• Nerd
    Äldre 23 Aug 07:41
    2300 visningar
    25 svar
    25
    2300

    Att kunna sätta babyskyddet på barnvagnschassit - bra eller onödigt?

    Som rubriken lyder, är det bra att kunna sätta babyskyddet på barnvagnschassit eller är det en onödig grej.
    Jag tror det kommer se udda ut med ett litet babyskydd på ett stort chassi?
    Skiljer 2000 kr mellan att kunna och inte kunna göra det för våran del.
    Babyskyddet kan man ha 6 månader och sedan måste man ju ändå köpa nytt.
    Är det värt det?

  • Svar på tråden Att kunna sätta babyskyddet på barnvagnschassit - bra eller onödigt?
  • Äldre 23 Aug 08:02
    #1

    Det verkar som du redan bestämt dig att det är onödigt så varför köpa?

    Personlig kommer jag att köpa till nästa barn fast jag inte hade till första. Vi använde babyskyddet i ett år, eftersom våran dotter är väldigt liten i storleken.

    De gånger jag saknar ett chassi är när man ska springa in på en affär en snabbis precis när bebisen somnat i bilstolen. Då slutar det med att jag släpar bilstolen på ena armen istället för att packa upp vagnen = snedbelastning och ont i ryggen.

  • Äldre 23 Aug 08:02
    #2
    Nerd skrev 2014-08-23 07:41:16 följande:

    Som rubriken lyder, är det bra att kunna sätta babyskyddet på barnvagnschassit eller är det en onödig grej.
    Jag tror det kommer se udda ut med ett litet babyskydd på ett stort chassi?
    Skiljer 2000 kr mellan att kunna och inte kunna göra det för våran del.
    Babyskyddet kan man ha 6 månader och sedan måste man ju ändå köpa nytt.
    Är det värt det?


    Jag sakna att kunna göra det jätte mycket med sonen,då han alltid somna i bilen. Så denna gång blir de. Men de blir inte jätte mycket dyra för oss fästena till vagnen kostar inte jätte mycket babyskyddet är väl lite dyrare än ett typ brio Primo.
  • Äldre 23 Aug 08:14
    #3

    Vi har bestämmt oss för att köpa ett babyskydd som går att klicka på barnvagnen. Dels för att slippa bära runt på en sovande unge i babyskyddet, eller då riskera att väcka den genom att bära upp ungen och lägga den i vagnen. Sen har vi än så länge en lite mindre bil och det är guld värt att inte behöva ha med sig "hela" barnvagnen när vi bara tex ska handla eller liknande. Liggdelen tar ju lite plats.

  • Äldre 23 Aug 08:17
    #4

    När vi handlade ställde vi skyddet i kundvagnen. Annars tog vi ofta upp och satte barnet i sjal. Det vaknade sällan.

  • Nerd
    Äldre 23 Aug 08:20
    #5

    grejen är den att vi beställde igår men jag har fått lite penga-ångest..

    min sambo tyckte att vi gjort ett bra val och har inte ångrat sig.

  • Äldre 23 Aug 08:23
    #6

    Har det till min  tremånaders...
    Det bästa vi köpt till henne.

    Så skönt att slippa släpa det tunga babyskyddet när man inte vill rycka upp en sovande lugn bäbis.

    Och nu när hon börjar bli lite större och inte alls tycker det är kul all ligga platt utan vill kika runt lite så är det perfekt.

  • Myc
    Äldre 23 Aug 08:41
    #7

    Självklart val för min del. Avskyr att bära babyskydd. Otympligt och tungt. Hade otroligt mkt användning av det tidigare och köper denna gång oxå. Valet kan bero på vilken vagn man har såklart och hur enkel/svårt chassit är att fälla. Jag köpte sulky tidigt förra gången och använde sulkyn till babyskyddet (quinny zapp + maxi cosi) för barnvagnen var tung pch inte helt enkel att fälla samt lite krångligt m adaptrarna, denna gång har jag en lättare vagn att fälla och m chassi som väger mindre.


    37 år. Har en 06a och en 08a sedan tidigare. Väntar barn m BF 1 november. Bor i norrort, Sthlm.
  • Äldre 23 Aug 08:51
    #8

    För barn nr2 var detta absolut en bra grej för oss då vi åker bil dagligen och det var mycket in och ur bilen flera gånger om dagen. Vagnen som vi hade kvar från första barnet hade inte denna funktion så jag köpte en second hand som passade till babyskyddet och lät den ligga i

    bilen hela tiden. Skönt att bara kunna klicka ur stolen och sätta den på vagnen, de första 3 månaderna använde jag i princip alltid babyskyddet när vi var på språng.

  • Nerd
    Äldre 23 Aug 11:04
    #9

    men jag fattar ändå inte riktigt. vilka situationer är det bra att kunna klicka på barnvagnen?
    i affären kan man ju lika gärna ta en kundvagn. samma sak på köpcentrum.
    går man på stan vill man ju att den ska ligga ordentligt nerbäddad i liggdelen eftersom den kommer ha babyskydd vinterhalvåret.
    ska man till bvc är det ju inte långt att bära.
    en snabbis till affären gör jag aldrig då vi bor på landet och sambon jobbar i stan och småhandlar efter jobbet när det behövs.
    ska man hem till kompisar och släkt så ser jag inte heller behovet?

  • Daniii­elle
    Äldre 23 Aug 13:28
    #10

    Det är det bästa vi har köpt till vår dotter! Vi använder det jämt och hon blir snart 11 månader men är en väldigt liten tjej. Vi har använt det när vi ska till affären, köpcentrum och överallt kan man säga. Har en bit till garaget så det har varit skönt att ta den på vagnen istället för att behöva bära. Plus att man då kan få med sig mer saker i varukorgen än om man hade burit henne i babyskyddet.

    Den går inte ner i alla kundvagnar och det har varit skönt att kunna låta henne få fortsätta sova i babyskyddet eftersom hon nästan alltid somnar i bilen. Från början hade det nog inte varit något problem att få henne fortsätta sova i vagnen men nu skulle det aldrig fungera.

    Sen tyckte hon också om babyskyddet mycket bättre än liggdelen eftersom hon kunde se mer när hon var vaken.

    Kan säga att vi har använt babyskyddet mer än vad vi använde liggdelen eftersom vi oftast tar bilen dit vi ska.

    Vi betalade ca 500kr för adaptern som man sätter på chassit och det är till en emmaljungavagn.

Svar på tråden Att kunna sätta babyskyddet på barnvagnschassit - bra eller onödigt?