• Anonym (Arg)

    Varför ens kommentera könet på bebisen!?

    Jag väntar mitt första barn tillsammans med min partner. Vi valde att ta reda på könet och det visade sig vara en flicka. Vi har berättat att det är en flicka för släkt/vänner då dom frågat oss om vi vet könet.

    Det som gör mig arg är att 2 av 3 personer MÅSTE lägga en kommentar om könet. Ungefär: "då har ni en tuff tonårsperiod och se framemot", "okej, när jag vill ha barn så vill jag bara ha pojkar dom är mycket enklare" osv osv. Helt onödiga kommentarer man kan hålla för sig själv. Jag vill inte höra att andra skulle bli besvikna om dom fick tjejer!!!!!!

    Det är inte bara jag som råkat ut för det här utan det är fler. Ni som lägger dessa kommentarer, snälla sluta.

  • Svar på tråden Varför ens kommentera könet på bebisen!?
  • Anonym (Anonym)

    Det är fjantigt att anta bara för att man är tjej så får man en svår tonårsperiod. Man kan inte dra alla över en kam. Alla flickor har inte en svår tonårsperiod. Låter som de har sett på för mycket film. 

  • Anonym (Emma)

    Håller med!!

    När jag sa att jag trodde att vi väntar en kille så fick jag kommentaren att "det är nog för du så gärna vill ha en tjej så du säger så sa att du inte ska bli besviken"... Folk är inte kloka! Jag uttryckte verkligen ingen önskan heller, utan bara en känsla jag hade.

  • Anonym (Arg)

    Ja, alla kan vara jobbig i tonåren oavsett kön. Men det verkar bara som tjejer målas upp att vara något monster som tonåring. Iallafall alla kommentarer som jag får ta emot.

    Men herregud. De flesta har väl en känsla av vad barnet har för kön och det har väl ingenting men önskan att göra. Min syster hade två pojkar och när hon väntade sitt tredje vågade hon inte säga att hon trodde det var en flicka för så skulle folk kommentera att det var bara därför hon ville ha en tjej.

  • Anonym (Xx)

    ....fast det är väl ändå NI som lagt fokus på barnets kön från början...?

  • Anonym (Folk)

    Att flickor är värre i tonåren är ren BS. Håll i er nu för nu ska jag säga något som inte många tror på: hur jobbig man är i tonåren är individuellt och inte könsbundet. Min bror var värre i tonåren än vad jag och min syster var tillsammans. Han blev arg så fort mamma bad honom att ta upp sin tvätt, medan jag och syrran mest blev trötta, osociala och nedstämda. Min bror festade, snusade och härjade runt (han kom hem klockan 6 på morgonen en gång efter en fest mamma och pappa var inte glada, de hade varit upp sedan 3 och oroat sig). Jag och min syster satt mest hemma på våra rum. Jag kanske bör tillägga att alla är diagnostiserad så det är ingen diagnos som styrde någons beteende. 

    Och jag har träffat många tjejer som mig och många killar som min bror. Samtidigt som jag har träffat tjejer som min bror och killar som mig.

  • Anonym (Folk)

    Så ja, jag håller det är elakt att säga så (även om det skulle vara sant). Säga något i stil med men "bra då vet vi att ni inte vill träffa henne så då slipper ni." nästa gång någon säger åt er att det kommer att bli jobbigt.

  • Anonym (Arg)
    Anonym (Xx) skrev 2014-08-23 18:17:30 följande:

    ....fast det är väl ändå NI som lagt fokus på barnets kön från början...?


    Det kan jag väl inte påstå. Vi tog reda på könet för att vi var nyfiken och det kändes mer verkligt och få veta lite mer om vem som gömmer sig därinne. Vi tog inte reda på könet för att kunna förbereda oss för en period med skrik och gnäll.
  • MxMeNow
    Anonym (Xx) skrev 2014-08-23 18:17:30 följande:

    ....fast det är väl ändå NI som lagt fokus på barnets kön från början...?


    Varför öht nämna barnets kön?
  • Anonym (c)
    Anonym (Xx) skrev 2014-08-23 18:17:30 följande:

    ....fast det är väl ändå NI som lagt fokus på barnets kön från början...?


    Säger precis detsamma!
  • Anonym
    MxMeNow skrev 2014-08-23 19:16:35 följande:
    Varför öht nämna barnets kön?
    för att släktingarna hade frågat? läs TS för fasen. 
  • Anonym (Emma)

    Stor skillnad att nämna könet och att kunna prata om barnet man väntar som "hon" eller "han" mot att människor i ens närhet lägger värdering i just vad som sitter mellan benen på bebisen.

  • Anonym (Xx)

    Nämner man INTE vilket kön bebisen har får man ändå veta "allt" om hur det är att få/ha barn. Om man sen berättar vilket kön barnet har får man veta "allt" om folks erfarenheter av just det könet. Enkelt!

