• Anonym (Inget liv)

    Vi är så ensamma och alla andra har roligt hela tiden!

    Jag har börjat tycka att det är jobbigt att logga in på fb och se vad mina gamla vänner och familj i en annan världsdel har för sig. Det är alltid massa taggar från middagar, resor, weekend-resor, dagstur på hästar och teaterbesök med vänner osv. Kul för dom men varje glad status kommer som ett hugg i hjärtat på mig.

    Min man och jag bor i ett land där vi varken har familj eller vänner. Vi hade två vän-par vi umgicks med men båda har flyttat långt bort. Jag hade en kompis men hon gjorde något oförlåtligt mot mig så henne pratar jag bara sporadiskt med nu. Min man jobbar på ett företag med bara två anställda och vi umgås inte privat med dom. Vi har inga grannar att umgås med. Vi har försökt träffa folk men det blir bara en träff och sen aldrig mer verkar det som. Vi blir aldrig inbjudna på något och om vi föreslår något så får vi bara ett "Självklart måste vi ses" men dom kan aldrig när vi ringer och det rinner ut i sanden. Vi har ju inte lust att föreslå saker hur många gånger som helst utan att få någon respons.

    Jag vet verkligen inte hur vi ska träffa några att umgås med för jag tycker vi har försökt på alla sätt och vis. Det enda som är kvar är någon förening men det är inte vår stil och mannen har inte tid att gå på föreningsmöten på kvällarna i alla fall eftersom att han jobbar sent. Finns det fler som är så ensamma som vi? Sist vi träffade en vän och åt en middag var i maj. Det betyder att vi fick träffa någon utomstående i ett par timmar för flera månader sen. Jag har ofta tänkt på att om vi skulle bli akut sjuka eller dö så finns det ingen som skulle komma till sjukhuset och ingen som kunde ta hand om vårt djur för ingen skulle ens veta att något har hänt oss. Så ensamma är vi. Är enda lösningen att flytta tillbaka till hemlandet?

  • Svar på tråden Vi är så ensamma och alla andra har roligt hela tiden!
  • Anonym (Inget liv)
    Anonym (lämna FB) skrev 2014-08-23 17:14:20 följande:
    Steg 1. Avregga FB.
    Jag har tänkt tanken men då skulle jag missa vad som händer med mina gamla vänner och familj och många orkar ju inte ens mejla vanligt utan vill mejla på fb av någon orsak. Obestämd
  • Anonym
    Anonym (Inget liv) skrev 2014-08-23 17:10:42 följande:

    Jag har börjat tycka att det är jobbigt att logga in på fb och se vad mina gamla vänner och familj i en annan världsdel har för sig. Det är alltid massa taggar från middagar, resor, weekend-resor, dagstur på hästar och teaterbesök med vänner osv. Kul för dom men varje glad status kommer som ett hugg i hjärtat på mig.

    Min man och jag bor i ett land där vi varken har familj eller vänner. Vi hade två vän-par vi umgicks med men båda har flyttat långt bort. Jag hade en kompis men hon gjorde något oförlåtligt mot mig så henne pratar jag bara sporadiskt med nu. Min man jobbar på ett företag med bara två anställda och vi umgås inte privat med dom. Vi har inga grannar att umgås med. Vi har försökt träffa folk men det blir bara en träff och sen aldrig mer verkar det som. Vi blir aldrig inbjudna på något och om vi föreslår något så får vi bara ett "Självklart måste vi ses" men dom kan aldrig när vi ringer och det rinner ut i sanden. Vi har ju inte lust att föreslå saker hur många gånger som helst utan att få någon respons.

    Jag vet verkligen inte hur vi ska träffa några att umgås med för jag tycker vi har försökt på alla sätt och vis. Det enda som är kvar är någon förening men det är inte vår stil och mannen har inte tid att gå på föreningsmöten på kvällarna i alla fall eftersom att han jobbar sent. Finns det fler som är så ensamma som vi? Sist vi träffade en vän och åt en middag var i maj. Det betyder att vi fick träffa någon utomstående i ett par timmar för flera månader sen. Jag har ofta tänkt på att om vi skulle bli akut sjuka eller dö så finns det ingen som skulle komma till sjukhuset och ingen som kunde ta hand om vårt djur för ingen skulle ens veta att något har hänt oss. Så ensamma är vi. Är enda lösningen att flytta tillbaka till hemlandet?


