de betydligt farligare bensodiazepinerna.

    Om han döms kommer...
    Skattebetalarna få betala hans fängelsevistelse.(2000:- DAG)
    Hans fru få en betydligt större ekonomisk börda
    Hans barn få leva med att ha en förälder i fängelse

    När ska cannabismotståndarna slutligen förstå att de är de som är "onda". Jag vet att de tror att de kämpar för ett samhälle där inga droger finns, de tror att de kämpar för ett samhälle där inga barn kommer att få leva med en missbrukande förälder. De drömmer om ett samhälle där renlevnad efterlängsas.

    Men i själva verket så kämpar de efter ett smhälle där kriminella organisationer styr tillgången till droger. De strävar efter ett samhälle där barn får känna skam för att deras föräldrar använder en drog som är mindre farlig än alkohol. De kämpar för ett samhälle där dödligheten till följd av droger är mer än dubbelt så stor som i ett drogliberalt land.

    Motivera gärna varför du röstade som du gjorde, även om jag misstänker att de som röstar nej kommer kunna motivera och de som röstar ja kommer att avstå.

    nyheter24.se/debatt/775188-cannabis-raddade-mitt-liv-nu-ska-jag-domas-for-det

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det moraliskt riktigt att döma Jens Waldmann till fängelse? [Cannabis]
  • BCH52

    "Land ska med lag byggas". Om man vill förändra en lag så arbetar man med att påverka opinionen inte genom att bryta mot den. Och, ja, det är ok att det kostar. Ansvaret är hans och ingen annans.

  • Gert

    Jag förstår inte varför det kostar 2000:- per dag att sitta i fängelset i Sverige. Jag har för mig att Sverige även leder den ligan i Europa, om det inte var i hela världen.

  • Anonym (Xanaxen)

    Nej han ska såklart inte dömas till fängelse för eget bruk av braja eller gräs, men varför påstår du att bensodiazepiner är betydligt farligare? Så kan du inte säga. Cannabis är en idiot-drog som man blir lätt utvecklingstörd av, det blir man inte av måttliga doser Xanor till ex

  • Anonym (lag)

    Han bröt mot lagen och han visste när han bröt mot lagen när han gjorde det. Om man inte tycker att en lag är fel så får man engagera sig politiskt och ändra lagen, men fram tills dess så är det olagligt. Utan en lag kan inte ett samhället fungera och därför kan folk inte bara välja vilka lagar de kan följa för då är det ingen mening med att ha en lag. Så är det rätt att sätta honom i fängelse? Ja, det är det. 

    Jag tycker att prostitution och incest äktenskap borde vara lagligt. Då får jag jobba för att få det lagligt och inte bara bryta mot lagen. 

  • Anonym (Xanaxen)
    Anonym (lag) skrev 2014-08-21 19:24:46 följande:

    Han bröt mot lagen och han visste när han bröt mot lagen när han gjorde det. Om man inte tycker att en lag är fel så får man engagera sig politiskt och ändra lagen, men fram tills dess så är det olagligt. Utan en lag kan inte ett samhället fungera och därför kan folk inte bara välja vilka lagar de kan följa för då är det ingen mening med att ha en lag. Så är det rätt att sätta honom i fängelse? Ja, det är det. 

    Jag tycker att prostitution och incest äktenskap borde vara lagligt. Då får jag jobba för att få det lagligt och inte bara bryta mot lagen. 


    Och varför i hela friden tycker du att det är rätt med incest äktenskap??? Hur som helst så kommer han nog inte att dömas till fängelse för lite cannabis.
  • Anonym (Xanaxen)

    att sitta och tycka synd om sig själv och slänga en massa skit på bensodiazepiner gör mig spyfärdig. påstå att alla som äter benso blir som Quicken, jävligt dålig stil. Han kan väl röka sitt brass, ta sina böter och bara hålla truten och inte måla ut en medicin som många behöver som nåt som man blir som quicken av. Sture Bergwall var en idiot långt innan han fick bensodiazepiner!

  • Anonym
    BCH52 skrev 2014-08-21 18:16:47 följande:

    "Land ska med lag byggas". Om man vill förändra en lag så arbetar man med att påverka opinionen inte genom att bryta mot den. Och, ja, det är ok att det kostar. Ansvaret är hans och ingen annans.


    Anonym (lag) skrev 2014-08-21 19:24:46 följande:

    Han bröt mot lagen och han visste när han bröt mot lagen när han gjorde det. Om man inte tycker att en lag är fel så får man engagera sig politiskt och ändra lagen, men fram tills dess så är det olagligt. Utan en lag kan inte ett samhället fungera och därför kan folk inte bara välja vilka lagar de kan följa för då är det ingen mening med att ha en lag. Så är det rätt att sätta honom i fängelse? Ja, det är det. 

    Jag tycker att prostitution och incest äktenskap borde vara lagligt. Då får jag jobba för att få det lagligt och inte bara bryta mot lagen. 


