• prutten

    Religiösa som anser att det är ok att folk brinner i helvetet i all oändlighet.

    Att det finns religiösa människor som anser att det är okej att människor "brinner" i helvetet i all oändlighet för en massa olika oskyldiga handlingar är ju egentligen inget nytt.

    Det som slog mig är att detta faktiskt är en fruktansvärd sak att tycka. Hade någon sagt att jag tycker det är okej att nazister dödar judar hade man blivit djupt chockerad och tagit avstånd från personen i fråga ganska kvickt. Men att lida i en evighet är ju faktiskt en än värre sak. Det är det absolut värsta man kan tänka sig.

    Själv tror jag givetvis inte på gud och helvetet men för dessa personer är det ju en realitet. De tycker de facto att det är ett okej och rättvist straff att personer som t.ex. är homosexuella ska lida i all evighet, ALL EVIGHET, för sina synder.

    Dessa människor har en alldeles förkastlig moral och efter min insikt är min plan att ta avstånd från dessa på samma sätt som jag skulle har gjort med nazister, rasister, homofober och alla andra med jävligt sunkig moral.

  • Svar på tråden Religiösa som anser att det är ok att folk brinner i helvetet i all oändlighet.
  • Drottningen70

    Fast att de tror ATT det är så betyder ju inte att de VILL att nån ska göra de. De som har den tron brukar väl göra sitt bästa för att omvända syndare..,

  • prutten
    Drottningen70 skrev 2014-08-21 19:12:32 följande:

    Fast att de tror ATT det är så betyder ju inte att de VILL att nån ska göra de. De som har den tron brukar väl göra sitt bästa för att omvända syndare..,


    Att göra sitt bästa för att omvända ändrar inte det faktum att om de misslyckas med att omvända så hamnar personen där den förtjänar.

    Det finns de som vill. Och de finns de som tycker att det är okej. Det finns också de som väljer att inte tro på det för att det är för hemskt och inte passar med deras egen moral. 

    Det två förstnämnda har en jävligt sunkig moral. De sistnämnda har en okej moral (dock en inkonsekvent tolkning av sin heliga bok).
  • prutten
    Gert skrev 2014-08-21 19:14:53 följande:

    Vi har religionsfrihet men inte åsiktsfrihet.


    Jag är inte säker på hur jag ska tolka detta. Kan du utveckla?
  • Drottningen70
    prutten skrev 2014-08-21 19:15:20 följande:

    Att göra sitt bästa för att omvända ändrar inte det faktum att om de misslyckas med att omvända så hamnar personen där den förtjänar.

    Det finns de som vill. Och de finns de som tycker att det är okej. Det finns också de som väljer att inte tro på det för att det är för hemskt och inte passar med deras egen moral. 

    Det två förstnämnda har en jävligt sunkig moral. De sistnämnda har en okej moral (dock en inkonsekvent tolkning av sin heliga bok).


    Tro känns inte som nåt man väljer. Mer spm nåt man blir indoktrinerad till eller som man "drabbas" av...

    Skulle gärna välja att tro på gud (måste kännas tryggt) men det gör jag inte...
  • Gert
    prutten skrev 2014-08-21 19:16:10 följande:
    Jag är inte säker på hur jag ska tolka detta. Kan du utveckla?
    Offentligt har vi åsiktsfrihet, men i praktiken är den friheten ytterst begränsad. Åsiktskorridoren kanske du har hört talas om.
  • prutten
    Gert skrev 2014-08-21 19:23:59 följande:
    Offentligt har vi åsiktsfrihet, men i praktiken är den friheten ytterst begränsad. Åsiktskorridoren kanske du har hört talas om.
    Jo det har jag. Men jag förstår inte riktigt vad du försöker säga mha det i den här frågeställningen.
  • prutten
    Drottningen70 skrev 2014-08-21 19:23:34 följande:
    Tro känns inte som nåt man väljer. Mer spm nåt man blir indoktrinerad till eller som man "drabbas" av...

    Skulle gärna välja att tro på gud (måste kännas tryggt) men det gör jag inte...
    Jag håller med om att de flesta blir indoktrinerade, annars skulle de troligtvis inte bli religiösa. Dock tror jag att de flesta personer i samhället som är t.ex. nazister också på något sätt indoktrinerats till det. Men de har man ingen acceptans för.

    Vad jag anser att om man inte daltar med de andra grupperna ska man inte heller dalta med de som är religiösa. Man kan välja att försöka hitta godhet i alla människor och inte dalta med någon. Men bara för att någon är religiös så är det inte helt plötsligt okej att tycker helt groteska saker. De följer trots allt en, enligt dem, rättvis gud. 
  • Drottningen70
    prutten skrev 2014-08-21 19:29:00 följande:

    Jag håller med om att de flesta blir indoktrinerade, annars skulle de troligtvis inte bli religiösa. Dock tror jag att de flesta personer i samhället som är t.ex. nazister också på något sätt indoktrinerats till det. Men de har man ingen acceptans för.

    Vad jag anser att om man inte daltar med de andra grupperna ska man inte heller dalta med de som är religiösa. Man kan välja att försöka hitta godhet i alla människor och inte dalta med någon. Men bara för att någon är religiös så är det inte helt plötsligt okej att tycker helt groteska saker. De följer trots allt en, enligt dem, rättvis gud. 


    Fast det är ju skillnad på att TRO att gud själv låter vissa saker hända syndare efter döden och att SJÄLV skada människor i sin tros namn eller att stödja och heja på en regim som tycker att människor ska elimineras. Därför blir det stor skillnad att sitta på kammaren och tro att vissa saker ska hända i jämförelse med exempelvis Isis eller högerextremismen som aktivt jobbar på att det ska hända saker som skadar människor..
  • prutten
    Drottningen70 skrev 2014-08-21 19:34:10 följande:
    Fast det är ju skillnad på att TRO att gud själv låter vissa saker hända syndare efter döden och att SJÄLV skada människor i sin tros namn eller att stödja och heja på en regim som tycker att människor ska elimineras. Därför blir det stor skillnad att sitta på kammaren och tro att vissa saker ska hända i jämförelse med exempelvis Isis eller högerextremismen som aktivt jobbar på att det ska hända saker som skadar människor..
    Givetvis är det skillnad på att tro och aktivt göra saker. Det har jag aldrig sagt. I den verkliga världen är skillnaden oändlig eftersom det med allra största sannolikhet inte finns ett helvete.

    Det jag försöker säga är att de tror på sin gud, de tycker att deras gud är rättvis. De tycker därmed också att det är rättvist om en homosexuell, icke-troende, person av annan religion etc. som de inte lyckas omvända med rättvisa döms till evig tortyr i helvetet. Det är, enligt mig, en otrolig hemsk sak att tycka. Efter att jag insett detta kommer jag, och tycker att andra, borde tydligare ta avstånd från människor med dessa åsikter om man inte lyckas (vilket är otroligt svårt) få dem att tycka något annat.

    Märk väl att jag pratar om de människor som tycker specifikt så här, inte alla religiösa.
Svar på tråden Religiösa som anser att det är ok att folk brinner i helvetet i all oändlighet.