• Veganeen

    Vegansk mat i skolan

    Hej! Min dotter är fjorton år och vegan. Eller, hon har ätit veganskt hela sommarlovet och vill fortsätta nästa vecka när skolan börjar. Hon mår dåligt av att äta mjölkprodukter och ägg, eftersom hon vet vilket lidande som ligger bakom. Problemet är att hennes skola inte erbjuder vegankost, bara lakto-ovo-vegetariskt. Vad ska vi göra?

  • Svar på tråden Vegansk mat i skolan
  • Anonym (Hj)

    Hon får väl käka det hon kan och sen ta med frukt hemifrån.

  • Anonym (Lärare)

    Om hon mår dåligt av mjölkprodukter och ägg kanske ni kan få ett läkarintyg på det då måste skolan erbjuda mat till barnet.

  • Veganeen ts

    Det är inte ekonomiskt möjligt för oss att skicka med mat. Hon mår alltså psykiskt dåligt av att äta animaliska produkter.

  • Zoja

    Gå till rektorn och fråga om de inte kan börja beställa/laga veganmat. Har de gett någon anledning till varför de inte serverar det?

  • puss
    Veganeen ts skrev 2014-08-22 10:30:15 följande:

    Det är inte ekonomiskt möjligt för oss att skicka med mat. Hon mår alltså psykiskt dåligt av att äta animaliska produkter.


    Hur har hon tråd art äta det hemma då? Det finns väl lite hon kan äta av skolmaten, ni behöver vara komplettera.
  • Tow2Mater

    Så du tycker alla barn som "mår psykiskt dåligt" av att äta tex mat från utlandet, eller mat med en viss färg, etc ska få specialkost i skolan? Hur skulle det gå till?

  • Veganeen
    Tow2Mater skrev 2014-08-22 13:44:17 följande:

    Så du tycker alla barn som "mår psykiskt dåligt" av att äta tex mat från utlandet, eller mat med en viss färg, etc ska få specialkost i skolan? Hur skulle det gå till?


    Fast nu handlar det ju om att hon inte vill äta saker som innebär lidande för andra djur.
  • Anonym (Svar tack)
    puss skrev 2014-08-22 11:22:33 följande:
    Hur har hon tråd art äta det hemma då? Det finns väl lite hon kan äta av skolmaten, ni behöver vara komplettera.
  • Veganeen

    [quote=73850354][quote-nick]Anonym (Svar tack) skrev 2014-08-22 15:26:00 följande:[/quote-nick][/quote]

    Okej, jag ville veta vad ni tyckte. Jag är dottern, men ville veta era åsikter utan att ni tyckte att jag var liten och inte ta mig seriöst. Det handlar inte om ekonomin, utan att mamma tycker att det blir jobbigt och så. Jag har erbjudit mig att fixa allt själv, men hon tycker ändå det blir omständigt.

Svar på tråden Vegansk mat i skolan