• Anonym (CV skrivaren)

    Redogöra för föräldraledighet i CV

    Ska jag skriva att jag varit föräldraledig i mitt CV eller ej?

    Jag var på en intervju för ett tag sedan och då undrade rekryteraren varför jag hade luckor i mitt CV och då förklarade jag att det var föräldraledighet. Jag gick hem och petade in förädlraledighet men nu får jag inte ens napp på mina ansökningar längre. Vill ingen ha en småbarnsmor undrar jag.

    Hur gör ni andra?

  • Svar på tråden Redogöra för föräldraledighet i CV
  • sportpappa

    Om föräldraledigheten var från ett år till ett annat så tycker jag inte du behöver skriva det. Då syns inte hålen. Skippa alltså att skriva ut månader eller exakt mellan vilka datum du jobbade på olika ställen.
    Ex.
    2008-2010 Jobb 1
    2011-2014 Jobb 2

    Tada! Inget hål Cool
    Att du sen gick på föräldraledighet i januari 2010 och tog nästa jobb i december 2011 behöver du inte skriva upp för det syns inte.

  • sportpappa

    Det är samma sak med arbetslöshet.
    Jag har varit arbetslös i 9 månader och föräldraledig i 9 månader, men inget syns på mitt CV eftersom det var så korta perioder.
    Att jag har en son har jag nämnt kort i slutet av mitt personliga brev där jag skrivit om min fritid. Att arbetsgivaren förstår att jag varit föräldraledig någon gång under tiden tar jag som självklart. Ålder på barnet bör man inte heller ta upp förrän de frågar efter det. Förskolebarn blir väldigt ofta sjuka och leder till VAB.

  • Anonym (HurGörJag?)

    Hur gör jag då?

    Jag har varit hemma med mitt barn sedan år 2010.
    Jag tog studenten (gymnasiet) i juni år 2010, och barnet föddes i december år 2010. Sedan dess har jag varit hemma med mitt barn. Barnet ska skolas in på förskola nu i höst.

    Hur täcker jag detta "hål" i mitt CV?

  • Anonym (CV skrivaren)

    Har haft en del kortare anställningar/vikariatså det känns svårt att dölja glappen.

    Är det DUMT att skriva förädraledig i mitt CV?

  • Anonym (CV skrivaren)
    sportpappa skrev 2014-08-22 13:40:38 följande:

    Om föräldraledigheten var från ett år till ett annat så tycker jag inte du behöver skriva det. Då syns inte hålen. Skippa alltså att skriva ut månader eller exakt mellan vilka datum du jobbade på olika ställen.
    Ex.
    2008-2010 Jobb 1
    2011-2014 Jobb 2

    Tada! Inget hål Cool
    Att du sen gick på föräldraledighet i januari 2010 och tog nästa jobb i december 2011 behöver du inte skriva upp för det syns inte.


    Bra förslag men jag har haft kortare vikariat.
  • LängtansBlåaBlomma

    Du har inte varit anställd medan du var ledig? I så fall finns ingen anledning att nämna att 12 mån av den anställningen var föräldraledighet.


    kampenmotpco.blogg.se/ - äntligen gravid! BF 1/1 2015
  • Maramina

    Har du haft kortare vikariat hela tiden? För i så fall kan du skriva något i stil med:

    Diverse vikariat 2010-2014, bl.a. på Xxx och Yyy som Z.

  • LängtansBlåaBlomma

    I ditt fall skulle jag göra föräldraledigheten till en merit. Tex

    2010-2014 Föräldraledig

    Hemmamamma med min son. Har utvecklats inom barnskötsel och pedagogik, fyllt dagarna med pedagogisk lek, besök på Öppna förskolan, lagat näringsrik mat och kreativitet.


    kampenmotpco.blogg.se/ - äntligen gravid! BF 1/1 2015
Svar på tråden Redogöra för föräldraledighet i CV