• Anonym (Uppgiven partner)

    Hur kom Du till insikt (bipolär, asberges, mm) för att söka hjälp

    Jag har en partner som visar många drag mot bipolar, asberges (kallas något annat idag jag vet), depressionsångest mm....

    Efter att ha läst många inlägg från personer som själva har och från anhöriga så verkar det vara så att det inte är förrän personen själv kommer till insikt att behöva hjälp som de faktiskt kan ta emot hjälp. Spelar alltså ingen roll hur mycket jag skulle be/tipsa/ henne att gå och göra en utvärdering av sig själv.

    Just nu får jag enbart en försvarsvägg emot mig där det är "-Det är bara fel på mig - Ingen annan är det fel på - Jag är sämst..."

    Fråga: Du som är Bipolar, har Asberges eller annat... hur kom DU till insikt om att DU behövde vård. Eller hur gick det till när DU fick den vård du behövde?

    Jag känner mig uttömd på enerig, orkar snart inte längre. Ser att hon behöver hjälp, men hon ser det inte själv.

    Hjälp.

  • Svar på tråden Hur kom Du till insikt (bipolär, asberges, mm) för att söka hjälp
  • Anonym (Bipolär)

    För mig var det när allting var en sån hemsk plåga att jag inte kunde ta mig ur sängen och bara grät men jag vågade inte ta livet av mig.
    Då kände jag att resten av mitt liv behöver inte vara bra men uthärdligt.
    Men behövde hjälp med det.

  • Anonym (Uppgiven partner)
    Anonym (Bipolär) skrev 2014-08-22 10:58:57 följande:

    För mig var det när allting var en sån hemsk plåga att jag inte kunde ta mig ur sängen och bara grät men jag vågade inte ta livet av mig.
    Då kände jag att resten av mitt liv behöver inte vara bra men uthärdligt.
    Men behövde hjälp med det.


    Hej, tack för ditt inlägg. Hoppas du mår bättre idag.

    Som jag misstänker det, så är det ungefär som alcohol- och narkotika-missbruk. Personen I fråga "behöver" nå botten där de I princip tvingas ställa sig frågan om de vill leva eller inte. I och med det valet så blir de öppna/mottagna för att ta emot hjälp.
    Det skär I hjärtat att behöva se sin partner I misärt skick emellanåt - där hela hon egentligen bara skriker på hjälp - men själv inte insett att hon behöver det.


  • Anonym (Jag)

    Det måste börja hos en själv. Man måste inse att man mår dåligt och inse att man behöver hjälp. Man måste vilja bli "frisk" också och vara motiverad och beredd på att det kommer att bli jobbigt för terapi kan vara tufft. Lycka till!

  • Anonym (Uppgiven partner)
    Anonym (Jag) skrev 2014-08-22 18:42:57 följande:

    Det måste börja hos en själv. Man måste inse att man mår dåligt och inse att man behöver hjälp. Man måste vilja bli "frisk" också och vara motiverad och beredd på att det kommer att bli jobbigt för terapi kan vara tufft. Lycka till!


    Tack för dina ord - de gör det inte enklare, men de bekräftar vad jag misstänker om hur hjärnan fungerar i dessa lägen. Komplicerat, men att det till sist ändå gäller att komma till insikt själv. Spelar ingen roll hur mycket eller vad andra säger till en - man är oförmögen att ta emot hjälp innan man insett att man behöver den.

    suck...
  • Prochoice

    Det är inte riktigt så att man måste vilja bli frisk... Men man kanske måste vara beredd att testa något nytt.

    Vet inte om du menar Asperger, men det är iallafall en neuropsykiatrisk funktionshinder så det blir lite annorlunda där med behandling än bipolär eller depression.

  • Anonym (hjälp)

    Jag har mått dåligt länge,tänkt att allt är min sambos fel.Men nu har det gått för långt,pratade med läkaren på vårdcentralen och han skickade remiss till psykolog.Jag har dåligt självförtroende,ångest,misstänksam,negativ till allt.Livet är jobbigt.

  • Anonym (Jag)
    Prochoice skrev 2014-08-23 17:45:18 följande:

    Det är inte riktigt så att man måste vilja bli frisk... Men man kanske måste vara beredd att testa något nytt.

