• kaffe

    Jäkla lärare!

    Så har skolorna börjat igen. En av barnen har börjat 4:an nu i höst. I 3:an började klassen läsa engelska och hade då en annan lärare än deras ordinarie som undervisade i engelskan.

    Veckan innan skolavslutningen hade klassens ordinarie lärare ett utvecklings- och avslutningsamtal med varje elev och föräldrar . Eleverna fick muntliga omdömen i samtliga ämnen inkl engelskan. Jag har haft koll på hur det gått för mitt barn under hela året så det hans "fröken" sa var ingen direkt överraskning. Hon har kört en öppen linje och klagat på barnen (inklusive mitt barn) när det varit befogat och talat om vad dom behövt öva mer på. 

    Detsamma trodde jag när det gällde engelskan. Jag har några gånger under årets gång lite kort, i samband med att jag hämtat mina barn från skolan, frågat engelskaläraren hur det går för mitt barn, om han hänger med som han ska eller om det är något han behöver träna extra på. Varje gång har jag fått samma svar: Han är jätteduktig, är flitig på att räcka upp handen, har bra uttal och är en av dom få som alltid gör sin läxa.

    När engelskaläraren  sin slutbedömning skrev att han inte nådde upp till målet blev jag därför heligt förbannad. Inte för att han inte blev godkänd, det är hon som gör bedömningen, utan för att hon inte vid ett enda tillfälle kontaktat oss föräldrar. Inte heller när jag aktivt frågat har hon sagt annat än att han är jätteduktig. Hade vi bara vetat så hade vi självklart ägnat mer tid åt att träna med sonen. Det som gjorde mest ont var ändå att se hur ledsen sonen blev över beskedet att han inte klarade nivån för godkänd. Flera gånger under sommarlovet har han kommenterat detta med en ledsen uppsyn. Jag fick aldrig något tillfälle att prata med hans engelskalärare, för hon hade dragit på semester, så jag bestämde mej för att låta det vara över sommaren och ta tag i det nu till hösten igen.

    Så, i dag har jag haft ett samtal med sonens engelskalärare. Jag bad om en förklaring till omdömet, att få specificerat vad det är som gör att han inte når upp till godkänt-målet och att få information om vad det är han behöver jobba på och materialhänvisning. Läraren skruvade på sej och sa att det fanns inget mer han kunde träna på och han gick ju bara i 3:an.  Hon hade för övrigt gett samtliga barn i klassen underkänt så det behövde jag inte se så allvarligt på!

    Det var då jag var nära att säga: lärarjävel. (men det gjorde jag förstås inte). Om man nu bedömer att en elev inte når upp till målet är man som lärare då inte skyldig att informera både föräldrar och eleven om det under läsårets gång så att man har en ärlig chans att nå upp till godkändnivån?  Det som gör mej mest irriterad var hennes inställning att det inte är viktigt att min son (och hela klassen) ligger under nivån för godkänd och att hon inte tycker man som förälder behöver bry sej om det! Vad ger det för signaler till barnen?

    Är det jag som är dum  som försöker lära mina barn att skolan är viktigt, eller är det läraren som är dum som inte fattar att hon genom att säga att mitt barn gjort sina hemläxor och alla uppgifter i skolan perfekt men ändå inte når upp till nivån godkänd i och med det visar att hon själv är inkompetent?

  • Svar på tråden Jäkla lärare!
  • Sarita

    Det finns väl inga mål för tredje klass, målen är för sjätte klass så klart att ingen i klassen nått dem. Man ger inga betyg och tydligen borde hon formulerat omdömet tydligare så ni begrep. Stackars din son...

  • Anonym (Xc)

    Min första tanke är vad hon är för en lärare som får så många underkända elever? Får en lärare så pass många underkända så är det hon som brister mer. Och jo självklart ska du som förälder ha information om hur det går och då självklart veta hur det går i specifika ämnen.

  • Harmagedon

    Det verkar faktiskt vara helt på sin plats med ett litet "lärardjävul" här. Riktigt ondskefullt gjort. Att bara lämna hela klassen med icke godkänt utan vidare förklaring.

    Och ja, om inget att barnen i hennes klass nåt upp till målet så är det hon som misslyckats.

  • Anonym (Xc)
    Sarita skrev 2014-08-22 23:35:18 följande:

    Det finns väl inga mål för tredje klass, målen är för sjätte klass så klart att ingen i klassen nått dem. Man ger inga betyg och tydligen borde hon formulerat omdömet tydligare så ni begrep. Stackars din son...


    Mål och mål men det finns en läroplan och det finns ju på ett ungefär vad en tredjeklassare ska kunna.
  • Anonym (Xc)
    Harmagedon skrev 2014-08-22 23:38:00 följande:

    Det verkar faktiskt vara helt på sin plats med ett litet "lärardjävul" här. Riktigt ondskefullt gjort. Att bara lämna hela klassen med icke godkänt utan vidare förklaring.

