• Anonym (Vågar inte ha sex...)

    Berätta om underlivsproblem

    Min son föddes för 12 veckor sedan nu och jag har problem med läckage samt smärtor i underlivet. Smärtan är i vardagen helt ok och jag glömmer det långa stunder så jag kan verkligen leva med det. Har varit på koll angående läckaget men det är liksom bara "gör en miljon knipövningar" som gäller i detta läge. Och det gör jag och har gjort sen dag ett. 

    Nu till det stora problemet. Jag har inte berättat detta för min man. Jag skäms bara något så oerhört. Detta gör också att jag inte känner att jag kan ha sex med honom. Delvis pga. smärtan men främst för att jag skulle läcka och det skulle komma lite kiss eller värre, lite avföring under tiden. Vill verkligen inte att detta ska förstöra vår relation. 

    Just nu är min man förstående och säger att vi väntar med vaginalt sex tills jag läkt helt osv. men jag är så orolig att det inte blir bättre. Han kommer ju inte vilja leva utan sex för alltid! Jag fattar att jag nog borde berätta detta för honom, men hur???

  • Svar på tråden Berätta om underlivsproblem
  • Anonym (Wildrat)

    Jag vet inte riktigt. För oss tog det 6 månader innan vi hade sex dels pga jag hade ont dels för att jag var nervös över att vara väldigt annorlunda där nere.

    Smärtan visade sig vara pga bakteriell vaginos. Har haft det ofta men symptomen var annorlunda då. Efter antibiotikabehandling kändes det bättre och vi kunde ha sex igen...

    Ring Gyn och boka tid så de får kolla om du också har bv. Väldigt onödigt att ha ont av en behandlingsbar sjukdom. Kanske kan de hjälpa dig med smärtan om det inte är bv. Sen ringer du urolog och bokar tid där. Läste en som rekommenderade en behandling med elstimulering för att knipa så man slipper urinläckage. Kanske hjälper det mot allt läckage men det vet ju de.

    Sen berätta för din man... Kanske det är lättare att berätta hur det är när du bokat tid?

  • Anonym (ok)

    Vaginalt sex är ju inte lika med sex. Ni kan ha smeksex istället. Lämnar han dig för att han inte får vaginalt sex är han ingenting att ha.

  • Anonym (Vågar inte ha sex...)
    Anonym (ok) skrev 2014-08-22 19:28:06 följande:

    Vaginalt sex är ju inte lika med sex. Ni kan ha smeksex istället. Lämnar han dig för att han inte får vaginalt sex är han ingenting att ha.


    Nej självklart inte. Det har vi också! Han har sagt att han tycker det är tråkigt att inte få se mig njuta dock. Jag tror aldrig att han skulle lämna mig för detta, men det är väl klart att det inte är kul för honom.

    Vill mest höra om hur andra berättat om dessa problem?
  • Anonym (Vågar inte ha sex...)
    Anonym (Wildrat) skrev 2014-08-22 19:22:47 följande:

    Jag vet inte riktigt. För oss tog det 6 månader innan vi hade sex dels pga jag hade ont dels för att jag var nervös över att vara väldigt annorlunda där nere.

    Smärtan visade sig vara pga bakteriell vaginos. Har haft det ofta men symptomen var annorlunda då. Efter antibiotikabehandling kändes det bättre och vi kunde ha sex igen...

    Ring Gyn och boka tid så de får kolla om du också har bv. Väldigt onödigt att ha ont av en behandlingsbar sjukdom. Kanske kan de hjälpa dig med smärtan om det inte är bv. Sen ringer du urolog och bokar tid där. Läste en som rekommenderade en behandling med elstimulering för att knipa så man slipper urinläckage. Kanske hjälper det mot allt läckage men det vet ju de.

    Sen berätta för din man... Kanske det är lättare att berätta hur det är när du bokat tid?


    Tack för alla tips! Ska genast kolla allt detta! 

    Ja, kanske är det lättare att berätta när jag själv pratat mer med gyn om det... Känns så otroligt pinsamt, känner mig verkligen totalt misslyckad. Tänker hela tiden på vad jag gjorde fel liksom.. Men det är ju inget att älta nu. 
  • Anonym (ok)
    Anonym (Vågar inte ha sex...) skrev 2014-08-22 19:33:21 följande:
    Nej självklart inte. Det har vi också! Han har sagt att han tycker det är tråkigt att inte få se mig njuta dock. Jag tror aldrig att han skulle lämna mig för detta, men det är väl klart att det inte är kul för honom.

    Vill mest höra om hur andra berättat om dessa problem?
    Kan du inte njuta av smeksex? Eller varför får han inte se dig njuta? Njuter du endast av vaginalt sex?
  • Anonym (2+3)

    Med min första man tog det nästan ett år innan jag kunde ha sex med honom. Jag var klippt och han var stor, det gjorde jätteont första gången. Det var lättare andra förlossningen när jag bara sprack och fick en sfinkterruptur, då blev jag fortare återställd. Det är viktigt att prata om det så han inte känner sig dum, han kanske tror att du inte bryr dig om honom på samma sätt längre och så ligger det egentligen någonting helt annat bakom varför du inte vill. 

  • Anonym (Vågar inte ha sex...)
    Anonym (2+3) skrev 2014-08-22 19:49:48 följande:

    Med min första man tog det nästan ett år innan jag kunde ha sex med honom. Jag var klippt och han var stor, det gjorde jätteont första gången. Det var lättare andra förlossningen när jag bara sprack och fick en sfinkterruptur, då blev jag fortare återställd. Det är viktigt att prata om det så han inte känner sig dum, han kanske tror att du inte bryr dig om honom på samma sätt längre och så ligger det egentligen någonting helt annat bakom varför du inte vill. 


    Åh usch... Alltså vi gör ju annat, hånglar, jag suger av honom och så. Försöker ta initiativ minst två gången i veckan just för att han ska känna att jag vill. Kanske låter dötråkigt att göra så, men när jag själv inte känner lust på samma sätt behöver jag påminna mig med ett hemligt schema ;)

    Men skulle inte låta honom komma i närheten av mitt underliv. Att det skulle göra lite ont bryr jag mig egentligen inte om, det kan jag stå ut med för hans skull. Mest läkageproblemen som jag inte klarar av... Sen förstår jag att du haft mycket mer ont än mig och att det är annorlunda då.

    Tror inte någon vill ligga med en person som skulle kunna kissa på en lite när som. Om man inte har en sådan fetisch dvs. Men jag vet inte hur jag ska berätta detta på ett ok sätt utan att han blir helt avtänd för all framtid. Tror inte han är medveten om att man kan få sådana här problem efter en förlossning utan mer när allt är läkt är det som vanligt. 
  • Anonym (ok)

    Dina läkageproblem kan man ju operera, är en enkel operation och över 90 % blir helt av med sitt läckage. Men varför har han inte läst på om eventuella problem som kan uppstå med dig vid en förlossning? Han kan ju inte tro att alla blir helt återställda, för så är det ju verkligen inte. Skulle jag föda barn hade jag föreberett min man med artiklar där han kan läsa att alla inte blir återställlda och vilka problem man kan få. Varför gjorde du inte det?

Svar på tråden Berätta om underlivsproblem