    Vet inte om du menar Asperger, men det är iallafall en neuropsykiatrisk funktionshinder så det blir lite annorlunda där med behandling än bipolär eller depression.


    Jo, man måste vilja bli frisk. Viljan har sina rötter i insikt och motivation. Beredd att testa något nytt kan man vara om det handlar om att byta tandkräm t.ex.
  • Prochoice
    Anonym (Jag) skrev 2014-08-23 18:03:56 följande:

    Jo, man måste vilja bli frisk. Viljan har sina rötter i insikt och motivation. Beredd att testa något nytt kan man vara om det handlar om att byta tandkräm t.ex.


    Det finns behandlare som inte resonerar så. Viljan kommer så småningom. När man är självmordsbenägen tänker man knappast att nu ska jag bli frisk. Man gör vad man kan för att överleva. Jag tror att man får viljan på köpet när det börjar ljusna lite i allt det mörka. Men när man är allra längst ner, då är inte alltid vilja något som finns. Alla är inte starka.
  • Anonym (Jag)
    Prochoice skrev 2014-08-23 18:24:55 följande:
    Det finns behandlare som inte resonerar så. Viljan kommer så småningom. När man är självmordsbenägen tänker man knappast att nu ska jag bli frisk. Man gör vad man kan för att överleva. Jag tror att man får viljan på köpet när det börjar ljusna lite i allt det mörka. Men när man är allra längst ner, då är inte alltid vilja något som finns. Alla är inte starka.
    Om man befinner sig i ett akutläge där självmordsrisk är omedelbart överhängande är det en annan sak. Mitt intryck är att TS partner inte är i en sådan situation.
  • Prochoice
    Anonym (Jag) skrev 2014-08-23 18:45:52 följande:

    Om man befinner sig i ett akutläge där självmordsrisk är omedelbart överhängande är det en annan sak. Mitt intryck är att TS partner inte är i en sådan situation.


    Det var ett exempel :)
  • Anonym (Uppgiven partner)
    Anonym (hjälp) skrev 2014-08-23 17:50:03 följande:

    Jag har mått dåligt länge,tänkt att allt är min sambos fel.Men nu har det gått för långt,pratade med läkaren på vårdcentralen och han skickade remiss till psykolog.Jag har dåligt självförtroende,ångest,misstänksam,negativ till allt.Livet är jobbigt.


    Vad BRA att du pratat med läkaren på vårdcentralen och att de sänt remiss till psykolog. Jättebra!! Din resa till att må bättre har just tagit fart!!
  • Anonym (Uppgiven partner)
    border1 skrev 2014-08-23 18:44:04 följande:

    Ts, som anhörig behöver även DU stöd. Ring till någon som vet, som kan svara på dina frågor om hur du ska agera.

    www.gapet.se/anhorig.asp


    Tack, jo jag har också fått den reaktionen. Jag ska kolla upp det. Ett sätt att få stöd är att ha satt trådar här. Det är bra feedback som man får här från många olika vinklingar och synsätt. Det ger en ett brett perspektiv. Inget rätt svar finns, men det finns många lärdomar och tips.
  • Anonym (Uppgiven partner)

    Tack för att ni tar er tid och ge feedback. Det är säkert fler än mig som undrar. Situationen är svår och det finns som sagt inga Rätta svar, men många tips och ideer som mottages tacksamt.

    Tack och kram alla....

    Öppen för fler inlägg :)

  • Anonym (Uppgiven partner)
    border1 skrev 2014-08-23 18:44:04 följande:

    Ts, som anhörig behöver även DU stöd. Ring till någon som vet, som kan svara på dina frågor om hur du ska agera.

    www.gapet.se/anhorig.asp


    typiskt, min kommun var inte med :(
    Ska höra efter via kommunväxeln om anhörigstöd.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Uppgiven partner) skrev 2014-08-23 19:13:20 följande:

    Tack för att ni tar er tid och ge feedback. Det är säkert fler än mig som undrar. Situationen är svår och det finns som sagt inga Rätta svar, men många tips och ideer som mottages tacksamt.

    Tack och kram alla....