    Tycker ni då även att det var rätt att sätta denna man i fängelse?

    www.ibtimes.co.uk/turkey-ertan-p-jailed-impersonating-allah-twitter-1450827

    Jag frågade om det var moraliskt riktigt inte juridiskt riktigt. Visst, han bröt mot lagen, men är det rätt på en moralisk nivå att fängsla honom?

    Om man följer ert resonemang så borde det inte heller vara fel att en motståndare till nazistpartiet i Nazityslkand dömds till fängelse, eller att en som haft sex före äktenskapet i Pakistan, eller en som är homosexuell i Uganda.

    Lagen är omoralisk och fullkomligt meningslös. Alla som har ett uns empati borde förstå detta.
  • Anonym
    Anonym skrev 2014-08-21 20:33:18 följande:

    Tycker ni då även att det var rätt att sätta denna man i fängelse?

    www.ibtimes.co.uk/turkey-ertan-p-jailed-impersonating-allah-twitter-1450827

    Jag frågade om det var moraliskt riktigt inte juridiskt riktigt. Visst, han bröt mot lagen, men är det rätt på en moralisk nivå att fängsla honom?

    Om man följer ert resonemang så borde det inte heller vara fel att en motståndare till nazistpartiet i Nazityslkand dömds till fängelse, eller att en som haft sex före äktenskapet i Pakistan, eller en som är homosexuell i Uganda.

    Lagen är omoralisk och fullkomligt meningslös. Alla som har ett uns empati borde förstå detta.


    Lagar som strider mot FN:s deklaration om mänskliga rättigheter är inte moraliskt giltiga, dessa har man en moralisk rätt att bryta mot.

    Det är inte en mänsklig rättighet att bruka droger.
  • Khaibar
    Skattebetalarna få betala hans fängelsevistelse.(2000:- DAG)
    Det är därför man bör bygga och införa arbetsläger;fängelser ska inte vara tresjtärniga hotel med vissa restriktioner utan ett straff,dessutom så kan den dömde sona för sitt brott genom att arbeta som oavlönad arbetskraft och på så sätt botgöra för sitt brott.

    Hans fru få en betydligt större ekonomisk börda
    Ja,knarkare är ju inte kända för att tänka på sin familj,så det är väl sådant man får räkna med.

    Hans barn få leva med att ha en förälder i fängelse
    Se ovan,förhoppnongsvis så lär de sig utav pappas misstag.
  • Anonym
    BCH52 skrev 2014-08-21 18:16:47 följande:

    "Land ska med lag byggas". Om man vill förändra en lag så arbetar man med att påverka opinionen inte genom att bryta mot den. Och, ja, det är ok att det kostar. Ansvaret är hans och ingen annans.


    ?Jag är den förste att tala för att man skall lyda rättvisa lagar. Man har inte bara laglig u­tan också en moralisk plikt att lyda rättvisa lagar. Omvänt har man en moralisk plikt att bryta mot orätt­visa lagar. Jag skulle vilja instämma med Augustinus att ?en orättvis lag är ingen lag alls?.


    - Martin Luther King
  • Anonym
    Eftersom åtskilliga motståndare / förbudsivrare inte verkar ha något annat argument (vid sidan av ad-hominemargument) att ta till, mer än att det är olagligt och därför så är det rätt, så låter jag ett citat av inte helt okände John F. Kennedy föra min talan.
  • Anonym
    Anonym skrev 2014-08-21 21:42:08 följande:
    Det är inte en mänsklig rättighet att bruka droger.
    Hmm... den var ny! Undrar just om Svenska Vin & Sprit instämmer i det?
    Skrattande
  • Anonym (JA)

    Håller med flera här ovan, han bröt mot en lag - självklart ska han få sitt straff. En lag är inte subjektiv som man kan välja att bryta mot för att man inte håller med den. 

    Tycker man inte om en lag får man jobba för att få den ändrad, tills dess får man hålla sig till gällande lag. (Eller flytta till ett land där det råder andra lagar, vissa stater i USA har ju legaliserat på senaste..) 
    Det är sällan eget bruk ger fängelse, hade han en stor kvantitet hemma som han blev påkommen med? Annars lär han bara få dagsböter eller samhällstjänst. 

    Och dra inte in att det är "synd om barnen" om han får ett straff, om han brydde sig så mycket om sina barn så hade han inte brutit mot lagen och riskerat att få ett straff. 


    Anonym skrev 2014-08-21 21:42:08 följande:
    Lagar som strider mot FN:s deklaration om mänskliga rättigheter är inte moraliskt giltiga, dessa har man en moralisk rätt att bryta mot.

    Det är inte en mänsklig rättighet att bruka droger.
    Word! 
  • Anonym (Xanaxen)
    Khaibar skrev 2014-08-22 00:35:25 följande:
    Skattebetalarna få betala hans fängelsevistelse.(2000:- DAG)
    Det är därför man bör bygga och införa arbetsläger;fängelser ska inte vara tresjtärniga hotel med vissa restriktioner utan ett straff,dessutom så kan den dömde sona för sitt brott genom att arbeta som oavlönad arbetskraft och på så sätt botgöra för sitt brott.

