• emeliiees

    Hur berättar man för anhöriga att man är gravid?

    Hej! 
    vi väntar vårt första barn och undrar hur man berättar för anhöriga att man är gravid?
    jag är samtidigt rädd att berätta det för tidigt med tanke på missfall, men vad jag hört alla säga & vad man har läst på google (vem googlar inte sina största frågor) så är risken för missfall störst till och med vecka 12-13. men vad säger ni?


    har ni någe bra tips på hur man berättar det, och när man bör säga det?
    tack på förhand :)

  • Svar på tråden Hur berättar man för anhöriga att man är gravid?
  • Praktikant
    emeliiees skrev 2014-08-23 15:17:58 följande:

    Hej! 
    vi väntar vårt första barn och undrar hur man berättar för anhöriga att man är gravid?
    jag är samtidigt rädd att berätta det för tidigt med tanke på missfall, men vad jag hört alla säga & vad man har läst på google (vem googlar inte sina största frågor) så är risken för missfall störst till och med vecka 12-13. men vad säger ni?


    har ni någe bra tips på hur man berättar det, och när man bör säga det?
    tack på förhand :)


    Jag ska berätta för min idag. Vi går in i vecka 8. Men sen när vecka 13 är avklarad så ska vi berätta för fler. Nu vet de allra närmsta
  • MiaIa90

    Om jag nu är gravid denna månaden så ska vi nog vänta till julaffton för att berätta om vi kan hålla oss så länge. Försöka med de i så fall. Men komme rnog berätta för min mor och bästa kompis direkt. 

  • fannybk

    Vi berättade för våra föräldrar och syskon v 11-12. Det var runt jul 2012 så vi köpte tröjor som det stod "Världens bästa ***" på som de fick i julklapp. Väldigt roligt och omtyckt av alla! Men då var vi säkra på att alla skulle bli glada. Kan ju vara svårt annars om man är osäker på vilken respons man kommer få. Efter v 13 berättade vi för vänner och bekanta men tog det lite som det kom.

  • snö 81

    Jag väntar mitt andra barn, men jag tycker på nåt sätt att det är jättejobbigt att berätta så jag har inga bra tips på hur man gör.

    Är i v.11 nu så det börjar snart bli dags att berätta för närmaste...

  • Praktikant

    Mina föräldrar blir mormor och morfar för andra gången då min syster har en dotter.

    När jag berättade så blev de glada och lite chockade..

  • Krusmatta

    Jag tycker att man ska berätta när man känner att det känns bra. Att vänta till efter vecka 12 på grund av risken för missfall beror väl i så fall på om man vill hålla ett missfall för sig själv eller inte. Jag tycker inte att missfall är något man ska behöva hålla tyst om, särskilt inte för sin närmsta familj.
    Vi väntade ändå med att berätta till vecka 11-12, på grund av att vi ville ha en liten hemlighet för oss själva ett tag och hinna känna in att det faktiskt var på riktigt.


    Med första barnet gav vi bort en fotoram utan foto, istället hade vi skrivit typ "Mormor! Första bilden på mig kommer efter nyår"


    Med andra barnet hade vi köpt en tröja till dottern som det stod "Storasyster 2014" på. Då vi inte skulle träffa släkten på ett tag skickade vi en bild på dottern med tröjan på sig.

  • Anonym

    Hosta hosta... Tänkte va så smart så jag avvaktar tills de ser magen och börjar fråga.

    Ska träffa min mamma i november å då lär hon upptäcka magen. Sambons föräldrar kmr upptäcka de tidigare.. De bor i samma stad som vi. Farmor tänkte jag kunde få upptäcka de i månad 5 då jag ser henne nästa gång.

  • Chuckiiii

    Jag gillar 'roliga sätt' är i v 10 nu och om 2 veckor har vibjudit sambons familj på middag. Tanken är att lägga en bulle i ungens och invänta frågan "Men, varför har ni en bulle i ugnen?"

