• Anonym (!)

    Detta är allt jag kan äta!

    - Jag kan inte äta socker, gluten, laktos eller mjölkprotein.
    - Kött från fyrbenta djur och fåglar tycker jag inte om.

    Det enda jag kan äta är:

    - Grönsaker
    - Frukt
    - Fåtal nötter och frön
    - Fisk och skaldjur

    Någon mer som har det som jag?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-08-23 16:51
    Syftet med tråden var att få diskutera med fler i liknande situation. Jag behöver inte ha några tips, råd eller riktlinjer för vad jag får och inte får äta. Jag är väl påläst om samtliga allergier och andra komplikationer som min kropp har till vissa råvaror.

    Vart alla hobbydietister kom ifrån, vet jag inte. Men ni får gärna lämna tråden om ni inte har något att tillföra.

    Jag vill alltså enbart diskutera och utbyta tankar med folk i samma situation.

    Från och med nu svarar jag enbart på inlägg som jag anser vara relevanta.

  • Svar på tråden Detta är allt jag kan äta!
  • Inte jag

    Frukt är inte bra att äta för mycket av. I 500 g frukt är det lika mycket socker som i 50 cl läsk. Varför kan du inte äta kött?

  • helene 355

    jag äter inte gluten, mjölk, ägg, rött kött, kyckling och undviker socker, äter fisk och räkor just nu men ska så småningom go vegan så då äter jag inte de heller inga problem, finns hur mycket mat som helst att äta iaf.

    folk tror att jag inte kan äta något men finns mycket, böner, linser, rotsaker, grönsaker, frukter, nötter, frön, tofu, soja, qournprodukter (ej qourn om du är vegan ifs.)

  • Anonym (!)
    Inte jag skrev 2014-08-23 16:27:47 följande:

    Frukt är inte bra att äta för mycket av. I 500 g frukt är det lika mycket socker som i 50 cl läsk. Varför kan du inte äta kött?


    Jag tycker inte om kött.

    Jag äter inte så väldigt mycket frukt. Men nog är det mer än 500 gram om dagen alltid. Fast det kompenserar ju bristen på socker som annars finns i annan mat som jag inte kan äta.
  • Inte jag
    Anonym (!) skrev 2014-08-23 16:29:53 följande:
    Jag tycker inte om kött.

    Jag äter inte så väldigt mycket frukt. Men nog är det mer än 500 gram om dagen alltid. Fast det kompenserar ju bristen på socker som annars finns i annan mat som jag inte kan äta.
    Man kan skippa socker överhuvudtaget. Det är inget man behöver. Protein och fett är bra att du får i dig. Då menar jag riktigt fett alltså som smör och liknande
  • Anonym (hmm)
    Anonym (!) skrev 2014-08-23 16:29:53 följande:
    Jag tycker inte om kött.

    Jag äter inte så väldigt mycket frukt. Men nog är det mer än 500 gram om dagen alltid. Fast det kompenserar ju bristen på socker som annars finns i annan mat som jag inte kan äta.
    Bristen på socker?
  • Anonym (hmm)

    Men om du inte kan äta socker hur kan du då äta frukt?

  • Anonym
    Anonym (hmm) skrev 2014-08-23 16:38:03 följande:

    Men om du inte kan äta socker hur kan du då äta frukt?


    Ja det undrar jag oxå.
  • Anonym (!)

    En dag kan se ut så här:

    Frukost:

    Kaffe med kokosmjölk
    En skål med vattenmelon

    Lunch:

    En skål sallad, för det mesta bestående av: Isbergssallad, vitkål, ruccola, bladspenat, persilja, paprika, purjolök, gurka, avokado, champinjon, linfrön, krossade hasselnötter, krossade sötmandlar, krossade (osaltade) cashewnötter.

    (En dag i veckan äter jag en halv laxfilé till salladen).

    Middag blir detsamma som frukost eller lunch.

    Mellan måltiderna kan det ibland slinka ner en skål rostade pumpafrön, banan, äpple, persika, nektarin, granatäpple.

  • Inte jag
    Anonym (!) skrev 2014-08-23 16:38:37 följande:

    En dag kan se ut så här:

    Frukost:

    Kaffe med kokosmjölk
    En skål med vattenmelon

    Lunch:

    En skål sallad, för det mesta bestående av: Isbergssallad, vitkål, ruccola, bladspenat, persilja, paprika, purjolök, gurka, avokado, champinjon, linfrön, krossade hasselnötter, krossade sötmandlar, krossade (osaltade) cashewnötter.

    (En dag i veckan äter jag en halv laxfilé till salladen).

    Middag blir detsamma som frukost eller lunch.

    Mellan måltiderna kan det ibland slinka ner en skål rostade pumpafrön, banan, äpple, persika, nektarin, granatäpple.


    En del bra saker och en del dåliga saker 
  • Anonym (!)

    Jag har diabetes. Min kropp behöver sockret som finns i frukt, mellan måltiderna. Det är för att hålla kroppens sockernivå i balans.

Svar på tråden Detta är allt jag kan äta!