• Anonym (Pinhead)

    Konflikträdd - vågar inte kolla mail.

    Var intresserad av en elektronikprodukt på Blocket och skickade iväg ett mail till säljaren för att höra om den fanns kvar och i vilket skick den befann sig i etc. Fick ett mail tillbaka med svar på att allt var ok och ett telefonnummer att ringa på kvällen.
    Dock köpte jag en ny produkt istället dagen efter och ringde aldrig. När jag kollar mailen idag ser jag att jag har två mail från säljaren och jag antar att han är jättearg för att jag inte hört av mig. Jag vågar inte öppna mailen och vill bara ignorera dem men är det fel av mig? Är otroligt konflikträdd och trots att jag vet att han inte kan göra något över mail så mår jag superdåligt och är jättestressad över att han antagligen är arg och/eller irriterad på mig. 

    Är det ok att bara ignorera mailen fortsättningsvis eller är det riktigt dålig stil? Har ångest nu. :(

  • Svar på tråden Konflikträdd - vågar inte kolla mail.
  • replica

    Det är väl inte svårare än att skicka ett trevligt mail tillbaka att du har köpt en annan produkt istället? Enklare att ta det via mail än t.ex. telefon..


    "Practise makes perfect"
  • Anonym (Pinhead)

    Det är ju det normala, men för mig är det sjukt svårt! Inte att skriva ett trevligt mail men att veta att någon är arg/besviken på mig och jag får grov ångest av det, (är fullt normal annars, bara att detta är ett problem) och det är lättare att gömma huvudet i sanden.

  • Dixie
    Anonym (Pinhead) skrev 2014-08-21 21:46:35 följande:
    Var intresserad av en elektronikprodukt på Blocket och skickade iväg ett mail till säljaren för att höra om den fanns kvar och i vilket skick den befann sig i etc. Fick ett mail tillbaka med svar på att allt var ok och ett telefonnummer att ringa på kvällen.
    Dock köpte jag en ny produkt istället dagen efter och ringde aldrig. När jag kollar mailen idag ser jag att jag har två mail från säljaren och jag antar att han är jättearg för att jag inte hört av mig. Jag vågar inte öppna mailen och vill bara ignorera dem men är det fel av mig? Är otroligt konflikträdd och trots att jag vet att han inte kan göra något över mail så mår jag superdåligt och är jättestressad över att han antagligen är arg och/eller irriterad på mig. 

    Är det ok att bara ignorera mailen fortsättningsvis eller är det riktigt dålig stil? Har ångest nu. :(
    bara för att man frågar om en sak som säljs på blocket så betyder ju inte det att du måste köpa den - säljaren vill säkert bara kolla om du är intresserad av att köpa - så visst kan du låta bli att kolla dina mail - men jag tror nog inte din ångest blir mindre, utan öppna mailen och se vad han skrivit - och skriv tillbaka att du inte är intresserad längre. 
  • replica

    Då är det väl bättre att man hör av sig än att strunta i det?

    Jag som säljare föredrar att folk svarar istället för att ignorera de mail jag skickar, det om något kan få mig att bli irriterad.


    "Practise makes perfect"
  • Anonym (tupp)
    Anonym (Pinhead) skrev 2014-08-21 21:55:04 följande:

    Det är ju det normala, men för mig är det sjukt svårt! Inte att skriva ett trevligt mail men att veta att någon är arg/besviken på mig och jag får grov ångest av det, (är fullt normal annars, bara att detta är ett problem) och det är lättare att gömma huvudet i sanden.


    Och hur tycker du att du mår just nu med din metod? Det är ju lika ångestskapande att du undviker att titta på mailen och oroa dig - kanske i onödan - över att någon är arg på dig. Hela grejen hade ju kunnat undvikas= ingen ångest alls om du bara direkt hade mailat och vänligt skrivit att du inte är intresserad mer.
  • Anonym (Pinhead)

    Men säg att det gått 4-5 dagar är du inte redan irriterad då? Har inte kollat mailen under veckan så missade det första, vilket hade varit enklare att svara på.
    Om man skickar mail flera dagar efter det första så är man väl irriterad redan och då spelar det ingen roll om att man får ett mail tillbaka där man avtackar sig köpet? Tycker det är obehagligt att få flera mail på det viset.

