• Anonym (Lina)

    Hur tidigt kan man ta upp barnfrågan?

    Jag är en 35-årig kvinna som har ett helt nytt förhållande med en 25-årig kille. Han pluggar och är klar med utbildningen om ett år, vi bor inte ens i samma stad nu. Vi har pratat om att han ska flytta till mig efter utbildningens slut och söka jobb här. Tidigast då kommer det att vara aktuellt med barn, jag är då 36.

    Vi har dock inte diskuterat barnfrågan än eftersom vi varit tillsammans mindre än två månader (men känt varann längre än så). Jag har tyckt att det varit för tidigt att ta upp den. Jag vet dock hur han ställer sig till den rent generellt och att han absolut vill ha en eller två knoddar. Med mig? Ja, det förmodar jag eftersom han säger att han äntligen hittat rätt, att han aldrig känt så starkt tidigare och att han verkligen vill satsa på mig på alla tänkbara sätt.

    (Jag tror inte att ni kan utgå ifrån en vanlig 25-årig kille i era svar, för han är väldigt mycket mognare än så. Jag har varit ihop med män närmare 40 som ännu inte varit på hans nivå rent mognadsmässigt.)

    I alla fall så undrar jag hur tidigt jag kan ställa honom frågan när han kan tänka sig barn som tidigast? Nu känns absolut för tidigt, men kanske om låt säga ytterligare två månader? Eller är det fortfarande för tidigt?

  • Svar på tråden Hur tidigt kan man ta upp barnfrågan?
  • Anonym (fytiuhjk)

    Svår fråga men den måste ju ställas. Jag tror jag skulle fundera på det noga och samtidigt passa på om chansen kommer. Ni kan ju sitta och prata om något och han säger nåt då kan du ju flika in en fråga hur han ser på det när han ser sig so pappa.

    Alt att du ställer frågan: Hur ser du på oss om ett år? Var tror du vi befinner oss då om vi får drömma lite?

  • Griseknoen35

    Ta upp den så snart du kan. Tänk om han inte vill ha barn? Då måste du ju ta ställning till det. Vill han ha barn så är tiden för dig väldigt viktigt att han vill det snart.

  • Anonym (Lina)
    Griseknoen35 skrev 2014-08-22 14:50:13 följande:

    Ta upp den så snart du kan. Tänk om han inte vill ha barn? Då måste du ju ta ställning till det. Vill han ha barn så är tiden för dig väldigt viktigt att han vill det snart.


    Han vill ha barn, det vet jag eftersom han har sagt det. Jag skulle dock inte dumpa honom oavsett vad, för i min värld är han viktigare än ett barn. Det kommer iaf inte bli förrän jag är runt 36-37, det kan jag säga med säkerhet.
  • Anonym (Lina)
    Anonym (fytiuhjk) skrev 2014-08-22 14:35:33 följande:

    Svår fråga men den måste ju ställas. Jag tror jag skulle fundera på det noga och samtidigt passa på om chansen kommer. Ni kan ju sitta och prata om något och han säger nåt då kan du ju flika in en fråga hur han ser på det när han ser sig so pappa.

    Alt att du ställer frågan: Hur ser du på oss om ett år? Var tror du vi befinner oss då om vi får drömma lite?


    Som jag skrev så vet jag att han vill ha barn, det har han sagt.

    Hur han ser oss om ett år har han också berättat, då har han just blivit klar med sin utbildning och kan flytta till min stad och söka jobb här. Så förhoppningsvis bor vi ihop då.
  • Anonym (Genomskinlig)

    Finta honom. Säg att du är med barn och se hur han reagerar.
    Glöm inte att skriva i tråden...

  • Anonym (Lina)
    Anonym (Genomskinlig) skrev 2014-08-22 15:39:53 följande:

    Finta honom. Säg att du är med barn och se hur han reagerar.
    Glöm inte att skriva i tråden...


    Det skulle jag ALDRIG göra! Sånt där är så jävla dålig stil och det är bara usla människor som gör sånt. Skäms! Hoppas verkligen inte att du menar allvar. Jag hade själv dumpat en kvinna som gjorde så om jag var man, förväntar mig samma behandling tillbaka om jag hade lurat honom. Så nej, inget sånt. Jag vill inte ens påbörja det här med barn själv förrän vi har flyttat ihop. Så tidigast när jag är 36 alltså.
  • Anonym (fytiuhjk)
    Anonym (Lina) skrev 2014-08-22 15:07:30 följande:
    Som jag skrev så vet jag att han vill ha barn, det har han sagt.

    Hur han ser oss om ett år har han också berättat, då har han just blivit klar med sin utbildning och kan flytta till min stad och söka jobb här. Så förhoppningsvis bor vi ihop då.
    Jo, jag såg att du skrev att han ville ha barn. Därav att jag skrev 'när han ser sig som pappa. Menar också att du får utveckla detta att bo ihop till om han även ser att ni börjar med barntankarna. Att skaffa barn innan man har bott ihop en längre tid (för mig minst 2-3 år men du har ju inte riktigt den tiden) är vanskligt och ju tidigare ni är på det klara med var ni står tidsmässigt kring detta desto bättre.
  • Cariol

    Jag har alltid tagit upp det tidigt i mina relationer. Frågat hur de ser på barn och när de tror att de vill bilda familj. Saker kan såklart ändras, men när vi pratat om det tidigt har det varit lätt att prata om även senare. Har inte velat vara i en relation med någon som ser helt annorlunda på familjebildandet än mig. Tänk om han ser barn om 5-10 år?

  • Anonym (Lina)
    Anonym (fytiuhjk) skrev 2014-08-22 15:53:13 följande:
    Jo, jag såg att du skrev att han ville ha barn. Därav att jag skrev 'när han ser sig som pappa. Menar också att du får utveckla detta att bo ihop till om han även ser att ni börjar med barntankarna. Att skaffa barn innan man har bott ihop en längre tid (för mig minst 2-3 år men du har ju inte riktigt den tiden) är vanskligt och ju tidigare ni är på det klara med var ni står tidsmässigt kring detta desto bättre.
    Jag håller med dig om att man helst bör ha väntat 2-3 år innan man skaffar barn, men som du skriver är det ju tyvärr inte möjligt i mitt fall. Men denna gång har jag verkligen valt partner med omsorg och på ett helt annat sätt än vad jag har gjort tidigare. Jag tror på en framtid för oss, för det finns så mycket där som jag tidigare saknat i mina relationer.

    Jag får utveckla resonemanget kring framtidsplanerna helt enkelt. Tack för ditt svar!
  • Anonym (Lina)
    Cariol skrev 2014-08-22 15:53:25 följande:

    Jag har alltid tagit upp det tidigt i mina relationer. Frågat hur de ser på barn och när de tror att de vill bilda familj. Saker kan såklart ändras, men när vi pratat om det tidigt har det varit lätt att prata om även senare. Har inte velat vara i en relation med någon som ser helt annorlunda på familjebildandet än mig. Tänk om han ser barn om 5-10 år?


    Det är en intelligent kille, så att han tror att han kan vänta 5-10 år med att skaffa barn med mig är inte alls troligt. Han är medveten om min ålder och hur kvinnors fertilitet ser ut.

    Om han skulle vilja vänta 5-10 år med barn innebär det ju att han inte är seriös med mig idag, men det vet jag att han är. Han säger att han ser en framtid för oss. Så jag tror då att han även är medveten om att barn får flyttas fram lite i planeringen i hans liv.
Svar på tråden Hur tidigt kan man ta upp barnfrågan?