• Äldre 23 Aug 08:51
    878 visningar
    4 svar
    4
    878

    svullna ögon efter sovstund på dagis?!?!

    Min dotter 1.9år började på dagis för två v sedan. Vi har haft inskolning och nu sista tre dagarna har vi lämnat henne halvdagar. Hon leker (oftast ute på gården) äter lunch och sover ute i vagn - sedan hämtar vi henne. Hon är vår ögonsten och att lämna henne gråtandes är otroligt hårt.
    Igår när jag hämtade henne hade ena ögat svullnat upp rejält! Fröknarna sa att hon vaknade gråtandes i vagnen så de trodde hon hade fått ett bett från ngn insekt på ögat. Vi bor i city men dagis utegård är lymmig med mkt fruktträd så finns säkert mkt djur/insekter.

    1177, fröknarna och min mamma - alla säger badda med ljummet vatten.
    Nu hör till saken att vår annars så friska dotter såklart blivit jätteförkyld under inskolningen så kanske blir allt värre pga infektion i kroppen men jag är orolig att det är ngt annat.. såklart googlade jag och hittade massa om svullna ögon och farliga sjukdomar/allergier som kan ge denna symptom.

    Svullnaden gick ned mkt under gårdagen men hon är fortf mkt svullen och verkar ngt irriterad och kliar sig då och då.

    Tacksam om ni vet ngt om ämnet och kan lugna en lite orolig mamma...

  • Svar på tråden svullna ögon efter sovstund på dagis?!?!
  • Äldre 23 Aug 09:06
    #1

    Om det enbart är ett öga så skulle jag tro att det är ett bett. Sedan kan det även vara något allergiskt. Jag har lindrigt atypiskt eksem och kan ibland reagera med eksem runt något öga och då blir det oftast först svullet runt ögat. I huden alltså, som jag förstod att det var på din dotter också. Det kan också vara kopplat till förkylningen. Kliar hon sig så svullnar det också av den anledningen. Kli = bett eller allergi.

    Förstår att du är orolig, man är det med sina barn men jag tycker inte att du ska oroa dig för att det är något farligt . Blir det mer eller du oroar  dig kontakta vården igen. Man får vara hönsmamma . Är det ingen skillnad på måndag så visa upp det på bvc.

  • Äldre 23 Aug 09:07
    #2

    ATOPISKT eksem

  • Äldre 23 Aug 10:37
    #3

    Tack för svar! Min dotter har aldrig haft en enda prick förr, dvs har inte alls känslig hud.. samt när jag googlar på atopisk eksem är bikderna som dyker upp väldigt långt från min dotters svullnade öga. Hennes svullnad är i huden men inte alls några eksem, blir enbart lite rött när hon kliar.

    ser mer ut som en ljus blåtira som liksom redan börjat ramla ned under ögat...

    hmm jag väntar ngn dag och ser hur det ser ut då. Hoppas på det bästa... :(

  • Äldre 23 Aug 11:16
    #4
    Lillansmam skrev 2014-08-23 10:37:53 följande:

    Tack för svar! Min dotter har aldrig haft en enda prick förr, dvs har inte alls känslig hud.. samt när jag googlar på atopisk eksem är bikderna som dyker upp väldigt långt från min dotters svullnade öga. Hennes svullnad är i huden men inte alls några eksem, blir enbart lite rött när hon kliar.

    ser mer ut som en ljus blåtira som liksom redan börjat ramla ned under ögat...

    hmm jag väntar ngn dag och ser hur det ser ut då. Hoppas på det bästa... :(


    Det du beskriver som ett bett. Jag hör att du inte har erfarenhet av allergi. Eksem är torra och fnasiga och googlar du så är det bilder på just det du får upp. Man ska inte googla på sjukdomar . En allergisk reaktion kan ge sig uttryck på olika sätt. Jag får vanligtvis vanliga böjveckseksem. Även mina barn ibland. Ett fåtal gånger har jag fått besvär runt ögonen. Det börjar då med att ögonlocket (ibland enbart det övre, ibland enbart det undre, ibland båda) svullnar och kliar. Ser vätskefyllt ut. Efter ett tag lägger sig svullnaden och det blir torrt och fnasigt.

    Det du beskriver låter dock som bett. Just det där med "blåtire-aktigt". Det blir det ju även ofta ett vanligt myggbett också (på andra ställen av kroppen).
Svar på tråden svullna ögon efter sovstund på dagis?!?!