• Äldre 22 Aug 18:03
    766 visningar
    7 svar
    7
    766

    Alla bilkunnigt folk, tips om köp av bil!

    Hej alla bilkunniga människor!


    Tanken är att det kommer bli ett bilköp i framtiden, kanske om nått år eller så. Men eftersom jag kan iiiiiiiiiiiingenting om bilar så behöver jag en hel del kött på benen.Vet varken vilket bilmärke man ska satsa på, eller huvudtaget vad som är bra och inte bra.


    Några saker vet jag, bl.a. att jag är fruktansvärt kräsen. Och jag vet vad jag behöver till "min" bil.


    1: En kombi. Min hund kommer behöva plats när hon blir större, så behöver bra plats för denne. + Smidigt om man får kids i framtiden.
    2: Helst en bensindriven automat. Har testat automat, och är väldigt nöjd med det.3: Dragkrok, drygt att låna någon annans bil om man ska iväg med lilla husvagnen. Och tycker det är smidigast att köpa en som redan har, istället för att köpa separat och möka på den.
    4: Önskar helst en stilren/bekväm (ska väl testas sig fram) och modern utrustning/panel.
    5: Heeelst inte någon ljus klädsel. Gillar modern panel med farthållare och stuffs, men helst inte för "plottrigt". Enkelt, stilrent, snyggt och modernt.


    Samtidigt så är jag inte gjord av pengar, så det här är inte lätt!


    Har kikat runt på blocket, men jag tycker det är så sjukt svårt. Framför allt när jag som sagt knappt inte kan nånting. Finns folk jag kan fråga här hemma. Men det vore gött med massa andra tips och info från er!


    Köp av bil
  • Svar på tråden Alla bilkunnigt folk, tips om köp av bil!
  • Honung­sblomm­an
    Äldre 22 Aug 18:12
    #1

    Skoda Octavia!

  • dberg
    Äldre 22 Aug 18:44
    #2

    Se till att fråga och dubbelkolla bensinförbrukningen på bilen du är intresserad utav, du bör ligga runt 0,6-0,9L/milen blandad körning för en kombi. När du väl ska till och köpa bör du kolla på nätet efter negativa kommentarer om bilfirman du tänker använda, såvida du inte köper nytt.

    Köper du bilen via blocket eller kvarndammen bör du ta med någon som kan bilar. Lyssna på motor och låda efter missljud. Kolla upp bilen via transportstyrelsen, samt bilens historik, krockad tidigare? Kolla att serviceboken är ordentligt ifylld. Är kamremmen bytt (om ej kamkedja) enligt anvisningar i servicehandboken från tillverkaren. Kolla att det inte läcker någonstans, olja, etc. Luktar bilen konstigt. Finns det extranyckel. Fungerar allt det elektriska. Får du med sommar- och vinter-däck, kolla mönsterdjup på alla däck. Provkör alltid bilen innan du bestämmer dig!

    En annan sak att tänka på efter att man ändrat reglerna för detta kan vara huruvida bilen (reg. numret) kommer med en drös obetalda parkeringsböter eller ej. Kolla upp bilen innan du slår till.

  • Äldre 22 Aug 21:34
    #3

    Ett tips är...

    Ska du ha en kombi, med dragkrok, och automat se även till att köpa en
    4WD (4x4) bil, så blir det trevligare att köra, samt säkrare för djur och släp bakom.. du kommer älska det på vintern med :)

    Subaru har helt okej blar, med skön 4wd...

  • Äldre 22 Aug 22:14
    #4
    zZzZz skrev 2014-08-22 21:34:04 följande:
    Ett tips är...

    Ska du ha en kombi, med dragkrok, och automat se även till att köpa en
    4WD (4x4) bil, så blir det trevligare att köra, samt säkrare för djur och släp bakom.. du kommer älska det på vintern med :)

    Subaru har helt okej blar, med skön 4wd...
    Deras Outback med boxersexan är riktigt trevlig, något trång för min smak. Jag kör GMC Yukon, automat, gott om utrymme, 4WD, alla bekvämligheter man kan önska sig. Får dra hur mycket som helst efter sig.
    Om du tar dig dina mörkblå glasögon, så ser världen klarare / tydligt budskap från miljöpartist...
  • Äldre 22 Aug 22:24
    #5

    Nya toyota rav4 funkar klockrent du borde testa ben e nice

  • Äldre 23 Aug 19:17
    #6

    Köp en passat. -06 och framåt. Bra bilar med hög kvalité. Satsar du på en nyare diesel så har du låg bränsleförbrukning men även låg skatt. DSG-automatlådan är bra. 4-motion heter folkvagns fyrhjulsdrift och den kommer från svenska haldex och är jättebra.

  • Äldre 23 Aug 19:39
    #7

    Audi A4 Avant

Svar på tråden Alla bilkunnigt folk, tips om köp av bil!