    Öppen för fler inlägg :)


    Kram till dig också och stort lycka till!
  • Aniiee

    Måste göra en sak väldigt klar här: Aspergers syndrom (som nu mera kallas för Diagnos inom Autismspektrum, men det skiter jag högaktningsfullt i) är ingenting man behöver vård för.  Eller ens KAN få vård för, i den bemärkelsen. Det är ingen sjukdom, det är ett neuropsykiatriskt tillstånd. Har man asperger mår man inte, per automatik, dåligt. Man kan absolut må dåligt om man har asperger, det säger jag inte att man inte kan, med det handlar oftast isf att man är deprimerad för att man har svårt att hantera livet med sin asperger, eller för att man har/får andra problem som går in i aspergern. Social fobi är rätt vanligt att man får/har, då asperger alltid innehåller ett mått av sociala svårigheter.

    Har man asperger får man inte vård på det sättet. Däremot får man, om man behöver och vill ha, hjälp och stöd i vardagen i form av boendestöd, kontaktperson, arbetsanpassning och/eller -terapi och även samtalshjälp, och annat man kan behöva. 

    Jag är inte sjuk, däremot är min hjärna annorlunda kopplad. Hittills finns det inget sätt att operera om hjärnan.....

    Sen vill jag även säga, TS, att Border1 hade ett bra tips. Du behöver också stöd, vad det än är för fel på din sambo, för det som påverkar den ena påverkar båda, och ni behöver nog stöd både på varsitt håll och tillsammans som par.


    Key change, MOFO!
  • Anonym (Uppgiven partner)
    Aniiee skrev 2014-08-23 19:24:24 följande:

    Måste göra en sak väldigt klar här: Aspergers syndrom (som nu mera kallas för Diagnos inom Autismspektrum, men det skiter jag högaktningsfullt i) är ingenting man behöver vård för.  Eller ens KAN få vård för, i den bemärkelsen. Det är ingen sjukdom, det är ett neuropsykiatriskt tillstånd. Har man asperger mår man inte, per automatik, dåligt. Man kan absolut må dåligt om man har asperger, det säger jag inte att man inte kan, med det handlar oftast isf att man är deprimerad för att man har svårt att hantera livet med sin asperger, eller för att man har/får andra problem som går in i aspergern. Social fobi är rätt vanligt att man får/har, då asperger alltid innehåller ett mått av sociala svårigheter.

    Har man asperger får man inte vård på det sättet. Däremot får man, om man behöver och vill ha, hjälp och stöd i vardagen i form av boendestöd, kontaktperson, arbetsanpassning och/eller -terapi och även samtalshjälp, och annat man kan behöva. 

    Jag är inte sjuk, däremot är min hjärna annorlunda kopplad. Hittills finns det inget sätt att operera om hjärnan.....

    Sen vill jag även säga, TS, att Border1 hade ett bra tips. Du behöver också stöd, vad det än är för fel på din sambo, för det som påverkar den ena påverkar båda, och ni behöver nog stöd både på varsitt håll och tillsammans som par.


    Hej Aniiee.
    Ber om ursäkt att jag kanske lite buffligt klumpar ihop bipolär, Aspergers syndrom osv. Jag är väl medveten om hur Aspergers yppar sig då en nära bekant har denna diagnos. Har haft många diskussioner om detta och i om med detta snappat upp att min partner har drag av de ovan nämnda delarna, mer av vissa delar och mindre av andra. 

    Vad som är tydligt är att hon behöver stöd/hjälp på något sätt, men jag känner att det är en hård mur att ta sig igenom. Alltså att hon själv inte ser problematiken - hon upplever den varje dag, men blir då irriterad på andra runtom, eller att det blir på annat sätt som får oss i omgivningen att bli rädda, ledsna, eller annat.

    Jättesvårt.. Svårare då hon själv inte ser problematiken....

    Det är därför jag är intresserad av hur andra som själva har suttit i samma sits som hon, men som har tagit sig därifrån - alltså på ett eller annat sätt fått stöd... Hur det gått till - från att inte vilja ha hjälp/vård, till att öppna upp och känna att man behöver detta.....och därmed underlätta för sig själv och även sin omgivning.

    Inte lätt ämne, lätt att trampa personer på tårna. Det är inte min avsikt. Försöker bara förstå detta bättre..... för jag orkar inte så mycket mer.
Svar på tråden Hur kom Du till insikt (bipolär, asberges, mm) för att söka hjälp