    Och ja, om inget att barnen i hennes klass nåt upp till målet så är det hon som misslyckats.


  • Anonym
    Sarita skrev 2014-08-22 23:35:18 följande:

    Det finns väl inga mål för tredje klass, målen är för sjätte klass så klart att ingen i klassen nått dem. Man ger inga betyg och tydligen borde hon formulerat omdömet tydligare så ni begrep. Stackars din son...


    Nej, man ger inga betyg, men det finns väl ändå riktlinjer vad man ska kunna  när man gått ut tredje klass, antar jag?  Engelskaläraren bedömde ju att ingen av barnen nådde den gränsen.


  • kaffe

    Varför blev jag anonym i inlägg 6? Hur som helst så var det jag som skrev inlägget.

    Ni som jobbar som lärare, vad kan man som förälder ställa för krav? Klassen ska ha samma lärare i engelska i hela mellanstadiet. Jag vill att mitt barn ska få chans att lära sej engelska ordentligt så att han när han går ut 6:an ska vara godkänd. Och om han mot förmodan inte skulle bli det kan jag acceptera det om orsaken är han själv, men inte att det beror på  en kass lärare.

  • Anonym (L)

    Det finns inga som helst mål för åk 3, inga riktlinjer eller liknande heller. Det finns ett centralt innehåll läraren ska ta upp, men inget om hur väl eleverna ska klara av vissa saker.

    Det enda som finns är kriterierna för åk 6 och åk 9. Då om läraren går på kriterierna för åk 6 är det inte konstigt att ingen elev når målen, men varför skriva det till alla då? Risken finns att skolan/kommunen /huvudmannen har en blankett läraren ska använda där detta ska skrivas, men det är ren idioti. Lyft frågan till skolledningen, det är stor chans att det ligger på en nivå ovanför läraren, att läraren fått order om att du måste göra si eller så. Eller så har läraren missförstått instruktionerna från ledningen.

    En trygg lärare hade dock vägrat denna idioti om det nu är order uppifrån.

  • Erki

    Om det är som för min dotter så är målen för vissa ämnen satta så att det är först i åk 6 man ska vara godkänd. Engelska är ett sådant ämne. Det står med i listan med omdömen men ingen i klassen har fått grönt där då ingen är lika duktig som en 6:e klassare.

  • Sarita
    Anonym (Xc) skrev 2014-08-22 23:40:13 följande:
    Mål och mål men det finns en läroplan och det finns ju på ett ungefär vad en tredjeklassare ska kunna.
    Nej, tyvärr gör det inte det. Om inte skolan har en lokal kursplan där det finns med, möjligen.
  • Punkster

    Det finns som sagt inga mål i engelska för åk 3, bara för åk 6 och 9. Hur man då som skola väljer att utforma sina omdömen för elever i övriga årskurser kan då såklart se lite annorlunda ut. Där jag själv jobbar så görs en presumtiv bedömning, kommer eleven att som det ser ut nu nå målen i åk 6? Har man istället valt att bedöma efter de mål som finns för åk 6 så är det ju inte så konstigt om ingen når upp till dem.


    Innan du drar förhastade slutsatser om lärarens kompetens och annat så tycker jag att du ska skicka ett mail till rektorn och fråga hur man har valt att göra på den här skolan. 

  • Kaede
    Anonym skrev 2014-08-22 23:54:47 följande:
    Nej, man ger inga betyg, men det finns väl ändå riktlinjer vad man ska kunna  när man gått ut tredje klass, antar jag?  Engelskaläraren bedömde ju att ingen av barnen nådde den gränsen.
    Det blir upp till läraren och/eller skolan att precisera en rimlig nivå i åk 3. Inget krav vad jag vet. Däremot tycker jag att det är helt förkastligt att läraren inte kan ge svar på vad eleverna behöver träna på för att nå målen. För det måste han/hon ha en aning om. Det hade ju också varit rimligt att ni föräldrar hade blivit informerade tidigt på läsåret om att läraren kategoriskt underkänner alla elever i åk 3 då de ju mest troligt inte kommer att nå lägsta nivån för åk 6 i åk 3.

    Ett annat alternativ är ju att läraren iaf kan tala om vilka arbetsområden de arbetat med i åk 3 och hur eleverna klarat av dem. 
  • Kaede

    Det jag vänder mig mot som lärare är att hon inte verkar veta själv hur hon har tänkt. För det är ju ändå det viktiga. Att läraren har en plan hon följer, med en struktur, så att hon på så sätt kan bedöma och följa varje elev. Hade jag gjort likadant hade du inte mött en lärare som skruvade på sig utan lugnt förklarade att så här jobbar jag därför att, här kan ni läsa på var jag hämtar stöd för mitt arbetssätt och det här kan ditt barn so far. Samt bett om ursäkt att ni inte fått det förtydligat innan slutet på läsåret förstås.

Svar på tråden Jäkla lärare!