    Vilket land bor ni i?
  • Sarakechi

    Jämför man sig med andra blir man aldrig lycklig! Jag har flyttat ifrån vänner och familj, visst fan känner jag mig ensam till o från, men drar jag på mig en offerkofta för det? Nä, inte så mycket kanske..

  • Anonym (Inget liv)
    Anonym skrev 2014-08-23 18:21:14 följande:
    Vilket land bor ni i?
    Vad spelar det för roll tänkte du?
    Vinterankan skrev 2014-08-24 07:27:34 följande:
    Flytta till ett land där ni har släkt och vänner? Varför bo kvar i ett land där ni inte trivs?
    Vi trivs i landet som sådant. Det är bara det att vi är hemskt ensamma. Det är inte så lätt att bara flytta efter 20 år på ett ställe. Vi är ju etablerade här och har villa, välbetalda jobb, pensionspoänge osv och då är det inte så lätt att ge sig ut i det okända där vi inte ens vet om vi kan få jobb och leva på samma standard som vi gör nu ungefär. Jag undrade mest om det fanns andra som lever som vi gör och hur ni tacklar det? Om ni skulle släppa allt och flytta hem igen eller hur ni tänker? Kanske finns det andra som är lika ensamma som vi fast ni alltid har bott "hemma"?

  • Anonym (123)
    Anonym (Inget liv) skrev 2014-08-23 17:17:12 följande:
    smile2.gif Jag har tänkt tanken men då skulle jag missa vad som händer med mina gamla vänner och familj och många orkar ju inte ens mejla vanligt utan vill mejla på fb av någon orsak. Obestämd
    Logga in på facebook korta stunder, sitt inte och granska alla inlägg och bilder. max 30 min.

    Vad är det för land, kan du språket? gå ut och umgås och skaffa vänner, det är lättare att hitta nya vänner i ett främmande land då folket brukar va lite extra nyfikna på en, och du kan va genuint nyfiken på de som du pratar med. Därför vill vi veta vilket land det är. om det är Estalnd eller England, det gör skillnad.
  • Anonym (Hmm)

    Gör saker tillsammans du och din man, börja ex träna. På gym eller andra pass lär man känna människor. Det blir inte påtvingat. Utstrålning gör ju väldigt mycket man märker om någon ex är desperat (säger inte att du är det). Men då kan det bli jobbigt istället.

    Eller flytta hem igen till er familj/vänner om det påverkar er så mycket mentalt att ni mår dåligt av det.

  • Olympia

    Jobbar du?


    Finns svenska kyrkan i det land ni bor i?


    Engagera dig i Röda Korset, Rädda barnen eller något ideellt arbete.


    Gå kurser.
    Börja på ett gym.

    I många länder finns speciella föreningar för svenskar och/eller nordbor.

  • Anonym

    Efter 20 år borde ni ju vara väl insatta i landets kultur och seder. Kanske är det ett land där man mest umgås inom familjen/släkten? Annars beror det nog mest på er själva; är ni öppna och kontaktsökande, är ni ofta i situationer där man möter andra människor (skidresor, golfbana, ute och dansar, restaurang/barbesök, föräldramöten, hundkurser etc)? Tror du det skulle vara annorlunda i Sverige? Tror du det skulle vara annorlunda i Sverige, kanske är det lättare att få nya vänner här? Förutom några få bästa vänner från tonåren (varav flera bor utomlands) så umgås jag mest med vänner jag fått de senaste 5-10 åren. Tips: nästa gång du fått kontakt med någon och vill föreslå att ni ska göra något; var specifik! Säg - Vill ni komma hem till oss nästa lördag på middag? Upptagna lördag, vad sägs om fredag istället, kl 18? Jag tror att många middagar rinner ut i sanden för att båda parter är rädda för att vara pushiga och därför väntar på att den andra ska ringa : )

Svar på tråden Vi är så ensamma och alla andra har roligt hela tiden!