    Å då dra historien om blommor o bin;)

    På min sida tänker vi berätta för syskonbarnen(ca 7år) så att de får berätta att de ska få en kusin:)

  • fyrabarnsmor4

    När vi väntade första barn:
    Min storasyster begick självmord så jag kände inte för att berätta om graviditet men gjorde det veckan innan begravningen. Men glädjen kände jag inte förrän jag var runt vecka 20 då börja jag tycker det är ROLIG att vara gravid.

    När vi väntade andra barn:
    Hos oss kan många teckenspråket.
    Jag visade blivande storasyster för tecken "syskon" (hon var ca 9 månader gammal) sen var min man snabbt att ta bilder på hennes händer.
    Skickat bilden med text: en bild säger flera än tusen ord.

    Fick många SMS den dag.

    När vi väntade tredje barn:
    Var tvungen att berätta tidigt i graviditet, var då runt 7 att jag var med barn igen. Barnens farmor brukar åka till sommarstuga hela sommar o det är i Finland. Det finns inte brevlåda där. Så vi berättade för henne dagen innan hon åkte iväg. Så vi tycker det var lika bra att berätta för släkter.

    När vi väntade fjärde barn:
    Man kan tro att det bor en groda i min mans munnen!
    Han uttryckte sig på nåt sätt så svåger o hans fru gick fram till mig och frågade om jag var med barn igen. Det var på dopet. Tredje barnets dopdagen fick vi berätta för alla att jag är med barn.

    (Vi hade kommit överens att INTE berätta för vänner/släkten för vi vill släkter o vänner ska minns dopet inte den där överraskande nyheten. Jag hade rätt. Det var många som sa det fortfarande idag)

    När jag väntade femte barn:
    Jag lade mig på golvet o bad barnen ha sina händer med tecken för "syskon" ovanpå min mage. Min man tog bilder.

    Sen skrev jag ut bilden som vi valde och skrev "en bild säger flera än tusen ord"
    det skickade jag med posten till min systrar, mamma och till pappa med hans familj samt svärmor o svåger.
    Snabbt fick jag/vi SMS med grattis.

    Resten av vänner: Jag lade ut samma bilden på facebook efter svar från släkter.
    Fick oxå många GRATTIS från vänner.
    Några av mina vänner kan inte teckenspråk så bra då det tog de lite extra för att förstår poäng med bilden.


    Det var det bästa vi gjort tycker vi.

    Alla gör det på olika sätt, det är lika underbar!!!

  • Kurona

    Kan berätta om mina två graviditeter. 


    Förra graviditeten var jag 19 år gammal. Hade tidigare gått igenom en abort så jag tyckte det var rätt jobbigt att berätta då jag var rädd att jag skulle få samma reaktioner som när jag var 17. Dessutom så trodde jag hela tiden att något skulle gå fel med bebisen och det var först efter Rutin ultraljudet som jag vågade berätta för min familj, då hade jag döljt min mage i flera flera veckor. Och det var en sån lättnad. 


    Sa till min mamma "du ska bli mormor!" sen berättade hon vidare för resten av familjen. 

    Den här graviditeten kändes det inte alls lika svårt, redan två dagar efter positivt test så berättade jag för min mamma, när vi satt och fikade, jag, mamma, min make och vår son. Jag sa "Neo ska bli storebror". Hon blev mycket nöjdare när jag berättade i vecka 7 istället för i vecka 22. 


    Hade velat göra en större grej av det, men ibland är det enkla det bästa. 

  • Smulan 89

    Med andra barnet berättade vi så sent som efter ultraljudet i v 19 (brukar vara runt v 17-20). Gav mamma ett kuvert med ultraljudsbilderna och hon undrade om det var de gamla bilderna ifrån första barnet. Nej, det är det inte sa vi.
    Pappa jobbade lite längre än mamma, så han fick också samma kuvert när han kom hem. Han undrade också om det var bilder på första barnet som han inte hade sett. Det var roligt att stå och invänta reaktionen. De blev jätteglada =)

Svar på tråden Hur berättar man för anhöriga att man är gravid?