• zikzak

    Tycker du att Sverige borde legalisera cannabis?

    Jag personligen ser inget direkt fel med att legalisera det, dock är jag medveten om att man kan få psykos av det men det kan man faktiskt få av alkohol också. Mina argument varför det borde vara lagligt kommer här nedanför:

    Till skillnad från alkohol gör inte marijuana att man blir aggressiv och våldsam.

    Marijuana är inte särskilt beroendeframkallande alls, varken cannabis eller hasch, jag har rökt på extremt mycket, gjorde det i ett års tid nästan non-stop.

    Langarna kan ha lagt precis vad fan som helst i gräset, det kan vara allt från råttskit till farliga kemikalier, om man köper i butik vet man iaf. vad man får.

    Så, nu vill jag höra era åsikter!

  • Svar på tråden Tycker du att Sverige borde legalisera cannabis?
  • DJÄVULENS HÖGRA HAND

    Är väl absolut inte några garantier för att det hamnar i en butik eller apotek. Läser du inte i media?

    Hur många läkemedel når inte konsumenterna som är kopior från Asien? Hur många ton hästkött har inte sålts som nöt? Vad ger det för garantier menar du? Absolut noll om vi ska vara ärliga, så länge någon tjänar pengar på en vara så kommer du ha någon som försöker komma billigat undan och så ett sabotage slinker nog lika lätt igenom på hyllan som i fickan på gatan!!!

  • Anonym (hmmm)

    Kan i viss mån förstå att man vill legalisera cannabis, främst för medicinskt bruk.

    Dock vore det skönt att slippa det otroligt korkade argumentet att alkohol också är farligt. Ur den synpunkten ska man absolut inte legalisera: två fel gör inte ett rätt.

  • Gert

    Cannabis luktar så otroligt starkt, man känner lukten på hundra meters avstånd och det är jag inte bered att godta.

  • sportpappa

    Jag är mot att alla typer av rökning. Jag har själv rökt i 14 år och även testat marijuana några gånger. Något dummare än rökning är svårt att hitta.

    Jag ser inga skäl till att det ska legaliseras. Om enda skälet är att det är ett bättre berusningsmedel än alkohol så är det ett fruktansvärt dåligt argument. Vi behöver inte ännu fler berusningsmedel. Hellre färre. Det kanske är dags att skaffa sig några andra intressen om man behöver vara påverkad.

  • Anonym (!!)

    Uhm, nej man kan inte få psykos av det, det är en svensk seglivad myt som folk bara upprepar utan att tänka sig för.


    rätt


    Rätt, cannabis är inte beroendeskapande alls, i motsatsen till alkohol där abstinens kan döda.
    Cannabis kan på sin höjd betraktas som vanebildande.


    Delvis rätt, cannabis blandas inte speciellt ofta vi har haft en sväng med socker eller glas doppad marijuana och soaphasch men i grunden händer det i princip aldrig, i motsatsen till andra droger som också bör legaliseras av samma anledning som heroin där minsta feldosering kan vara dödlig.


    Sedan missade du det viktigaste, det är medicin som borde vara tillgänglig för alla i behoc och cannabis är verksam mot tusentals olika åkommor.


    Det är inte kriminella skrupulösa internationella ligor som ska sitta på en lukrativ miljardmarknad, det ska samhället och dess invånare nyttjas av.


    Det kostar 20 + miljarder om året att bedriva häxjakt på så kallade "knarkare" med propaganda rättsväsendet och allt vad som hör till, jag tycker dom pengar passar bätre i vården än hos polisen.


    Vidare på samma tanke, polisen har noll kunskap om droger, det är läkare som är bildade på hur människan fungerar och olika tillstånd man kan få, droger bör våra vårdens fråga för ingen blir botad av att bli förföljd av beväpnade hejdukar ute efter en.


    vi skapar ett helvete på jorden med förbud, dags att lägga ner det och låta folk vara fria i vårt så kallade fria samhälle, har svårt att se frihet i att stat bestämmer i vad enskilnd medborgare får stoppa i sig och ger sig rätten att bestraffa fel substanser.


    Det är skattebekostad modern slaveri och inget annat.


     

  • Anonym (!!)
    Gert skrev 2014-08-23 07:26:46 följande:

    Cannabis luktar så otroligt starkt, man känner lukten på hundra meters avstånd och det är jag inte bered att godta.