  • Anonym (boysboysboys)

    Jag har tre pojkar och väntar ett fjärde barn. Har inte kollat könet på fyran men håller fan på att bli vansinnig på folk. Alla säger att de hoppas det är en tjej, försöker få mig att "erkänna" att jag hoppas på en dotter när jag tycker på axlarna och pratar som om att det vore tragiskt om jag fick en kille till. För tydligen överger pojkar sina föräldrar och man får ingen bra kontakt med sina framtida barnbarn som farmor. Ett litet axplock av all den bullshit jag måste lyssna på typ dagligen. Vet inte hur jag ska bemöta det för att inte vara riktigt otrevlig. Vi bor väl i ett land där flickor och pojkar är lika mycket värda trodde jag men börjar tvivla. När folk fick veta att trean var en pojke fick jag höra flera gånger "stackars dig vad jobbigt" och medlidande suckningar.

    Ja och självklart har vi bara skaffat fler än två barn för att vi försöker få en tjej tycker folk.

    Så.tröttsamt!!!

  • Alexi

    Det är svårt att ha en vettig kommentar på att någon berättar om vilket kön de väntar. Säger man "åh vad kul" så blir det liksom som att det inte hade varit kul med det andra könet... Så man kan ju säga att man inte vet könet så slipper man det där.

  • Anonym (Tora)

    Äh, det där väl väl bara något man slänger ur sig för att ha något att säga? Det är väl samma som när folk snackar om sina ungars fritidsintressen eller skolaktiviteter eller ålder, man är ointresserad men klämmer ändå ur sig någon klyscha för att verka intresserad? "Jaha, fyller sin sin fyra år, ja då är det väl rena rama trotsåldern nu va?!" "Oj, spelar din dotter fotboll? Då får killarna i skolan se upp på rasten!" Det är såna helt ,meningslösa saker som folk slänger ur sig om andras ungar för att ha något att säga. Det betyder liksom ingenting. 

  • Anna84

    Tycker folk har kommentarer på precis ALLT nu när man är gravid!
    Magstorlek, kön, om man valt att ta reda på d eller ej, gått upp si och så mkt.det är en sak med lite goda råd, en helt annat med dumma kommentarer!

  • sextiotalist
    Anna84 skrev 2014-08-24 21:04:04 följande:

    Tycker folk har kommentarer på precis ALLT nu när man är gravid!
    Magstorlek, kön, om man valt att ta reda på d eller ej, gått upp si och så mkt.det är en sak med lite goda råd, en helt annat med dumma kommentarer!


    Det jag brukar fråga är hur den blivande mamman mår, om jag frågar något och när det är dag. Det är ju det som är viktigast, det är att hon mår bra.
    De råd jag brukar ge är att se till att du och barnet mår bra, resten  brukar lösa sig då.
  • Sepril

    Jag förstår dig TS, vänta bara tills ni precis har fått (eller fått reda på att ni ska få) er andra flicka och se reaktionerna:
    "Ok, ska ni försöka på en tredje?" Man ba´: Nja,just nu är jag ganska fokuserad på den här som precis kom ut ur mig  för en timme sedan och vill gärna vila lite innan jag jag kan tänka på att producera en ny (eftersom detta uppenbarligen var ett måndagsexemplar (!?)) 

    Det enklaste är att bara säga GRATTIS! om man vet att man inte har något filter mellan hjärnan och munnen.

    Vissa människor alltså

  • Sepril
    Anonym (boysboysboys) skrev 2014-08-24 13:17:17 följande:

    Jag har tre pojkar och väntar ett fjärde barn. Har inte kollat könet på fyran men håller fan på att bli vansinnig på folk. Alla säger att de hoppas det är en tjej, försöker få mig att "erkänna" att jag hoppas på en dotter när jag tycker på axlarna och pratar som om att det vore tragiskt om jag fick en kille till. För tydligen överger pojkar sina föräldrar och man får ingen bra kontakt med sina framtida barnbarn som farmor. Ett litet axplock av all den bullshit jag måste lyssna på typ dagligen. Vet inte hur jag ska bemöta det för att inte vara riktigt otrevlig. Vi bor väl i ett land där flickor och pojkar är lika mycket värda trodde jag men börjar tvivla. När folk fick veta att trean var en pojke fick jag höra flera gånger "stackars dig vad jobbigt" och medlidande suckningar.

    Ja och självklart har vi bara skaffat fler än två barn för att vi försöker få en tjej tycker folk.

    Så.tröttsamt!!!


    Det är samma med flickor men då är det istället "synd om" pappan och främst pappan får en massa frågor om huruvida de inte ska försöka på en tredje. Så om det är någon som helst tröst för dig så funkar det åt båda hållen. Jag tycker att du ska säga ifrån på skarpen nästa gång det händer och förklara varför det gör dig ledsen och arg, att de förstör din graviditet och får dig att känna som att ditt kommande barn är oönskad av omgivningen och att det gör dig ledsen. Det hade jag gjort om jag hade haft chansen. Tyvärr var de flesta svala reaktionerna på att vi fick en tjej över telefon med min man (hans kompisar) då det var lite svårt för mig att lägga in en kommenter där.
Svar på tråden Varför ens kommentera könet på bebisen!?