  • Anonym (Pinhead)
    Anonym (tupp) skrev 2014-08-21 22:01:31 följande:
    Och hur tycker du att du mår just nu med din metod? Det är ju lika ångestskapande att du undviker att titta på mailen och oroa dig - kanske i onödan - över att någon är arg på dig. Hela grejen hade ju kunnat undvikas= ingen ångest alls om du bara direkt hade mailat och vänligt skrivit att du inte är intresserad mer.
    Jo, det hade det. Men tänkte att jag ringer om jag är intresserad annars inte. Förväntade mig inte att bli mailbombad (överdrift men ändå). Det funkar inte så bra men om jag bara raderar mailen så kan jag slappna av. 
    Funderar bara på om det är lite väl fult att göra så.
  • Anonym (svara oläst)

    Du kan maila och informera att du inte är intresserad längre utan att läsa hans mail. Strunta i dem! Låtsas att de hamnade i skräpposten och du hann aldrig se dem för din partner tömde den. Men för att få det ur världen tycker jag att du ska skriva ett kort trevligt mail att du inte vill köpa. Han kanske har en köpare men tycker att du har första tjing och väntar på att du ska bestämma dig.

  • Anonym (Pinhead)
    puss skrev 2014-08-21 22:04:30 följande:

    Vari ligger konflikten? Är detta en konflikt?


    Att jag har gjort honom arg genom mitt handlande och vill inte få en utskällning. Nej, räknar inte detta som en konflikt. Har inte kontakt någon personligen eller tvingat någon att svara. 
  • Anonym
    Anonym (Pinhead) skrev 2014-08-21 22:08:57 följande:
    Att jag har gjort honom arg genom mitt handlande och vill inte få en utskällning. Nej, räknar inte detta som en konflikt. Har inte kontakt någon personligen eller tvingat någon att svara. 
    Men du har ju faktiskt ingen aning om han är arg eller inte?
  • Dixie
    Anonym (Pinhead) skrev 2014-08-21 22:08:57 följande:
    Att jag har gjort honom arg genom mitt handlande och vill inte få en utskällning. Nej, räknar inte detta som en konflikt. Har inte kontakt någon personligen eller tvingat någon att svara. 
    men du har ju ingen aning om vad han vill om du inte läser mailen!?
    varför inte bara läsa dem -för din egen skull, du mår ju uppenbarligen inte bra av att gå runt och tänka på vad som kan stå i mailen.
  • Anonym (Pinhead)
    Anonym skrev 2014-08-21 22:12:35 följande:
    Men du har ju faktiskt ingen aning om han är arg eller inte?
    Nej, jag vet det är ju så stört! Jag antar bara att han är arg för varför skulle han annars skriva om igen? Kommer få såna enorma skuldkänslor om jag läser och han ÄR arg därför vågar jag inte. Ingen annan som känner igen sig?
  • Nyfiken gul

    men varför förutsätter du att personen är arg på dig bara för att du fått två mail?

    Jag som säljare till en produkt brukar skriva ett mail till folk som undrat saker tidigare och frågar om intresset fortfarande finns.  Får jag inget svar - vilket jag oftast inte får - så bryr jag mig inte om det hela utan tar någon annan köpare istället. 

    Det är faktiskt ingen big deal.

    Det hade kunnat vara en annan sak om du lovat köpa varan och jag bokat den åt dig och sen inte hör av dig.  Men så var det ju inte nu? 


    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Anonym (Pinhead)

    Jag vet inte varför, det bara blir så instinktivt. 

    Sa aldrig att jag skulle köpa, frågade bara om den fortfarande var till salu och om det fanns några defekter. Fick sedan ett telefonnummer jag kunde ringa om jag ville kolla på den, vilket jag aldrig gjorde,

  • Anonym (läs)

    Han skickade väl ett meddelande för att höra om du fortfarande var intresserad. Det sista från honom kanske säger att han tyvärr blev tvungen att sälja till någon annan, men önskar dig lycka till att hitta något liknande.
    Varför skulle han vara arg?

Svar på tråden Konflikträdd - vågar inte kolla mail.