• myran6801

    hjälp har vår 8-månaders nattskräck?

    Vi har panik för varken vi eller barnen (8-månaders tvillingar) får sova pga pojkens skrik och gråt. Han har sedan en månads ålder sovit dåligt i början pga jobbig kolik. Men de senaste två månaderna har det blivit värre. På dagen sover han tre ggr och bara en halvtimme per tillfälle om vi inte sitter bredvid och gungar då kan han sova en timme. Kvällsrutinen är att de får ersättning och gröt vid halv sex och sedan lugn lek och läsning till sju ,halvåtta, sista halvtimmen får de ersättning och somnar oftast ok i sina sängar. Sen börjar det för honom efter en timme till två timmar efter han somnat. Vaknar och gråter och går inte att trösta utan vi får hålla honom tills han somnar. Det kan ta fem minuter eller en timme innan gråten tar slut. Så håller det på med en timmes mellanrum i princip hela natten. Han äter ett par gånger på natten. Detta är mycket påfrestande för alla fyra i familjen, lilltjejen sover inte bra heller utan vaknar en gång i timmen också men det går att somna om ganska enkelt.
    Någon som har tips eller erfarenhet av sömnskräck för mindre barn? Hur kan man lindra eller undvika detta?
    Bvc ska vi träffa i veckan som kommer men det känns som evigheter.

    //M

  • Svar på tråden hjälp har vår 8-månaders nattskräck?
  • Flickan och kråkan

    Separationsångest skulle jag sätta en hundring på med tanke på åldern. Nattskräck är ju något som hör till större barn som är ett par år.

  • Wadrur

    Precis så var det med min son i den åldern :/ Vi kunde vakna av rena gallskrik av panik och han var helt otröstlig i ca en timme, ibland två. Det höll i sig ett tag, kommer inte ihåg riktigt för det var några år sen, men det var väl någon månad. Sen slutade det plötsligt och sen dess sover har hur bra som helst :) kanske är som de ovan säger, separationsångest

  • Oscarsmamma84

    Har du provat o ge välling precis innan han somnar? Det är ju mer mättande än ersättning. Han kanske vaknar för han är hungrig?

  • myran6801

    Tack för så snabba svar med tips och stöttande!

    Om man visste det vore övergående skulle det kännas så mkt bättre men ovissheten och oron är så hemsk.

    Vi provade med välling men han tycker inte om det. Kanske ska försöka fasa in det?

  • Penida

    Separationsfas tippar jag på. Apjobbigt många gånger för föräldrarna men övergående. Gör det lätt för er själva och följ honom, våga frångå er rutin. Våra barn sov i vår famn under den perioden av sina liv, när fasen var över sov de i egen säng igen. Jag ser hellre på tv eller diskuterar med min sambo med ett barn i famnen istället för att bråka med barnet hela kvällen.


    Avskyr CIO-metoder
  • Skumbollen
    Oscarsmamma84 skrev 2014-08-23 19:58:44 följande:

    Kan tipsa om päronvälling från 8 mån från nestle min kräsne pojke älskade den.


    Åh håller med! :)

    Vi blandade välling/ nan 50/50 i början till vår kräsna, gick att fasa över på en vecka typ.

    Nu skriver du ju att han alltid sovit dåligt iof. Men just vid åtta månader till tio månader var vår pojk helt knas också. Han har alltid sovit bra i egen säng men just denna period sov han bäst bredvid oss. Nu vid 11 månader är vi tillbaka i gamla gängor helt. Till oss tipsade folk oss om att googla åttamånaders ångest. Kanske kan vara något för er?

    Hoppas i får bukt på det, utan sömn blir man ju trasig. Kram
  • myran6801

    Tack f tips om päronvälling! Ni som ger välling är det ngn som har dr browns flaska, vilken napp använder ni?

  • myran6801

    Så har det varit ännu en hopplöst jobbig natt! Snart orkar jag inte att inte få sova. Min man kan inte trösta så jag måste ta hela nätterna.

    Så här var det inatt:

    Tog över fr min man vid 22. Vyssjade, bytte blöja, sjöng och gav flaska. Somnade 22.51. Gråter nu får se hur det går. Lade handen på ryggen och nynnade, somnade 22.58.

    Ca 23,45 skrek och reste sig på alla fyra, tog upp honom. Spände hela kroppen och grät otröstligt. Gick tillslut in i badrummet o väckte honom. Grät och ville ha flaskan som tröst. Åt 120ml o somnade i min fann. Lade ner honom på mage, sidan. Somnade men gnydde lite, klockan var då 00.05.

    01.35 gnydde och rörde sig så han stötte i huvudet i sängen. Tog upp honom, bytte mkt blöt blöja och la honom i sängen. Somnade. Vände sig och gnydde direkt, försökte lägga honom på sidan igen, gick inte. Fick flaskan, drack 40ml o somnade.

    02.48 rörde sig o stötte huvudet i sängen, blev ledsen, hamnade på rygg, fick flaskan, åt 80 ml. La sig på sidan.

    05.20 vrider o rör sig o slår i huvudet i sängen. Tar upp honom i famnen. Somnar när jag gungar H i famnen. Lägger H bredvid mig i sängen. Vaknar 7.20.

Svar på tråden hjälp har vår 8-månaders nattskräck?