• Svar på tråden kommer rösta blankt...
  • Mamori

    Blankt är en proteströst tycker jag. Typ "Ogillar alla alternativen men skulle röstat om det fanns bättre och jag bryr mig om rösträtten".

    Absolut inte bortkastat. Bortkastat är när man inte röstar alls.

  • Tecum
    katastrofplantagen skrev 2014-08-23 13:10:48 följande:

    ...som en protest mot de värdelösa alternativ som finns.

    Hur gör du? Motivera.


    Jag röstar på det minst dåliga därför att jag anser att man ska värna rösträtt och demokrati. Röstar även i kyrkovalet och EU av samma skäl.

    Rösta blankt är klart bättre än att ligga på sofflocket, du utför en aktiv protest. Men ändå fel, man riskerar att släppa fram de riktigt usla och odemokratiska krafterna. Så skedde t ex i Iran när fundamentalisterna kom till makten.
  • sportpappa

    Att rösta blankt är samma sak som att skita i att rösta eftersom det inte leder till något. Rösta hellre då på ett en-fråge-parti som står för något du tror på.

    En del tycker att det är en protest att rösta blankt, men det är en helt meningslös protest eftersom valsedeln är ogiltig och inte påverkar valet på något sätt. Det kommer inte heller att påverka partierna i framtiden.
    Du får lika stor effekt om du startar en hemlig Facebook-grupp och inte bjuder in någon.

  • LillaKissen

    Bättre att rösta på ett parti utan riktig politik, men som ändå vill förändra en grej i samhället till det bättre (ex. Piratpartiet).

  • Hejo Svejo

    Tänker att det blir en tydligare protest att inte rösta alls. Lågt valdeltagande är något man kan reagera på, och ge en tankeställare. En blank röst räknas ändå med i deltagarprocenten och kommer därför gå omärkt förbi.

  • Khaibar

    Eller så kan du vara lite kreativ och se röstsedeln som ett medium för att uttrycka dit hat gentemot våra förrädiska politiker;
    www.flashback.org/t2384065

    Det råder rössekretess i Sverige,alltså kan du på valsedeln uttrycka dig något vulgärt utan att riskera att det spåras till dig.

    Själv planerar jag att rösta för "Livstidsutvisa Erik Ullenhag,Cecilia Malmström samt Birgitta Ohlsson till demokratiska republiken kongo"-partiet.

Svar på tråden kommer rösta blankt...