• hallonbåt01

    Vad är normalt progesteronvärde

    Jag har precis fått besked om att jag hade ett värde på 16 en vecka efter ägglossning i en stimulerad cykel. Av någon anledning är referensvärdena olika överallt. är det någon som kan hänvisa till en trovärdig källa där man anger vilka normalvärden som är normala om man haft ägglossning?

    16 känns lite lågt?

  • Svar på tråden Vad är normalt progesteronvärde
  • hallonbåt01
    Jag är bara jag skrev 2014-08-22 13:07:59 följande:

    Till mig sa läkaren 20,men andra har fått höra 30. 16 är lågt,på gränsen till att man ska tro att du haft äl.


    Tack för svar!
    Precis som jag trodde då och då var det dessutom i stimulerad cykel med ägglossningsspruta och allt. Ingen som varit i samma sits, jag ska träffa läkare på måndag så då får jag förhoppningsvis svar på mina funderingar men jag kan inte låta bli att spekulera i om detta är svaret på varför jag inte blir gravid. Trots hyfsat regelbunden mens och utslag på ägglossningstest varje månad.
  • Jag är bara jag

    Det kan ju vara så att du har äl,men kroppen utsöndrar för lite progesteron. Hur tjock brukar slemhinnan vara? Hur lång lutealfas har du? Lite väl tunn slemhinna och kort lutealfas är 2 saker som kan tyda på för lite progesteron. Om så är fallet är lösningen enkel: progesteronvagitorier. Är felet dålig äl får du äta Pergo.

  • hallonbåt01
    Jag är bara jag skrev 2014-08-22 15:09:20 följande:

    Det kan ju vara så att du har äl,men kroppen utsöndrar för lite progesteron. Hur tjock brukar slemhinnan vara? Hur lång lutealfas har du? Lite väl tunn slemhinna och kort lutealfas är 2 saker som kan tyda på för lite progesteron. Om så är fallet är lösningen enkel: progesteronvagitorier. Är felet dålig äl får du äta Pergo.


    Min lutealfas brukar vara 12 dagar så det ska vara ok. Och min slemhinna 8-9 mm och det är väl också ok. har testat pergo 2 cykler och gonal f en cykel och har varje gång fått en dominerande follikel men hur vet man att den faktiskt släppte sedan? Hur som helst har det inte tagit sig.
  • Jag är bara jag
    hallonbåt01 skrev 2014-08-22 15:28:44 följande:
    Min lutealfas brukar vara 12 dagar så det ska vara ok. Och min slemhinna 8-9 mm och det är väl också ok. har testat pergo 2 cykler och gonal f en cykel och har varje gång fått en dominerande follikel men hur vet man att den faktiskt släppte sedan? Hur som helst har det inte tagit sig.

    Har du gjort VUL eller tatt progesteronprov efter pergon? Eller progesteronprov efter Gonalen? Annars vet man ju inte! Pergo kan ge tunn slemhinna dessutom. Äggblåsor över 10 mm brukar släppa ägg,men har man tatt medicin före bör det ju följas upp.
  • hallonbåt01
    Jag är bara jag skrev 2014-08-22 18:49:52 följande:

    Har du gjort VUL eller tatt progesteronprov efter pergon? Eller progesteronprov efter Gonalen? Annars vet man ju inte! Pergo kan ge tunn slemhinna dessutom. Äggblåsor över 10 mm brukar släppa ägg,men har man tatt medicin före bör det ju följas upp.
    Detta är första gången jag tar ett progesteronprov och det var efter en cykel stimulerad med gonal F där jag också fick äl-spruta. Jag följde upp det med vul och läkaren sa att äggblåsan var borta (den va 27mm när jag fick äl-spruta) men att man via vul aldrig kunde säga om follikeln tillbakabildats eller om den verkligen släppt. Han menade att troligtvis har den ju släppt men hur kan den ha gjort det om mitt progesteronvärde är så dåligt. Får inte ihop det alls....
    Har du själv använt dig av ägglossningsstimulering och blivit gravid med hjälp av det kanske?
  • Jag är bara jag

    Jag har varit gravid via IVF och spontant,men får bara m.f så vi har övergått till ED. Det verkar som du ändå har äl,men nåt gör att den är "svag" och du därmed får lågt progesteronvärde. Tycker läkaren skulle följt upp dig bättre faktiskt.

  • Jag är bara jag
    hallonbåt01 skrev 2014-08-25 21:24:32 följande:
    Låter som en riktig resa...hoppas det löser sig för er snart, lycka till!!

    Tack! Lycka till själv!
Svar på tråden Vad är normalt progesteronvärde