• killingen

    ansvar och resekostnader

    I dagsläget har jag och mitt ex våra två yngsta barn 12 resp. 3 1/2 år gamla varannan vecka. Om några månader ska exet flytta till en annan stad 5,5 mil bort och ska då bara ha sina barn Fre em till söndag kväll eller ev måndag morgon.
    Övrig tid kommer de att bo hos mig. Han kommer oxå att betala underhåll på 1273:-/barn samt att jag kommer att få hela barnbidraget. (Vi har nu halva var).

    Vem ligger ansvaret på att barnen kommer till deras pappa? Vem ska stå för dessa kostnader?

    Exet påstod först att jag skulle se till att lämna barnen på fredag em på tågstationen där han skulle möta upp på väg från jobbet vilket för mig är svårt då jag måste jobba kväll den helgen barnen ska till honom. Sen skulle jag även möta upp dom på stationen måndagsmorgonen kl 07.05 för att själv lämna dom på dagis vilket oxå blir svårt då jag börjar jobba 07.20 några mil bort.
    Efter ett tag gick han med på att själv lösa det varannan gång. Nu har jag dock hört att det är han som själv ska ansvara för att hämta och lämna barnen när han ska ha umgängesrätt med dom samt att kostnaden ska han oxå stå för. Vad gäller? Jag jobbar inom ett yrke med väldigt obekväma arbetstider och mitt jobb har hjälpt till att fixa så jag har kunnat jobba dagtid den veckan jag har barnvecka fram till nu och ska försöka fixa det även när exet flyttat. Pga att jag sen när exet flyttat kommer att gå miste om en hel del ob - tillägg så har jag inte möjlighet att gå ner nåt I arbetstid då det redan är knapert. Tyvärr kommer de se ut som att jag kommer förlora inkomst i form av ob - ersättning i samma nivå med vad jag kommer få i underhåll så varje krona kommer att få vändas på ännu fler ggr när jag nu kommer få ha mina barn på heltid (så gott som) Något jag självklart tycker är underbart även om det kommer bli skit tufft ekonomiskt.
    Vad/hur ska jag gå tillväga?

  • Svar på tråden ansvar och resekostnader
  • Emma jurist

    Hej,

    Det är en inte helt ovanlig situation att föräldrar bor långt ifrån varandra.
    Det framgår av lag att båda föräldrarna ska verka för att barnet får umgås med båda föräldrarna så långt det är möjligt. Vad som också framgår är att den föräldern som barnet bor med ska ta del av de kostnader som uppstår för att träffa den andre föräldern. När kostnaderna fördelas ska hänsyn tas till föräldrarnas ekonomi och till vad som är skäligt i övrigt. 

    Stort lycka till med den framtida boendesituationen!

    avtal24.se/boka

Svar på tråden ansvar och resekostnader