• randomname17

    mens utomlands? panik!

    hej, jag är bara tretton är, hittade inga andra forum jag kunde skriva i..
    jag fick min mens för två år sedan,
    jag hatar blod och får alltid mens när vi ska utomlands..
    nu är det så att vi ska utomlands på tisdag,
    skulle fått min mens den här veckan, (brukar börja på tisdag)
    men har inte fått den än.. vill inte spendera en till semester utomlands att ljuga för att inte behöva bada..
    mens är ett riktigt pinsamt ämne för mig och jag kan inte ens prata om det hemma, har till och med svårt med att fråga min mamma om hon kan köpa bindor..
    det är också ett problem..
    jag har aldrig använt tampong, jag är rädd att stoppa upp grejor där, jag är riktigt rädd för blod och tänker hela tiden att något kommer spricka eller göra ont.
    vill inte börja med tampong, vad ska jag göra? jag har panik.
    jag har haft mens när vi var utomlands de sista 3 gångerna, mensen förstör allt..


    panik
  • Svar på tråden mens utomlands? panik!
  • Ramborg

    Förstår att det är jättejobbigt! Jag hade lika jobbigt i din ålder. Jag simtränade flera gånger i veckan. Och tränaren var ganska sträng. Att försöka slingra sig ur träningen varje månad var inte kul.

    Jag föreslår att du ändå provar tampong. Det finns olika storlekar, välj den minsta. Och om du känner dig obekväm med att sätta in den med fingrarna så finns det modeller med en slags hylsa så man slipper röra. När tampongen sitter rätt ska du inte känna att den finns där, du kan bada precis som vanligt! Glöm bara inte att byta den ofta, och använd binda på natten. Och tänk på att avloppen utomlands ofta är känsliga. Spola inte ner dem, det kan bli pinsamt om det blir stopp och någon måste komma och rensa. Svep in i mycket toapapper och släng i den lilla soppåsen som brukar finnas på toa.

    Ha en trevlig semester!


    42.
  • bibo

    Det finns även något som heter mooncup eller menskoppen. Den är skonsammare än tamponger och du kan bada utan problem med den :)

  • Anonym

    tack, jag tror min syster lämnade ett tampong paket med en tampong kvar i sen hon hade mens.. borde jag träna?

  • Anonym (Piller)

    Skrev ett långt inlägg som försvann :(

    Det finns tabletter du kan äta som skjuter upp mensen upp till 10 dagar. Du måste dock få dem utskrivna på recept och du måste börja äta dem innan mensen kommer.

    Hör med en läkare. Kommer inte ihåg exakt vad de heter.

    Har ätit det två gånger när min mens skulle ha kommit under en semester och på så vid klarat mig utan den tills jag kom hem.

    Lycka till!

  • Ramborg

    Det kan vara lite meckigt att få tampongen rätt i början. Kan vara bra att träna. Kolla så det inte är en jättestor storlek bara, för då gör det bara ont.


    42.
  • Anonym (bt)

    Hej! 
    Köp tampax som har hylsor och prova. De är jättelätta att använda, går i princip inte att få fel. Jag hade jättesvårt att använda tampong när jag var yngre, vågade inte testa för ens jag var 16, men med tampax blev det lättare. 

  • Anonym (anon)

    tänkte just på hur folk brukar säga att tamponger svullnar upp av blod, kommer på panik om jag skulle ta ut en tampong full med blod, har aldrig använt det förr..

  • Anonym (bt)
    Anonym (anon) skrev 2014-08-23 07:32:04 följande:
    tänkte just på hur folk brukar säga att tamponger svullnar upp av blod, kommer på panik om jag skulle ta ut en tampong full med blod, har aldrig använt det förr..
    Du behöver inte titta på tampongen. Men om du känner så så måste ju en binda kännas värre? Det går ju liksom inte att undgå blodet då... 
    Sen kanske du skulle fundera på att prata med någon om detta, skolsyster kanske? Kuratorn? Du ska ha mens i många år framöver och du ska inte behöva känna såhär över något som är helt naturligt. 
  • Anonym (anon)

    men jag får ångest varje gång jag ska duscha osv..

    hatade binda i början men det är okej nu..

    men jag är fortfarande livrädd, kan något spricka när jag stoppar in tampongen?

    jag blöder mycket de första dagarna och brukar använda libresse's bindor, känner mig trygg med dom.

    hur vet man när tampongen är full med blod eller att man ska byta?

    fattar ingenting, är riktigt feg också, törs nog inte..

  • Anonym (bt)
    Anonym (anon) skrev 2014-08-23 07:47:37 följande:
    men jag får ångest varje gång jag ska duscha osv..
    hatade binda i början men det är okej nu..
    men jag är fortfarande livrädd, kan något spricka när jag stoppar in tampongen?
    jag blöder mycket de första dagarna och brukar använda libresse's bindor, känner mig trygg med dom.
    hur vet man när tampongen är full med blod eller att man ska byta?
    fattar ingenting, är riktigt feg också, törs nog inte..
    Nej, inget kan gå sönder av en tampong. Det är HELT OMÖJLIGT! :) 
    Hur ofta man ska byta lär man sig efter ett tag, det är olika beroende på hur mycket man blöder och vilken tampong man använder. Byt ofta i början, kanske t o m varannan timme så kommer du snart lära dig hur ofta du behöver byta. 
    Kan du inte prata med din mamma om detta? Syrran kanske? 
  • Ramborg

    När du ska ta ut tampongen drar du i det lilla snöret. Dra inte för fort, så gör det inte ont. Om du byter för sällan märker du det på att det kommer ut lite blod.


    42.
  • Anonym (Primolut)

    Primolut heter tabletterna som skjuter upp mens.

    Ska du ändå inte försöka prata med din mamma? Jag vet att det känns pinsamt men hon kommer nog inte tycka det. Kan vara skönt att ha någon att prata med och få hjälp och råd av.

Svar på tråden mens utomlands? panik!