    Hans fru få en betydligt större ekonomisk börda
    Ja,knarkare är ju inte kända för att tänka på sin familj,så det är väl sådant man får räkna med.

    Hans barn få leva med att ha en förälder i fängelse
    Se ovan,förhoppnongsvis så lär de sig utav pappas misstag.
    Vilket fängelse har du suttit i som du tycker är ett 3-stjärnigt hotell? Du kan inte ha höga krav du..
  • Anonym (!!)

    Nej, det är rent vansinne att fängsla nån för att inta i princip torkade växtdelar, ser det på samma nivå som att jaga konsumenter av mjöl.


    I mer vettiga länder som faktiskt bedriver forskning om plantan och dess egenskaper betraktas den som effektiv medicin och i talande stund legaliseras lite här och var, endast i sverige och vissa arabländer är knarkabis nått man förtjänar att få sitt tillvaro förstörd eller dödas för.


    Undrar verkligen hur folk tänker när dom anser att alla ska kollektivt straffas/skadas för att det finns några missbrukare som kan inte sköta sig, men alkohol då? tusentals dör av den droger varje år!

  • london

    Nu vet jag inte mer än vad som står i ts om det här men ifall hans innehav endast är för eget bruk så nej, då tycker jag inte att han ska få fängelse för det. Sveriges lagar är i många fall helt åt skogen och vårt rättssystem behöver en rejäl uppfräschning. Dock bröt han mot lagen så böter bör han ju få. 
    Hade det varit några år framåt så hade han förmodligen fått marijuanan receptbelagd, jag tror att den möjligheten kommer att finnas längre fram.

  • Anonym (Televinken)

    Nu använder jag inte cannabis själv, men bor i en delstat i USA där det har helt legaliserats. Från att ha varit lika strängt förbjuden som i Sverige. Och än har inte staten kolapsat.

    Jag växte upp i Sverige och fick drogpropagandan "cannabis leder till heroin" inpräntad. Numera vet jag bättre, det är inte alls så. Jag anser att cannabis är bra mycket bättre än alkohol tex. Ingen blir våldsam tex av weed. Däremot måste ju allt brukas med måtta, kan ju inte komma nåt gott av att röka på 24/7. Om man nu inte lider av terminal cancer.

    Däremot blir det ju "state profiling" numera här i USA, då många andra stater INTE har legaliserat cannabis och det är ju emot hela konstutionen. Och det blir ju helt sjukt att somliga "kriminella" får avtjäna livslånga fängelsestraff i sina stater då dom haffats med weed och weed odlingar medans det är helt legalt i staten brevid.

    Tänk om weed blir typ legalt i Skåne men inte i tex Stockholm...

    Jag säger som så, legalisera weed, låt folk få odla och framför allt utbilda sig om cannabis positiva egenskaper. Det har även hjälpt grova alkisar att sluta supa och leva sina liv i misär.

    Det är även ett superior alternativ till livsfarliga Pharma smärtstillande som Oxycontin och morfin, som verkligen förstör folks liv, lagligt dessutom.

    Ta reda på varför cannabis blev kriminaliserat från början.

  • Anonym (men)
    Anonym skrev 2014-08-22 01:42:32 följande:
    Eftersom åtskilliga motståndare / förbudsivrare inte verkar ha något annat argument (vid sidan av ad-hominemargument) att ta till, mer än att det är olagligt och därför så är det rätt, så låter jag ett citat av inte helt okände John F. Kennedy föra min talan.
    Eftersom han bröt mot en lag, så någon påföljd :ja.

    För den sakens skull bör inte lagar vara huggna i sten.
    Tycker att din bild med John F Kennedy var jättebra f.ö., trots att jag nog inte riktigt har samma åsikt som du, i det här fallet.
  • jaghopparhögt
    Khaibar skrev 2014-08-22 00:35:25 följande:
    Skattebetalarna få betala hans fängelsevistelse.(2000:- DAG)
    Det är därför man bör bygga och införa arbetsläger;fängelser ska inte vara tresjtärniga hotel med vissa restriktioner utan ett straff,dessutom så kan den dömde sona för sitt brott genom att arbeta som oavlönad arbetskraft och på så sätt botgöra för sitt brott.

    Hans fru få en betydligt större ekonomisk börda
    Ja,knarkare är ju inte kända för att tänka på sin familj,så det är väl sådant man får räkna med.

    Hans barn få leva med att ha en förälder i fängelse
    Se ovan,förhoppnongsvis så lär de sig utav pappas misstag.
    Vilket arbete har du tänkt att dom ska genomföra?
Svar på tråden Är det moraliskt riktigt att döma Jens Waldmann till fängelse? [Cannabis]