• Äldre 23 Aug 15:28
    711 visningar
    17 svar
    17
    711

    Ni som röstar på SD

    Jag är lite nyfiken... Varför vill ni sänka gränsen för abort? Och är ni män eller kvinnor? Som (halv)svensk kvinna har jag svårt att förlika mig med att andra kvinnor vill riskera kvinnans rätt till sin egen kropp... Vad man än tycker om abort moraliskt handlar det ju ändå om välfärd.

  • Svar på tråden Ni som röstar på SD
  • Äldre 23 Aug 15:54
    #1

    Nu tänker inte jag rösta på SD men jag tar mig friheten att ge ett svar i alla fall.

    Bara för att man röstar på ett visst parti betyder det inte att man stödjer exakt allt det partiet vill. Anledningen att man röstar på ett parti är (åtminstone för mig) att det partiet som helhet bäst överensstämmer med sina egna åsikter. Man röstar helt enkelt på det bästa paketet och får andra mer eller mindre bra delar med på köpet.

  • Anonym
    Äldre 23 Aug 16:14
    #2

    Ja, iofs, men för mig är det en så pass viktig fråga att den skulle vara en dealbreaker... Jag har nog lite dålig inlevelseförmåga måste jag erkänna!

  • Äldre 23 Aug 16:15
    #3

    Råkade trycka anonym. Whoops!

  • Äldre 23 Aug 16:17
    #4

    Tja, man kan ju även tycka att det är en viktig fråga men veta att den ändå inte kommer att bli verklighet, samt att man klassar andra frågor som viktigare.

  • Anonym (SD-vä­ljare)
    Äldre 25 Aug 07:55
    #5

    jag vill ha fri abort men röstar på SD. är övertygad om att SD aldrig kommer få igenom sin abortpolitik men tänker att det är en röst för att påverka invandringen.

    Jag tycker också att fri abort är en av de viktigaste frågorna men jag ser den faktiskt inte som så hotad. Det är nog troligare att SD kommer byta ståndpunkt, tror att deras motstånd är kvar som en rest från när det var ett litet extremt parti. 

  • Anonym (SD mot abort)
    Äldre 25 Aug 08:04
    #6

    Jag kommer troligen att rösta SD och då är det partiets engagemang i abortfrågan som är viktigast för mig.

    Även ett foster är ett liv och många kvinnor har en alltför lättsam inställning till abort. Det är eftersträvansvärt att samhället då griper in och värnar liv och framtida svenska barn.

    Den svenska folkstammen minskar i antal och måste skyddas.

  • Anonym (SD-vä­ljare)
    Äldre 25 Aug 08:13
    #7

    Blä. Det som växer i mig är mitt och det gör jag vad jag vill med.

  • Äldre 25 Aug 09:15
    #8

    Ni som vill ha fri abort, vill ni att man ska få göra abort ända fram till förlossningen? Öppen 5cm och ångrar sig, ska man få göra abort då?

  • Äldre 25 Aug 10:03
    #9
    Anonym (SD mot abort) skrev 2014-08-25 08:04:53 följande:

    Jag kommer troligen att rösta SD och då är det partiets engagemang i abortfrågan som är viktigast för mig.

    Även ett foster är ett liv och många kvinnor har en alltför lättsam inställning till abort. Det är eftersträvansvärt att samhället då griper in och värnar liv och framtida svenska barn.

    Den svenska folkstammen minskar i antal och måste skyddas.


    Eftersträvansvärt att kvinnor tvingas behålla barn som de inte vill ha? Ska du försörja och fostra de här ungarna sen?
  • Anonym (SD-vä­ljare)
    Äldre 25 Aug 11:37
    #10

    croz: det är det väl ngen som föreslår? Det är bra som det är idag.

  • Äldre 25 Aug 11:56
    #11

    Så dagens inskränkning av aborträtten är ok då? Om man nu anser att dagens reglering av när kvinnan blir av med rätt till din egen kropp så undrar jag hur man kom fram till v.18 är det magiska numret?

  • Anonym (SD-vä­ljare)
    Äldre 25 Aug 20:14
    #12

    v 22 om det är något fel eller om man av sociala skäl behöver avbryta. Därefter är det väl rimligt, tror inte det är så många som ändrar sig så sent. Känns som en teoretisk fråga.

  • Anonym (apan)
    Äldre 25 Aug 20:30
    #13

    ja, måste hålla med övriga. Abortfrågan är sekundär i sammanhanget. Invandringen måste strypas omgående för att landet ska kunna läka.

    Jag har svårt att se att SD får igenom ett förslag om inskränkt aborträtt såvida SD inte bildar majoritetsregering; det lär inte hända på ett tag.

    I övrigt tycker jag att gränsen skall tas bort helt och det är en fråga för kvinnan och ingen annan.

  • Äldre 26 Aug 08:39
    #14

    @Anonym (SD-vä­ljare
    Efter v. 18 har kvinnan inte rätt att ta ett eget beslut om sin kropp utan någon annan tar det beslutet. Om du nu tycker att v.18 är den magiska gräns då kvinnan skall förlora rätten över sin kropp så undrar jag hur du kom fram till det?

    @Anonym (apan)
    Du tycker att gränsen skall tas bort helt, abort i vecka 39 är ok?

  • Anonym (SD-vä­ljare)
    Äldre 26 Aug 08:53
    #15

    croz: jag är ingen expert. skulle lagen sagt vecka 20 eller 24 hade jag varit lika nöjd med det. jag tänker mer att det verkar fungera som det är. fast visst, allra helst hade jag nog velat att det var upp till kvinnan även vecka 18-22, det känns lite märklig att någon annan ska bestämma. men som sagt, inget jätteproblem.

  • mr me
    Äldre 26 Aug 08:53
    #16

    Jag kommer inte att rösta SD, iaf inte till riksdagen, men jag anser att en sänkning av den fria aborträtten till vecka 12 är rimlig eftersom jag tycker det är moraliskt oförsvarbart att abortera foster/barn som är äldre än 12 veckor.

    Det är ändå ett växande människoliv det handlar om och att avsluta dess liv blir mer och mer moraliskt problematiskt ju längre tiden går.

    Att jag tycker att just vecka 12 är en rimlig gräns har att göra med vilken abortmetod som används. När aborten går ut på att man på sjukhuset förlöser ett dött barn ur kvinnan så handlar det inte längre om "några cellklumpar" som feministerna påstår.

  • Äldre 26 Aug 10:52
    #17

    Tack för varen =)

    Det är lätt att säga att man inte vill inskränka aborträtten men det gör vi ju redan idag.

    Om man hade fått bestämma själv så är det väldigt svårt att komma fram till en siffra som är bra. Man har ju hört många skräckhistorier om kvinnor som gör abort sent och får ut utvecklade varelser och inte några cellklumpar samtidigt som man ska ha rätt till sin egen kropp.

    Man borde ta en funderare innan man pekar finger.. 

Svar på tråden Ni som röstar på SD