• Anonym (Omoderna namn)

    Är Caroline och Elinor för 90-talsnamn ge nyfödd?

    Jag har fastnat lite för namn som Elinore, Charlotta, Josefine och Caroline. Speciellt Caroline och Elinor. Men de verkar ha varit mycket populära för ca 20-25 år sedan? känns det extremt omodernt att då ge sitt barn ett sånt namn idag när det mest är korta namn som verkar regera på förskolor som Elsa eller Emma? Eller räknas dessa namn som såpass klassiska att ni tycker att det funkar bra ändå?

  • Svar på tråden Är Caroline och Elinor för 90-talsnamn ge nyfödd?
  • Rani

    De var vanliga på barn födda på 80-talet, alltså de som får barn nu. Därför är de inte så populära. Jag tycker det är smart att döpa barn till vanliga namn fast i fel generation. Alla kan uttala och stava namnet men barnet kommer inte behöva gå i en klass däsr tre till heter samma. Vet en som döpte sin dotter till Lena förra året, skitsmart.

  • Litet My

    Känner 2 småbarn som heter Elinor och Josefine. Så några stycken finns det allt. Tycker de namn du tagit med är ganska klassiska.

  • Abbe83

    På min lista med favoritnamn finns namn som inte är moderna nu. Jag tycker Caroline och Elinor är namn som funkar bra att ge sitt barn. 
    På min lista med favoritnamn finns Cecilia, Johanna, Sofia och Josefine blir andranamnet om jag får en dotter nån gång. 

  • Anonym (Omoderna namn)

    Av de "nya" namnen så kan jag tänka mig Elsa men de tidigare namnen känns mer rejäla på något vis.

  • Anonym (Omoderna namn)

    Abbe83: Sofia är vackert och skulle absolut kunna tänka mig. Tyvärr är det upptaget redan. Cecilia är också mycket fint tycker jag.

  • sextiotalist

    Tidlösa och vackra namn kan aldrig bli fel, oavsett om de är topp 10 eller inte. Det är nog snarare så att det är bättre om man väljer ett namn som inte är på topp tio.
    Det är inte så kul när det är 3-4 i klassen som heter samma namn.
    Jag hade en i parallellklassen som hette exakt som jag (både för- och efternamn) och vi läste även ett ämne ihop, inte alls kul
    Min syster försökte de ge ett smeknamn som hon hatade, för att det var tre med hennes namn i klassen.

  • Tihi

    Caroline är tidlöst för mig. Vackert namn och funkar i hela världen. Elinor tycker jag inte så mycket om men tycker nog att det är ganska tidlöst också. Jag skulle välja Caroline av namnen du radar upp.

  • MallaL

    Vackra tidlösa namn som alltid fungerar, du har bra smak tycker jag Elinor (just den stavningen) är en av mina favoriter. Min farmor hette Eleonora, också fint. Caroline och Charlotte är mycket fina famn, Charlotta blir lätt Lotta som smeknamn.

  • MHBW81

    En av min dotters kompisar heter Ellinor. Hon är 10. Personligen greppar jag inte riktigt trenderna när det gäller namn. Kör på vad du gillar. De namnen du valt är ju några av dessa tidlösa namn som funnits i århundranden utan att bli uttjatade för det.


    Ta vara på småbarnstiden.. Den försvinner VÄLDIGT FORT!
Svar på tråden Är Caroline och Elinor för 90-talsnamn ge nyfödd?