    Jag antar att du propagerar nu för förbud av parfym? *facepalm*


     


    sportpappa skrev 2014-08-23 08:38:38 följande:

    Jag är mot att alla typer av rökning. Jag har själv rökt i 14 år och även testat marijuana några gånger. Något dummare än rökning är svårt att hitta.

    Jag ser inga skäl till att det ska legaliseras. Om enda skälet är att det är ett bättre berusningsmedel än alkohol så är det ett fruktansvärt dåligt argument. Vi behöver inte ännu fler berusningsmedel. Hellre färre. Det kanske är dags att skaffa sig några andra intressen om man behöver vara påverkad.


    Ja det har du rätt i, det är drogen som skördar flest liv på jorden, mer än alla andra droger kombinerade.


    Ganska dumt att röka tobak, felet du gör däremot är att klumpa ihop rökning och rökning.


    1. tobak är drogen som skördar flest liv, cannabis är drogen som skördar noll  liv.
    2. tobak är starkt beroendeframkallande, det sägs det är lika svårt att lägga ner det som heroin, cannabis är inte beroendeframkallande.


    Korkat att röka tobak ja, inget som kan tillämpas på en lätt drog som cannabis.


    Du har ett par anledningar till legalisering i inlägg 5.
    Att det är ett bättre berusningmedel är mycket hållbart argument, alkohol står bakom 80 % av vålds och sex brott, cannabis står bakom noll, alkoholens baksida kostar samhället miljarder cannabis behöver inte kosta nått, alkohol skördar tusentals liv årligen bara i sverige cannabis skördar noll, du kan inte jämföra en dödlig nervgift med cannabis som är inte toxiskt nog att skada en människa.


    Vi behöver ABSOLUT vettigare alternativ till alkohol, om inte för skadlighetens skull så för nått så enkelt att en berusning medel kan inte passa miljarder av människor, vi har olika smaksinne och föredrar olika upplevelser.
    Man kan sedan ha tusentals olika hobbys och fortfarande föredra att koppla av eller bara skita i allt för stunden.


     


     

  • Gert
    Anonym (!!) skrev 2014-08-23 13:16:12 följande:

    Jag antar att du propagerar nu för förbud av parfym? *facepalm"


    Parfym luktar inte på 100 meters avstånd, vilket cannabis gör. Och man kan heller inte bli passiv hög av parfym som man kan bli av cannabis.
  • Mamori

    Nej pga att det är olagligt i större delen av världen och skulle vi legalisera så skulle så gott som alla missbrukare av detta komma hit och dra ner samhället när alla var på samma plats. Däremot om det hade varit lagligt i resten av världen så hade det lika gärna kunnat vara det här också.

  • Anonym (!!)
    Gert skrev 2014-08-23 13:22:20 följande:
    Parfym luktar inte på 100 meters avstånd, vilket cannabis gör. Och man kan heller inte bli passiv hög av parfym som man kan bli av cannabis.

    Du kan inte bli "passivt hög" såvida inte du sitter i en oventilerad garderob med en gäng på tio som röker för glada livet.


    Parfym luktar absolut kraftigare för den finns på alla och man kan inte undvika det, cannabis däremot som en produkt skulle eventuellt dofta på försäljningsställen.


    Som det är idag säljs den fritt på gatan, känner du cannabis doft överallt?


    Vid enstaka tillfällen har jag känt doften i nån park när jag fick för nära rökande folk.
    inte ens på Chris luktar det "överallt"


    För den delen så kan man inta cannabis på en gäng doftfria metoder, behöver inte röka den om man är hälsomedveten.


     

  • Anonym (!!)
    Mamori skrev 2014-08-23 13:25:18 följande:

    Nej pga att det är olagligt i större delen av världen och skulle vi legalisera så skulle så gott som alla missbrukare av detta komma hit och dra ner samhället när alla var på samma plats. Däremot om det hade varit lagligt i resten av världen så hade det lika gärna kunnat vara det här också.


    Holland som har länge haft en human inställning, som är dubbel så stor befokningsmängd än Sverige och som gynnas av drogturism har i princip samma antal brukare som sverige, undrar hur det kommer sig ...
    vi har samtidigt DUBBEL mängd missbrukare mot det humana landet ...


    Så det är ännu en upprepning av svensk propaganda, knarkande kommer explodera om vi släpper skitet fritt heter det, att det inte kan bli mer fritt, lagen skapar lockelse som ungar faller för och det kostar absurda mängder resurser och mänsklig lidande tänker inte folk på.


     

Svar på tråden Tycker du att Sverige borde legalisera cannabis?