• Anonym (Kaffedraken)

    Det här med referenser?

    Jag lägger inlägget i psykisk ohälsa eftersom jag mår väldigt dåligt psykiskt av detta och det var den mest korrekta kategorin jag hittade.

    Efter många år borta från arbetsmarknaden pga sjukdom är jag nu frisk och vill ta mig tillbaka. Jag har mycket att ge och energi och engagemang så det räcker och blir över. Jag vill jobba och söker jobb flera timmar dagligen. Justerar mitt CV efter arbetsplats och gör allt jag kan.

    Mitt stora problem är att jag saknar referens, jag har ingen.kontakt med tidigare kollegor och dom få jag frågat ända har inte velat, de tycker att det var så länge sen att de inte har något att tillföra.

    Så hur gör jag? Det verkar hopplöst att få jobb utan referens och när jag går runt och lämnar CV efterfrågas det nästan alltid så jag törs inte gå runt längre.

  • Svar på tråden Det här med referenser?
  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag är i liknande sits som du, utan kontakter eller referenser är det helt omöjligt att få jobb. Mår väldigt dåligt psykiskt av detta, snart har jag inte råd att äta längre!Gråter

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (samma här) skrev 2014-08-22 16:49:20 följande:

    Jag är i liknande sits som du, utan kontakter eller referenser är det helt omöjligt att få jobb. Mår väldigt dåligt psykiskt av detta, snart har jag inte råd att äta längre!


    Jag överväger att be en vän ljuga och vara referens, och säga att hon arbetat med mig. Jag desperat och ja, jag vet att det är oärligt.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Ingen som har några konkreta förslag på en lösning?

    Har ni andra referenser? Har ni inte behövt referenser?

  • Anonym (Kaffedraken)

    Har också varit borta från arbetsmarknaden många år men hoppade på en praktik i 3 månader och gjorde bra ifrån mig och fick på så sätt en referens som kommer att säga massa bra om mig Glad

    Kanske nåt för dig också? Även om det är en liten "omväg" till arbete?

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Linda) skrev 2014-08-22 19:39:18 följande:

    Har också varit borta från arbetsmarknaden många år men hoppade på en praktik i 3 månader och gjorde bra ifrån mig och fick på så sätt en referens som kommer att säga massa bra om mig 

    Kanske nåt för dig också? Även om det är en liten "omväg" till arbete?


    Jag skulle vara väldigt intresserad av praktik, men enligt ams måste jag ha varit arbetslös "lääänge" innan jag får en insats. Jag har varit sjukskriven och inte arbetslös.

    Hur fick du din praktik?
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Linda) skrev 2014-08-22 19:39:18 följande:

    Har också varit borta från arbetsmarknaden många år men hoppade på en praktik i 3 månader och gjorde bra ifrån mig och fick på så sätt en referens som kommer att säga massa bra om mig 

    Kanske nåt för dig också? Även om det är en liten "omväg" till arbete?


    Jag skulle vara väldigt intresserad av praktik, men enligt ams måste jag ha varit arbetslös "lääänge" innan jag får en insats. Jag har varit sjukskriven och inte arbetslös.

    Hur fick du din praktik?
  • Anonym (Kaffedraken)

    Säg att du jobbat som barnflicka i en familj, skriv in det i ditt CV, hitta på ett namn på mamman/pappan i familjen och att de är välkomna att kontakta henne/honom. Skriv ett eget referensbrev, håll det positivt. Var inte för mycket, dvs framställ inte dig själv som en supermänniska, det ska inte vara uppenbart att du själv skrivit det (använd inte det språk som du använder vardagligt. Tex. använder du en viss fras ofta, så ska det inte med i brevet).. Köp ett billigt kontantkort, med ett nytt mobilnummer, och en ny mobil, finns mobiler för runt hundralappen. Ta hjälp av en god vän som får agera mamma/pappa i familjen.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (ingen) skrev 2014-08-22 20:13:04 följande:
    Jag skulle vara väldigt intresserad av praktik, men enligt ams måste jag ha varit arbetslös "lääänge" innan jag får en insats. Jag har varit sjukskriven och inte arbetslös.

    Hur fick du din praktik?
    Fick den ganska snabbt från AF. Har som du varit sjukskriven länge innan och gnällde något infernaliskt inför min handläggare på AF att jag behövde komma igång. Det tog ett halvår och någon jobbsökarkurs senare letade jag själv upp en praktikplats som min handläggare godkände med lite övertalan. (Dock fick praktikplatsen heta arbetsprövning för att bli godkänd)
    Tror man får gnälla sig till det om man inte vill vänta en eeevighet.

    Liksom för dig (och mig) som har varit borta från arbetsmarknaden länge så vet de ju det är näst omöjligt få in foten igen utan lite hjälp.Häng på din handläggare allt du kan.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Linda) skrev 2014-08-22 20:43:05 följande:

    Fick den ganska snabbt från AF. Har som du varit sjukskriven länge innan och gnällde något infernaliskt inför min handläggare på AF att jag behövde komma igång. Det tog ett halvår och någon jobbsökarkurs senare letade jag själv upp en praktikplats som min handläggare godkände med lite övertalan. (Dock fick praktikplatsen heta arbetsprövning för att bli godkänd)

    Tror man får gnälla sig till det om man inte vill vänta en eeevighet.

    Liksom för dig (och mig) som har varit borta från arbetsmarknaden länge så vet de ju det är näst omöjligt få in foten igen utan lite hjälp.Häng på din handläggare allt du kan.


    Oj, jag har inte råd att vänta i sex månader
  • Anonym (Kaffedraken)

    Vet inte om du läst mitt förra inlägg i tråden. Jag anar att det tar emot för dig att vara oärlig, men arbetsmarknaden ser ut som den gör. Har du en lucka i ditt CV, eller saknar kontakter finns risken att du får gå arbetslös länge.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (psst) skrev 2014-08-22 20:19:19 följande:

    Säg att du jobbat som barnflicka i en familj, skriv in det i ditt CV, hitta på ett namn på mamman/pappan i familjen och att de är välkomna att kontakta henne/honom. Skriv ett eget referensbrev, håll det positivt. Var inte för mycket, dvs framställ inte dig själv som en supermänniska, det ska inte vara uppenbart att du själv skrivit det (använd inte det språk som du använder vardagligt. Tex. använder du en viss fras ofta, så ska det inte med i brevet).. Köp ett billigt kontantkort, med ett nytt mobilnummer, och en ny mobil, finns mobiler för runt hundralappen. Ta hjälp av en god vän som får agera mamma/pappa i familjen.


    [quote=73852480][quote-nick]Anonym (psst) skrev 2014-08-22 20:50:00 följande:[/quote-nick]Vet inte om du läst mitt förra inlägg i tråden. Jag anar att det tar emot för dig att vara oärlig, men arbetsmarknaden ser ut som den gör. Har du en lucka i ditt CV, eller saknar kontakter finns risken att du får gå arbetslös länge.[/quot

    Ja det tar emot men det tar emot ännu mer att inte kunna arbeta nu när jag kan. Så jag är helt klart inne på din linje och har redan utvecklat en.plan.

    Men usch vad hemskt det känns! Åh andra sidan skadar det ingen och jag kan få en inkomst. Ska inhandla ett nummer imorgon och jag har hittat en.som kan ställa upp.
Svar på tråden Det här med referenser?